جنایت‌های ناتمام اسرائیل؛ کشته شدن 5 خبرنگار در لبنان

پنج خبرنگار از زمان آغاز جنگ در غزه، در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، در جنوب لبنان در اثر بمباران‌های اسرائیل کشته شده اند. اخیرا یک خبرنگار دیگر نیز بر اثر حمله قلبی پس از حمله مسلحانه به تیم رسانه‌ای در نزدیکی شهر جنوبی صیدا لبنان درگذشت.

این خبر را فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) اعلام کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به همراه اتحادیه خبرنگاران لبنانی (LJS) این کشتارها را محکوم کردند و از مقامات خواستار تحقیقات فوری در این خصوص شدند. فدراسیون تاکید کرد معافیت اسرائیل از مجازات نباید ادامه یابد و افرادی که مسئول قتل خبرنگاران هستند باید در دادگاه بین‌المللی کیفری محاکمه و مجازات شوند.

"آنتونی بلانگر" دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره گفت: "تعداد خبرنگارانی که در این درگیری کشته شده‌اند باورکردنی نیست. چه به‌طور عمدی کشته شده باشند و چه به‌عنوان خسارت جانبی، این حادثه نشان‌دهنده بی‌توجهی شوکه‌کننده به جان انسان‌ها و به‌ویژه جامعه خبرنگاری است. معافیت اسرائیل از مجازات نباید ادامه یابد و جنایتکارانی که علیه خبرنگاران مرتکب جرم شده‌اند باید در دادگاه‌های بین‌المللی کیفری محاکمه و مجازات شوند."

در ۸ اکتبر، احمد عقیل حمزه، راننده و همکار قدیمی رادیو و تلویزیون عمومی ایتالیا (RAI)، پس از اینکه تیم رسانه‌ای تی‌جی۳ نزدیک به صیدا در جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفت، بر اثر حمله قلبی درگذشت. ابتدا یک مرد مسلح و سپس گروهی از افراد به این خبرنگاران در حال فیلمبرداری در شهر جیّ حمله کردند.

 

در ۲۴ سپتامبر، کامل کارکی، فیلمبردار تلویزیون المنار در یک حمله هوایی اسرائیل که شهر قنطره در جنوب لبنان را هدف قرار داد، کشته شد. کارکی 25 سال برای این شبکه کار کرده بود.

در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴، شبکه رسانه‌ای المیادین از کشته شدن هادی السید، خبرنگار این شبکه خبر داد. طبق گزارش‌ها، یک روز پیش از آن خانه این خبرنگار جوان در جنوب لبنان در حمله اسرائیل هدف قرار گرفته بود.

در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، فرح عمر، خبرنگار و ربیع معمار، فیلمبردار شبکه المیادین تلویزیون لبنان، در یک حمله اسرائیل در جنوب لبنان، کشته شدند. این خبرنگاران آخرین گزارش زنده خود را در صبح روز حمله نزدیک مرز لبنان و اسرائیل ارائه داده بودند.

در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، عصام عبدالله، خبرنگار رویترز، در حالی که در حال تهیه سیگنال تصویری برای پخش‌کنندگان بود، بر اثر حمله اسرائیل در جنوب لبنان کشته شد. شش خبرنگار دیگر، از جمله خبرنگارانی از الجزیره، خبرگزاری فرانسه و رویترز، در همان حادثه نزدیک به شهرک عملا الشعاب، در نزدیکی مرز اسرائیل زخمی شدند.