هشدار نانو به کره شمالی

ائتلاف نظامی ناتو نسبت به گزارش‌های مربوط به احتمال استقرار قریب‌الوقوع نیروهای کره شمالی در جنگ روسیه علیه اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

مارک روته، دبیر کل ائتلاف ناتو پس از دیدار با "یون سوک یول"، رئیس جمهور کره جنوبی، در این باره گفت: اگر کره شمالی نیرو بفرستد، این امر تشدید قابل توجهی در اوضاع خواهد بود.

رئیس جمهور کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که بر اساس اطلاعات کره جنوبی، بیش از ۱۵۰۰ نفر از نیروهای ویژه کره شمالی در حال حاضر در روسیه هستند. گفته می شود که آنها بخشی از یک گروه ۱۲۰۰۰ سربازی هستند که کره شمالی می خواهد به روسیه بفرستد، که آنها قرار است در جنگ اوکراین مستقر شوند. بنابراین، کره جنوبی اتهاماتی را که قبلاً توسط اوکراین علیه روسیه مطرح شده بود، تأیید کرد. کیریلو بودانوف، رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین HUR، قبلاً در مصاحبه ای از ۱۱۰۰۰ سرباز کره شمالی صحبت کرده بود که می توانند در اوایل نوامبر آماده استقرار شوند.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از کره جنوبی، این ۱۵۰۰ سرباز با کشتی های جنگی روسیه به بندر ولادی وستوک منتقل شدند. بر این اساس این حمل و نقل از ۸ اکتبر آغاز شد. ویدئویی روز جمعه منتشر شد که ظاهرا سربازان کره شمالی را در یک سایت نظامی روسیه نشان می دهد. یک وبلاگ نویس نظامی اوکراینی آن را در یک سایت نظامی در حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال مرز روسیه و کره شمالی قرار داده است. به گفته مترجمی که با رسانه تحقیقی روسی تبعیدی The Insider مصاحبه کرده است، احتمالاً گویش کره شمالی در فریادهایی که در این ویدیو شنیده می شود به گوش می رسد.

سرویس اطلاعات کره جنوبی این اظهارات خود را از جمله بر اساس تصاویر ماهواره ای به دست آمده استناد می کند. طبق گفته های این سرویس همچنین از نرم افزارهای پشتیبانی شده با هوش مصنوعی برای تشخیص چهره استفاده شده است. گفته می شود که برخی افسران کره شمالی شناسایی شده اند. از جمله، یک مهندس از نیروی موشکی کره شمالی شناسایی شده که قرار بود از ارتش روسیه در استفاده از موشک های بالستیک کره شمالی علیه اهدافی در شرق اوکراین پشتیبانی کند.

ویدئوی دیگری که ارتش اوکراین روز جمعه منتشر کرد، نشان می‌دهد که لباس‌های روسی بین مظنونان کره شمالی توزیع می‌شود. سرویس مخفی کره جنوبی نیز اعلام کرد که به سربازان لباس روسی داده خواهد شد. رسانه‌های آنلاین اوکراینی و تبعیدی روسیه مدعی شدند که رهبری نظامی روسیه می‌خواست آنها را به عنوان سربازان مناطق خاور دور روسیه در بوریاتیا و یاکوتیا معرفی کند و بنابراین منشأ واقعی آنها را پنهان کند.

گمانه زنی ها درباره استقرار سربازان کره شمالی در اوکراین از ابتدای اکتبر آغاز شد. در آن زمان رسانه های اوکراینی به نقل از منابعی در محافل اطلاعاتی گزارش دادند که شش سرباز کره شمالی در حمله اوکراین در شرق این کشور کشته شده اند. هیچ مدرک مستقلی در این مورد وجود ندارد، اگرچه وبلاگ نویسان نظامی روسیه نیز در مورد آن گزارش داده اند. واشنگتن پست در اواسط اکتبر گزارش داد که چندین هزار نفر از کره شمالی برای استقرار در اوکراین آماده می شوند.

بر اساس ادعاهای رسانه‌های غربی، کره شمالی ماه هاست که از روسیه با ارسال تسلیحات حمایت می کند. بر اساس اطلاعات قبلی کره جنوبی، هزاران کانتینر مهمات توپخانه به روسیه آورده شده است. بر اساس برخی برآوردها، بخش قابل توجهی - شاید حتی نیمی - از مهمات توپخانه مورد استفاده روسیه اکنون از ذخایر کره شمالی تامین می شود.

به نوشته رسانه های غربی، کره شمالی همچنین موشک های بالستیک و سکوهای پرتاب به روسیه می دهد. این موشک ها قبلاً علیه اوکراین استفاده شده‌اند. غرب مدعی است که روسیه با پذیرش تحویل تسلیحات از کره شمالی، تحریم های بین‌المللی علیه رژیم کره شمالی را نقض کرده است.

"ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه در ماه ژوئن به کره شمالی سفر کرد و با رهبر این کشور کیم جونگ اون دیدار کرد. دو کشور بر همکاری نظامی عمیق تر توافق کردند. این معاهده، از جمله، شامل یک بند در مورد کمک نظامی متقابل در صورت حمله به یکی از دو کشور است.

علاوه بر اوکراین، کره جنوبی نیز این موضوع را یک تهدید می بیند. سفیر روسیه در سئول که در واکنش به اتهامات اخیر مبنی بر اعزام سرباز به وزارت خارجه کره جنوبی احضار شده بود، به طور مستقیم در مورد این ادعاها اظهار نظر نکرد. او به سادگی گفت که همکاری نظامی کشورش با این رژیم در شمال علیه کره جنوبی نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، گزارش‌های مربوط به استقرار سربازان کره شمالی در اوایل اکتبر را اطلاعات نادرستی توصیف کرد. وزارت خارجه کره جنوبی همکاری نظامی روسیه و کره شمالی را تهدیدی فراتر از منطقه توصیف کرد.