اسرائیل واقعا می‌تواند حزب‌الله را بترساند؟

 رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به سابقه درگیری‌های گذشته میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان ، این پرسش را مطرح کرد که آیا رژیم اشغالگر می‌تواند با حمله‌ای تمام‌عیار به مواضع حزب‌الله، در برابر این گروه یک قدرت بازدارندگی ایجاد کند؟

به گزارش فارن پالسی، مرز لبنان و اراضی اشغالی یکی از پرتنش‌ترین مرزهای جهان است. حتی وقتی چوپان‌های یکی از طرفین از مرز عبور می‌کند، احتمال وقوع درگیری میان رژیم صهیونیستی و لبنان افزایش می‌یابد و همه می‌دانند که کوچک‌ترین درگیری در مرز می‌تواند به جنگی تمام‌عیار منجر شود.

ترس از وقوع چنین جنگی این روزها بسیار محسوس است و برخی از کشورهای غربی نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورده‌اند تا برای تخلیه شهروندان خود آماده باشند. بسیاری از کشورها نیز به شهروندان خود گفته‌اند تا زمانی که پروازها در جریان هستند، این مناطق را ترک کنند.

بااین‌حال، نشریه آمریکایی در این گزارش به رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهد که اگر قصد دارد حزب‌الله را مهار کند، جنگ، راه مناسبی نیست. برخی استدلال می‌کنند که موضع رژیم صهیونیستی در مسئله حزب‌الله قبل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در بهترین حالت قرار داشت، زیرا تنش‌ها کم بود و در لبنان هم مشکلات داخلی وجود داشت.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمله به مواضع حزب‌الله در لبنان، نیروهای این گروه را به مناطق دیگری از این کشور منتقل کند تا تنش‌های اجتماعی در لبنان افزایش یافته و با افزایش مخالفان حزب‌الله در لبنان، تل‌آویو در داخل این کشور طرفدارانی پیدا کند.

رژیم صهیونیستی بر مخالفت داخلی و یافتن متحدانی در لبنان تکیه دارد و در صورت اتحاد لبنانی‌ها و حمایت آن‌ها از حزب‌الله، این نقشه‌ها نقش‌برآب خواهد شد. این رژیم باید راهی برای مقابله با قدرت تسلیحاتی حزب‌الله پیدا کرده و درعین‌حال در داخل لبنان جریان‌هایی را علیه حزب‌الله سازمان‌دهی کند، به صورتی که با مقاومت داخلی مردم این کشور مواجه نشود، اقدامی که به اذعان رسانه آمریکایی، در صورت وقوع جنگ میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر، مدیریت آن برای تل‌آویو دشوار خواهد بود.

علاوه بر این، فارن پالسی در گزارش خود یادآور شده که حزب‌الله فقط یک گروه چند هزار نفری نیست، بلکه بخشی از یک جامعه است و مدافعان فراوانی دارد که به رهبری «سید حسن نصرالله» ایمان دارند. در این گزارش آمده است: «این گروه از حمایت حداکثری در جامعه شیعیان لبنان برخوردار است و اگر اسرائیل یک حمله تمام‌عیار به لبنان را آغاز کند، دیگران نیز ممکن است به جمع حامیان آن بپیوندند.»

علاوه بر این، جامعه سنی‌ها در لبنان نیز از آغاز جنگ غزه و مشاهده حمایت حزب‌الله از مقاومت فلسطین، از این گروه حمایت کرده و به جمع مدافعان آن پیوسته‌اند که موجب افزایش قدرت حزب‌الله شده است.

از سوی دیگر، شبکه حامیان و عوامل اطلاعاتی حزب‌الله بسیار گسترده و محرمانه است، تا جایی که اکثر رزمندگان حزب‌الله زندگی و شغل‌های عادی دارند و در مواقع لزوم، به انجام مأموریت می‌پردازند. آن‌ها در مخفی نگه داشتن هویت خود مهارت بالایی دارند و اگر رژیم صهیونیستی حمله گسترده‌ای به لبنان انجام دهد، امکان شناسایی نیروهای حزب‌الله را نخواهد داشت.

در این گزارش آمده است: «حزب‌الله گروهی از افرادی نیست که لباس یکسان یا سلاح دارند، بلکه جامعه‌ای است که در تمام روستاها، محله‌ها و شهرها زندگی می‌کنند. آیا اسرائیل می‌خواهد تمام این انسان‌ها را برای شکست‌دادن دشمن خود از بین ببرد؟ آیا این کار می‌تواند برای آن امنیت را به ارمغان بیاورد، یا به درگیری طولانی‌تری منجر می‌شود؟»

فارن پالسی به حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۲۰۰۶ اشاره کرده و شکست این رژیم در آن زمان و عقب‌نشینی‌اش را نشانه‌ای از این حقیقت دانسته که تل‌آویو با حمله به لبنان نمی‌تواند از قدرت حزب‌الله بکاهد، بلکه امنیت شهرهای خود را هم به خطر می‌اندازد.

در این گزارش آمده است: «شاید بهتر است اسرائیل اشتباهی را که در سال ۲۰۰۶ مرتکب شد، تکرار نکند. در آن زمان حملات هوایی اسرائیل نتوانست جلوی قدرت موشکی حزب‌الله را بگیرد... اسرائیل نتوانست حزب‌الله را از حمله باز دارد، بلکه حزب‌الله از نظر سیاسی هم قوی‌تر شد و نشان داد که نیروی نظامی اسرائیل نمی‌تواند آن را شکست دهد.»