در آلمان ۲۰۱۲ چه گذشت؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، با اوج گرفتن ناآرامیها در سوریه در سال ۲۰۱۲، سیاستخارجی بسیاری از کشورهای غربی از جمله آلمان در خاورمیانه بسیار فعال شد. که البته حضور ۱۰ ساله حدود ۵ هزار نظامی آلمانی در افغانستان که پایان ماموریت آنان نیز نزدیک است، به عاملی برای فعالیت بیشتر دستگاه دیپلماسی آلمان در منطقه منجر شد.

این موارد به همراه بحران فراگیر در منطقه یورو به محور اصلی سیاست‌ خارجی آلمان در سال گذشته تبدیل شدند. موقعیت آلمان به طور ویژه‌ای حساس بود. چرا که آلمان قدرت نخست اقتصادی اروپا است و «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم در منطقه محسوب می‌شود تا جایی که رای منفی آلمان به طرحی در اروپا می‌تواند مانع از اجرایی شدن آن شود.

از این رو این گزارش با ۳ محور یاد شده و ۲ محور جهت گیری‌های آلمان درباره ایران به ویژه در گفت‌وگوهای هسته‌ای و معاملات تسلیحاتی آلمان با کشورهای عرب منطقه از نظر می‌گذرد:

۱ - مذاکرات هسته‌ای ایران

۲ - موضع‌گیری علیه دولت سوریه

۳ - خروج نیروهای نظامی آلمان از افغانستان

۴ - بحران یورو

۵ - فروش تسلیحات به کشورهای عرب منطقه





ژانویه ۲۰۱۲

در آخرین روزهای سال ۲۰۱۱ بود که «گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان از تلاش این کشور برای توسعه رابطه با اتحادیه عرب خبر داد و بر ایجاد اتحادیه‌ای قدرتمند علیه دولت سوریه تاکید کرد. وی در راستای اعمال فشار علیه سوریه، پایان ماموریت اتحادیه عرب در این کشور را واکنشی انتقادی به تحولات سوریه ارزیابی کرد.

مهمترین خبر درباره بحران سوریه که به آلمان مربوط می‌شد را هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» منتشر کرد و آن افشای حرکت کشتی جاسوسی ارتش آلمان با نام «آلستر» با ۸۵ سرنشین نظامی در شرق دریای مدیترانه بود.

وستروله همچنین از ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران استقبال کرد. با این حال آغاز غنی‌سازی اورانیوم در حد ۲۰ درصد در ایران در فردو را گامی دیگر در جهت تشدید(وخامت) اوضاع ارزیابی کرد و ایران را به اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها تهدید کرد.

مرکل در جریان سخنرانی مراسم افتتاحیه نشست مجمع جهانی اقتصاد را بر عهده داشت، کشورهای اروپایی را به همکاری و حمایت بیشتر از اصول اقتصاد اروپا و صبر بیشتر برای حل بحران اقتصادی فراخواند. وی در واکنش به انتشار آمار یک موسسه اعتبارسنجی اعلام کرد که اروپا همچنان راه طولانی در برون‌رفت از بحران یورو پیش رو دارد.



فوریه ۲۰۱۲

درنخستین روزهای ماه فوریه به سفارت سوریه در آلمان حمله شد وزارت خارجه آلمان بلافاصله این اقدام را محکوم کرد و اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای حفاظت از نمایندگی‌های سیاسی به کار خواهد گرفت.

با این حال وستروله از اقدام چین و روسیه مبنی بر وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه به شدت انتقاد کرد وی چندی بعد از تشکیل گروه تماس با حضور ترکیه و کشورهای عرب حمایت کرد و با فراخواند سفیر خود از دمشق، اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه و اخراج ۴ دیپلمات سوری اقدام علیه دولت «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور را به اوج خود رساند.

مرکل با اشاره به وضعیت وخیم اقتصاد یونان در سخنرانی نشست گروه پارلمانی حزب دمکرات مسیحی آلمان(CDU) گفت که ورشکستگی یونان باعثمی‌شود تا کنترل اقتصاد اروپا از دست خارج شود. پارلمان آلمان اعطای دومین بسته نجات اقتصادی یونان به ارزش ۱۳۰ میلیارد یورو را تصویب کرد.

«توماس دی‌میتزیره» وزیر دفاع آلمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بر ادامه حضور نظامیان کشورش در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ تاکید کرد با این حال در ۱۵ فوریه و در پی قرآن‌سوزی در افغانستان، آلمان ناچار به تخلیه نیروهای خود در تلوقان شد. همچنین به دنبال کشته شدن ۲ نظامی آمریکایی در جریان حمله به وزارت کشور افغانستان، دولت آلمان از کلیه کارمندان خود خواست تا مراکز دولتی در کابل را ترک کنند.

وستروله بار دیگر نسبت به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

دومین ماه میلادی همچنین آغاز افشای معاملات پیاپی تسلیحاتی آلمان با کشورهای عرب خاورمیانه و اسرائیل بود در این ماه آلمان از تعهد خود برای تحویل ششمین زیر دریایی دلفین به اسرائیل خبر داد.

کارکنان خطوط هوایی آلمان نیز اعتصاب‌ها در اعتراض به وضعیت اقتصادی این کشور را با اعتصاب در فرودگاه فرانکفورت از ماه فوریه آغاز کردند.

کریستین ولف سرانجام به اتهام سوء استفاده از اختیارات رئیس‌جمهور از سمت خود استعفا داد و یواخیم گوک به جانشینی وی منصوب شد.



مارس ۲۰۱۲

سومین ماه میلادی با برگزاری اعتصاب و تظاهرات کارکنان بخش حمل و نقل عمومی و ‌ خدمات دولتی آغاز شد. به طوری که دامنه آن به «هسن»، «راینلند»، «بادن وورتمبرگ»، «هامبورگ»، «فرانکفورت» و «مکلنبورگ»، «کلن» و «دوسلدورف» کشیده شد. وستروله در کنفرانسی خبری در عربستان خواستار انتقال قدرت در سوریه شد.

مرکل و دی‌میتزیره نیز طی ماه مارس هر ۲ سفری به افغانستان داشتند. آلمان اعلام کرد ششمین زیردریایی مدل دلفین را که از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد را به اسرائیل تحویل می‌دهد. این خبر با استقبال «بنیامین نتاینیاهو» نخست‌وزیر این رژیم مواجه شد.


آوریل ۲۰۱۲

اعتصاب‌های پیاپی در ماه مارس سرانجام باعثشد که دولت آلمان در برابر اعتصاب کارکنان بخش عمومی در این کشور تسلیم شود و وعده داد طی دو سال آتی حقوق آنها را افزایش دهد.

وزیر خارجه آلمان در نشست استانبول ضمن هشدار درباره مداخله نظامی در سوریه، از طرح صلح ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل در این کشور حمایت کرد. وی چندی بعد نیز با حمایت از طرح «کوفی عنان» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، خواستار توقف خشونت‌ها در این کشور شد.

در این ماه از «گونتر گراس» شاعر و نویسنده آلمانی و برنده جایزه صلح نوبل شعری در یکی از روزنامه‌های آلمان منتشر شد که واکنش‌های فراوانی را در داخل و خارج این کشور به دنبال داشت در این شعر از اسرائیل به عنوان تهدیدی برای صلح جهانی یاد شد. گراس در شعر خود از دولت آلمان نیز خواسته بود تا کمک و حمایت از برنامه‌های نظامی اسرائیل را متوقف کند.

در ادامه سیاست‌های صادرات تسلیحات به خاورمیانه «هلموت اشمیت» صدراعظم پیشین آلمان از سیاست های دولت ائتلافی این کشور در زمینه صادارت تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

مقامات آلمان و اسپانیا درباره ادامه اعمال برنامه‌های ریاضت اقتصادی رایزنی کردند.



می ۲۰۱۲

سرانجام پس از رایزنی‌ها و واکنش‌های انتقادی فراوانی که درباره معامله تسلیحاتی آلمان با دولت‌های خاورمیانه صورت گرفت، اسرائیل چهارمین زیر دریایی دلفین را از آلمان تحویل گرفت. در پی آن وستروله وزیر امور خارجه آلمان روز پنج‌شنبه ضمن اعلام حمایت قاطع آلمان از رژیم اسرائیل ادعا کرد که جامعه بین‌المللی ایران را از دست‌یابی به سلاح‌ هسته‌ای باز خواهد داشت.

مرکل با «آندرس فوگ راسموسن» با دبیر کل ناتو گفت‌وگویی داشت و بر تلاش دولت این کشور در خروج‌ نظامی از افغانستان در چارچوب برنامه‌ریزی شده با ناتو تاکید کرد.

آلمان که همواره بر اجرای برنامه‌های اقتصادی مورد نظر خود تاکید داشت، بار دیگر بر غیر قابل تجدید نظر بودن این برنامه‌ها پافشاری کرد. «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان بار دیگر اعلام کرد که با وجود شکست رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات ریاست‌جمهوری، بازنگری بسته نجات اقتصادی یورو امکان‌پذیر نیست.

هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» از تصمیم دولت آلمان برای اعزام شماری از نظامیان این کشور در قالب ناظران سازمان ملل متحد به سوریه خبر داد. آلمان چندی بعد با این طرح موافقت کرد.

وزیر امور خارجه آلمان نگرانی خود از پیروزی احزاب مخالف با طرح ریاضت اقتصادی در یونان را اعلام کرد و گفت که تحولات در این کشور بسیار نگران کننده است. مرکل در دیدار با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه ضمن رایزنی درباره بحران یورو گفت که همچنان به حضور یونان در منطقه یورو علاقمند است.

بانک مرکزی آلمان با اعلام اینکه وضعیت در یونان به شدت نگران کننده است و این اقدام(رد اصلاحات مالی اروپایی) هر گونه کمک مالی را با امکان عدم اجرای اصلاحات مورد توافق به خطر می‌اندازد، به این کشور هشدار داد.

«یواخیم گوک» رئیس جمهور آلمان در جریان سفر به سرزمین اشغالی تاکید کرد آلمان باز هم تلاش می‌کند که مسئله هسته‌ای با ایران از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.



ژوئن ۲۰۱۲

اخبارهای منتشر شده در ماه‌های گذشته درباره وضعیت اقتصادی اقشار کم درآمد در آلمان صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا در گزارشی از نرخ بالای فقر در میان کودکان در آلمان به شدت انتقاد کند.

افشای اقدام آلمان در فروش زیردریایی هسته‌ای به اسرائیل، واکنش انتقادی احزاب مخالف را در این کشور به دنبال داشت. اما نتانیاهو با استقبال از این اقدام گفت که آلمان با فروش زیردریایی‌های جدید اهمیت خود به امنیت اسرائیل را ابراز کرده است.

وستروله برای چندمین بار در قطر ضمن تاکید مجدد بر راهکاری سیاسی در حل بحران سوریه در عین حال خواستار اعمال فشار جامعه جهانی بر این کشور شد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» بار دیگر بر استفاده از راهکار سیاسی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در حل بحران سوریه تاکید کرد.

وستروله در دیدار با مقامات لبنانی، بار دیگر خواستار اقدام قاطع شورای امنیت علیه دولت سوریه شد. وستروله شرکت کشورش در مباحثمربوط به مداخله نظامی در سوریه را رد کرد.

دی میتزیره نیز طی سخنرانی در دانشگاهی در آنکارا گفت که قاطعانه با هرگونه مداخله نظامی در سوریه مخالف است. وستروله همچنین با وجود ابراز امید‌کم در زمینه دستیابی به نتیجه نشست ژنو برای سوریه، این نشست را نقطه عطفی در شرایط موجود دانست.

درژوئن گذشته اولاند با مقامات آلمانی درباره بحران یورو رایزنی کرد. مرکل نیز گفت کشورهای اروپایی برای حل بحران منطقه یورو نباید به راه حل‌های آسان دل ببندند و افزود آلمان برای حل این بحران گزینه‌های نامحدود ندارد. سیاستمداران بلژیکی و انگلیسی از صدراعظم آلمان به دلیل مشکلات موجود در منطقه یورو و سیاستهای نادرست در مدیریت این بحران به شدت انتقاد کردند.

در ماه ژوئن بود که از یکی دیگر معاملات تسلیحاتی آلمان با کشورهای خاورمیانه پرده برداشته شد عربستان سعودی قصد دارد در قالب قراردادی ۱۰ میلیارد یورویی، ۶۰۰ تا ۸۰۰ عراده تانک لئوپارد از آلمان خریداری کند. چندی نگذشته بود که دی‌میتزیره در جریان سفر به امارات از درخواست این کشور برای خرید جنگنده استقبال کرد.

وستروله با اشاره به برگزاری نشست ۱ + ۵ در مسکو درباره برنامه هسته‌ای ایران ضمن درخواست همکاری از این کشور، گفت که اکنون زمان اعتمادسازی فرا رسیده است. وی همچنین نسبت به موفقیت مذاکرات ۱ + ۵ ابراز امیدواری کرد.



جولای ۲۰۱۲

وزیر دفاع آلمان در سفر به افغانستان درباره مشکلات نظامیان غربی مستقر در این کشور برای خروج نظامی از افغانستان هشدار داد.

«هلموت اشمیت» صدر اعظم پیشین آلمان با انتقاد از عملکرد مقامات اروپایی در مهار بحران یورو، خواستار ابتکار عمل و اقدام در این زمینه شد. صدراعظم آلمان در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا بر یافتن راهکاری قانونمند در حل بحران یورو تاکید کرد.

مرکل در جریان سفر به اندونزی به تضعیف اقتصاد آلمان اذعان کرد. پارلمان آلمان با هدف بررسی امکان اختصاص کمک مالی ویژه به اسپانیا در چارچوب چتر نجات یورو، در هفته آتی نشست ویژه برگزار خواهد کرد. «ولفگانگ شویبله» وزیر دارایی آلمان درباره پیامدهای منفی تاخیر در تصویب بسته نجات یورو بر بازارهای مالی هشدار داد.

اشپیگل که اخبار مربوط به معاملات تسلیحاتی آلمان را منتشر می‌کند نوشت که ارتش این کشور آزمایش تانک‌هایی که برنامه فروش آنها به عربستان را در دستور کار دارد، در این کشور آغاز کرده است. از اقدامات دولت این کشور برای تسهیل صادرات تسلیحات به ویژه به کشورهای جهان‌سوم با هدف رونق صنعت اسلحه‌سازی پرده برداشت. قطر قصد دارد تا ۲۰۰ عراده تانک مدل لئوپارد ۲ را از آلمان خریداری کند.

وستروله ضمن انتقاد از مواضع روسیه و چین درباره سوریه، خواستار اقدام شفاف جامعه جهانی علیه دولت این کشور شد.

وزیر خارجه آلمان قبل از مذاکرات معاونان نمایندگان ایران و گروه ۱ + ۵با تکرار سخنان سخنان اوباما گفت ما خواستار اعمال راهکاری دیپلماتیک در این زمینه است و آماده‌ است که با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌وگو کند.

دولت آلمان قصد دارد سال آینده میلادی با نزدیک شدن به زمان خروج نظامی از افغانستان در شمال این کشور کنسولگری تاسیس کند.

موسسه آلمانی امور بین‌المللی و امنیت(SWP) اخباری را درباره مذاکرات ۵۰ تن از مخالفان سوری در برلین با کمک آمریکا تایید کرده است.



آگوست ۲۰۱۲

«یوشکا فیشر» وزیر خارجه پیشین آلمان درباره پیامدهای منفی برکناری احتمالی رئیس جمهور سوریه به غرب هشدار داد. وزیر دفاع آلمان بار دیگر بر مخالفت کشورش با مداخله نظامی در سوریه به رغم استعفای فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در این کشور تاکید کرد. وستروله با اشاره به کناره‌گیری فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، خواستار حمایت جامعه جهانی از جانشین وی شد.

مخالفان دولت آلمان از اعزام یک فروند کشتی به سواحل سوریه که گفته می‌شود با اهداف جاسوسی به منطقه رفته است، انتقاد کردند.

بحران در اقتصاد منطقه یورو باعثشد تا میزان صادرات آلمان به کشورهای این ناحیه در ماه ژوئن کاهش یابد. همچنین آلمان کمک مالی به یونان را منوط به اجرای اصلاحات در این کشور کرد

یکی از مقامات آلمانی اعلام کرد که کشورش تنها در صورتی به یونان کمک خواهد کرد که اصلاحات مورد ‌نظر در این کشور اجرا شود.

سخنگوی حزب صدر اعظم آلمان خواستار قرار دادن گروه حزب‌الله لبنان در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شد.

مرکل و اولاند در دیداری در برلین بار دیگر بر اعمال فشار بیشتر بر یونان برای اجرای و برنامه ریاضت اقتصادی تاکید کردند. ۲ طرف همچنین با اعطای زمان بیشتر به یونان برای تثبیت وضعیت اقتصادی مخالفت کردند. وزیر دارایی آلمان از تشکیل کارگروهی با هدف حل بحران یورو خبر داد.

اعتصاب در لوفت‌هانزا به لغو ۶۴ پرواز در فرودگاه فرانکفورت آلمان منجر شد.



سپتامبر ۲۰۱۲

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که کشورش با هر گزینه نظامی علیه سوریه مخالف است و از راهکارهای سیاسی حمایت می‌کند. وی از معارضان سوری خواست تا زمینه را برای سرنگونی دولت سوریه و تشکیل دولت انتقالی آماده کنند. فرانکفورت شاهد تظاهرات حدود هزار تن از مخالفان اقدام نظامی غرب علیه دولت سوریه بود.

وستروله در دیدار با وزیر دارایی یونان ضمن تاکید بر اجرای برنامه‌های ریاضت اقتصادی در این کشور، حفظ منطقه یورو را خواستار شد.

وستروله در جریان سفر به سرزمین اشغالی بار دیگر بر تحریم‌های بیشتر علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران تاکید کرد. همچنین وزرای خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز اتحادیه اروپا خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران شدند. وزیر خارجه آلمان در جریان دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل ضمن مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران گفت که چنین اقدامی به شکست ائتلاف جهانی منجر خواهد شد.

مرکل نیز با اشاره به اینکه شرایط به گونه‌ای نیست که به گزینه‌ای غیر از گزینه سیاسی توجه شود گفت که از نظر وی هنوز زمان برای حل سیاسی موضوع هسته ایران به پایان نرسیده است

دادگاه قانونی اساسی آلمان با وجود انتقادهای مردمی، ‌با کمک ۵۰۰ میلیارد یورویی به حوزه یورو موافقت کرد.

وزیر خارجه آلمان در پیامی تلویزیونی انتشار فیلمی موهن درباره پیامبر اسلام را محکوم کرد. مردم آلمان نیز در «فرایبورگ»، «مونستر»، دورتموند و کارلسروهه، «کوکس‌هاون» و «هانوفر» تظاهرات کردند.

وزیر دفاع آلمان در واکنش به انتقادها از تصمیم این کشور برای فروش تانک به عربستان، ‌آن را اقدامی در راستای تامین ثبات در خاورمیانه دانست.



اکتبر ۲۰۱۲

وستروله اعلام کرد که اگر در گفت‌وگوها با ایران پیشرفت قابل توجهی به دست نیاید، تحریم‌ها در ماه اکتبر آتی شدیدتر خواهد شد.

صدراعظم آلمان با تاکید بر اهمیت کنار گذاشتن اختلافات، خواستار یافتن راه حلی مشترک برای پایان دادن به بحران مالی اروپا شد.

در حالی که پلیس یونان برگزاری هرگونه تظاهرات علیه سفر صدر اعظم آلمان به یونان را ممنوع اعلام کرده بود اما حدود ۸ هزار یونانی علیه برنامه ریاضت اقتصادی دولت تظاهرات برگزار کرده و دست نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود «آنگلا مرکل» جایی در یونان ندارد».

وزیر خارجه آلمان ضمن تاکید بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت که اکنون زمان اجرای راهکاری سیاسی در حل مسئله هسته‌ای ایران است.

ارتش آلمان در نظر دارد تعداد قابل توجهی از نظامیان خود را در افغانستان درسال ۲۰۱۳ کاهش دهد. حزب سوسیال‌دموکرات آلمان از دولت خواست تا پایان سال آینده میلادی شماری از نظامیان این کشور را از افغانستان خارج کند.

وزیر خارجه آلمان با درخواست ترکیه برای پذیرش پناهجویان سوری در خاک کشورش مخالفت کرد.

نشست امروز پنجشنبه سران کشورهای اتحادیه اروپا در حالی آغاز شد که آلمان و فرانسه درباره چگونگی حل بحران منطقه یورو اختلاف نظر داشتند و مصوبه جدید دولت یونان برای قطع بودجه‌های دولتی به تظاهرات خشونت‌آمیز در این کشور منجر شد.



نوامبر ۲۰۱۲

صدراعظم آلمان در دیدار با «اندا کنی» نخست‌وزیر ایرلند با تاکید بر رسیدگی به اقتصاد بحران‌زده این کشور گفت ایرلند همچنان باید برای دریافت کمک از شرکای اروپایی خود صبر کند.

صدراعظم آلمان همچنین در جمع اعضای حزب خود اعلام کرد که همچنان زمان زیادی برای برون رفت از بحران یورو نیاز است. پارلمان آلمان امروز سرانجام بودجه سال آینده میلادی این کشور را با ۱۷ میلیارد یورو کسری تصویب کرد. نخست‌وزیر پیشین ایتالیا با انتقاد شدید از اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی آلمان در کشورش، این اقدامات را در راستای منافع این کشور دانست. پیر اشتاین‌بروک» رقیب مرکل در انتخابات پارلمانی آتی به وی درباره پیامدهای ادامه بحران اقتصادی در یونان هشدار داد.

وستروله در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آلمان آن را منتشر کرد، اعلام کرد که کشورش از اتحاد نیروهای معارض سوری پشتیبانی می‌کند. وستروله در این بیانیه گفت: «فقط نیروهای مخالفت دولت سوریه می‌توانند عاملی قابل اعتماد در برابر دولت اسد باشند.

«روپرشت پولنتس» رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان در گفت‌و گو با نشریه فوکوس با اشاره به انتخاب مجدد رئیس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که وی به وعده‌هایی که داده پایبند باشد.

وزیر دفاع آلمان در سفر به افغانستان از تصمیم گیری مقامات آلمانی درباره خروج نظامیان از این کشور در هفته آتی خبر داد.

صدراعظم و وزیر خارجه آلمان در واکنش به درگیری‌ میان فلسطینیان و رژیم‌صهیونیستی، حملات این رژیم به غزه را حق تل‌آویو دانستند.

استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه و موافقت آلمان برای همراهی در این زمینه موضوعی بود که واکنش های را به دنبال داشت به طوری که سوسیال‌دموکرات‌ها از دولت خواستند درباره لزوم چنین اقدامی توضیح دهد.



دسامبر ۲۰۱۲



وزیر خارجه آلمان روز جمعه با اشاره به حمله اخیر به سفارت ایران در برلین، خواستار حفاظت کافی از سفارت‌خانه‌های خارجی در کشورش شد وی پیش از این در تماس تلفنی با «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه ایران با ابراز تاسف در این زمینه، این اقدام را محکوم کرده بود.

صدراعظم آلمان امروز در واکنش به پذیرش فلسطین در سازمان ملل، بار دیگر بر حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

اشپیگل در آخرین ماه میلادی از یکی دیگر از اقدامات دولت این کشور برای معامله تسلیحاتی پرده برداشت و نوشت عربستان سعودی به صورت رسمی از آلمان خواسته است تا بیش از ۱۰۰ نفربر زرهی مدل «Boxer» به این کشور بفروشد.

صدراعظم آلمان در دفاع از معامله تسلیحاتی با عربستان، آن را اقدامی در راستای شراکتی راهبردی با یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دانست. مخالفان از دولت خواستند تا شفاف‌سازی کنند.

وزیر خارجه آلمان ضمن هشدار درباره تنش‌آفرینی در خاورمیانه از طرف‌های گفت‌وگوهای صلح خواست از اقداماتی که مانع تحقق صلح می‌شوند، جلوگیری کنند. وی گفت: روند صلح در خاورمیانه به مویی بند است.

دولت آلمان ارسال موشک‌های پاتریوت این کشور به ترکیه برای استقرار در مرزهای سوریه را تصویب کرد.

بانک مرکزی آلمان درباره رکود در اقتصاد این کشور در آینده نزدیک هشدار داد.

«گرهارد شیندلر» رئیس سرویس اطلاعات آلمان اعلام کرد که پس از خروج نیروهای کمک و همکاری(ایساف) در سال ۲۰۱۴ از افغانستان همچنان اعضای سرویس اطلاعات آلمان در منطقه هندوکش باقی خواهند ماند. شیندلر همچنین در سخنانی به شدت از دولت سوریه انتقاد کرد و گفت که معارضان سوری عملکرد بهتری داشته‌اند.

دولت آلمان در ادامه اعمال فشار بر دولت سوریه ۴ تن از دیپلمات‌های سوری را از اخراج کرد.

مرکل بار دیگر بر اجرای برنامه ریاضت اقتصادی در منطقه یورو تاکید کرد.وی در سخنانی اعلام کرد که وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه یورو بدتر میشود و بر شمار بیکاران نیز افزوده خواهد شد