تبریک متقابل «شی» و «پوتین» به مناسبت سالگرد روابط چین و روسیه

شی جین پینگ در پیام تبریک خود به همتای روس خاطرنشان کرد چین و روسیه بزرگترین همسایه یکدیگر و هر دو از قدرت های بزرگ جهان و از بازارهای نوظهور اصلی جهان هستند.

شی تاکید کرد که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در 75 سال پیش، دو کشور با در نظر گرفتن منافع اصلی کشور و مردم، توسعه روابط دو جانبه را بطور مستمر ترویج کرده اند و دوستی و حسن همجواری بلند مدت، مشارکت راهبردی همه جانبه و همکاری های با منافع متقابل و برد-برد، اکنون بخش مهمی از هویت اصلی روابط دو کشور به حساب می آید.

رئیس جمهوری چین در پیام تبریک خود به پوتین افزود: به خصوص در عصر  جدید تحت هدایت استراتژیک مشترک میان روسای جمهوری کنونی دو کشور در شرایطی که جهان در یک قرن اخیر شاهد تغییرات و تحولات بی سابقه بوده است، اعتماد سیاسی متقابل میان دو طرف عمیق تر شده و همکاری های عملی طرفین به نتایج ملموس تری دست یافته  و دوستی پایدار میان نسل ها در قلب مردم دو کشور ریشه دوانده است. همه این موارد کمک شایانی به افزایش رفاه دو کشور، ترویج چند قطبی جهانی، برابری و جهانی سازی اقتصادی فراگیر کرده است.

شی جین پینگ تاکید کرد: من به توسعه روابط چین و روسیه اهمیت بسیاری قائل هستم  و  مایلم همراه رئیس جمهور پوتین به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، بر اساس جهت گیری توسعه روابط دوجانبه، همکاری‌های عملی همه جانبه چین و روسیه را گسترش دهیم، توسعه با کیفیت بالا و مدرنیزاسیون دو جانبه را ترویج دهیم و برای حفاظت از صلح و ثبات جهان و پیشبرد ساخت جامعه بشری با سرنوشت مشترک   نقشی نوین ایفا کنیم.

ولادیمیر پوتین نیز در پیام خود ضمن ارسال صمیمانه ترین تبریک خود به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک روسیه و چین اظهار کرد: هفتاد و پنجاه سال پیش، کشورمان اولین کشور جهان بود که جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت و به سرعت با آن ارتباط و همکاری نزدیک برقرار کرد. روابط نزدیک و برابر میان روسیه و چین در طول گذشته از بوته  امتحان  و آزمایشها بیرون آمده  و در شرایط کنونی وارد بهترین دوران خود در تاریخ است.

پوتین تاکید کرد: دو کشور در ابعاد مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری، علم و فناوری به همکاری های فعالانه پرداخته و در امور بین‌المللی و منطقه‌ای نیز هماهنگی مؤثری داشته اند. دو کشور برای ایجاد یک نظام جهانی چند قطبی عادلانه در تلاش هستند و اطمینان دارم هر دو طرف به طور کامل توافق های انجام شده در دیدارهای انجام شده میان سران دو کشور را اجرا و با تحکیم بیش از پیش روابط راهمبردی جامع روسیه و چین در عصر جدید، با یکدیگر صلح و ثبات منطقه اوراسیا و جهان را حفظ و ترویج می کنند.