عبور ناوهای نیروی دریایی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان

ناوهای نیروی دریایی آمریکا یکبار در ماه از تنگه تایوان عبور می‌کنند. چین مدعی مالکیت تایوان، می‌گوید این جزیره یکی از استان‌های سرزمین اصلی است و آب‌های پیرامون آن، به چین تعلق دارد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، ناوشکن USS Higgins و ناوچه کانادایی HMCS ونکوور عبور و مرور عادی را روز یکشنبه در آب‌های پیرامون تایوان داشتند.

نیروی دریایی دو کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند، این عبور و مرور نشان دهنده تعهدات اتاوا و واشنگتن در حمایت از آزادی حمل و نقل برای تمامی کشورها در این آبراه است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «حقوق و آزادی‌های عبور و مرور از سوی جامعه بین‌الملل در تنگه تایوان نباید محدود شوند. آمریکا هرگونه ادعای حاکمیت یا صلاحیت قضایی را که با آزادی دریانوردی، پرواز بر فراز منطقه و دیگر استفاده‌های قانونی از دریا و هوا مغایرت داشته باشد، رد می‌کند.»

در پاسخ، فرماندهی بخش شرقی نیروی ارتش چین نیز اعلام کرد، نیروهای نظامی چین اوضاع را رصد کرده و به این ناوها هشدار دادند.

این فرماندهی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات کانادا و آمریکا برای صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان دردسر ساز و مخرب است.»

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد، ناوهای کانادایی و آمریکایی در بخش شمالی تنگه تایوان عبور و مرور داشتند و نیروهای مسلح جزیره نیز بر این رویه، نظارت داشتند و این عبور و مرور، عادی برگزار شد.

این عبور و مرور درست یک هفته پس از آن انجام شد که چین مانورهای نظامی را دوشنبه گذشته پیرامون تایوان برگزار کرد و آن را هشداری برای اقدامات جدایی طلبانه دانست.

چین می‌گوید، این کشور فقط صلاحیت رفت و آمد در آبراهی با عرض نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر را دارد که از قضا گذرگاه اصلی تجارت بین‌المللی است. تایوان و ایالات متحده در این مورد اختلاف نظر دارند و می‌گویند که تنگه تایوان یک آبراه بین‌المللی است.