پیامدهای کناره‌گیری بایدن بر سیاست آمریکا

 در زمانی که سران غربی با جنگ در اوکراین و غزه، چین قاطع‌تر در آسیا و ظهور راست افراطی در اروپا دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم اطمینان بیشتری به متحدان واشنگتن وارد می‌کند.

بایدن در طول ۵ دهه فعالیت خود در سیاست، روابط شخصی گسترده‌ای با چندین مقام خارجی ایجاد کرد که هیچ یک از جایگزین‌های بالقوه در اردوگاه دموکرات‌ها نمی‌توانند با آن‌ها مطابقت داشته باشند.

نامزدی هریس برای رژیم صهیونیستی به چه معناست؟

دامنه چالش‌های سیاست خارجی که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با آن مواجه است، آشکار می‌کند که آنچه در واشنگتن اتفاق می‌افتد بر دیگر کشورها تاثیرگذار است.

 با توجه به اینکه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به عنوان جایگزینی بالقوه برای جو بایدن در نظر گرفته می‌شود، صهیونیست‌ها تلاش کردند تا بفهمند نامزدی او چه معنایی برای اراضی اشغالی خواهد داشت.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار گزارشی به بررسی سوابق حمایت هریس از رژیم صهیونیستی پرداخت و به شهرت او به عنوان «پلیس بد» بایدن اشاره کرد که صریحا از این رژیم به دلیل حمله به غزه انتقاد کرده است.

او در ماه‌های اخیر فراتر از بایدن، خواستار آتش‌بس شد، تهاجم رژیم صهیونیستی را به رفح محکوم کرد و نسبت به تلفات غیرنظامیان در غزه ابراز وحشت کرد.

آلون پینکاس، سرکنسول پیشین رژیم صهیونیستی در نیویورک، می‌گوید: با خروج بایدن، اسرائیل شاید آخرین رئیس جمهور صهیونیست را از دست داد؛ یک نامزد جدید دموکرات پویایی را متحول خواهد کرد.

دفاع سرسختانه بایدن از رژیم صهیونیستی پس از آغاز جنگ غزه، ریشه در حمایت نیم قرنی او به عنوان سناتور، معاون رئیس‌جمهور و سپس رئیس‌جمهور از این رژیم دارد.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از بایدن به دلیل حمایت بی‌دریغ از این رژیم در طول سال‌ها قدردانی کرد.

اوکراین و موضوع کناره‌‎گیری بایدن از رقابت انتخاباتی

هر نامزد دموکرات احتمالا میراث بایدن در حمایت نظامی جدی از اوکراین را ادامه خواهد داد، اما ناامیدی از دولت بایدن در اوکراین و اروپا به دلیل سرعت کند کمک‌های واشنگتن و محدودیت استفاده از سلاح‌های غربی افزایش یافته است.

سودا دیوید ویلپ، مدیر دفتر برلین موسسه تحقیقاتی مارشال فاند آلمان، می‌گوید: بیشتر اروپایی‌ها متوجه می‌شوند که اوکراین به‌طور فزاینده‌ای باری بر دوش آن‌ها خواهد بود و همه در تلاش هستند تا برای همه نتایج ممکن آماده شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، وعده داده که در صورت انتخاب شدن، جنگ اوکراین را در یک روز پایان خواهد داد.

وعده ترامپ این نگرانی را در اوکراین ایجاد کرده که روسیه ممکن است اجازه داشته باشد سرزمین‌های تحت کنترل خود را حفظ کند.

علاوه بر این جی‌دی ونس، معاون ترامپ، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان در کنگره با کمک آمریکا به اوکراین است و خطرات را برای کی‌یف بیشتر کرده است.

در همین حال، روسیه اهمیت این رقابت انتخابتی را رد کرد و می‌گوید که مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، مسکو در اوکراین ادامه خواهد داد.

تاثیر انصراف بایدن بر اروپا و ناتو

بسیاری از اروپایی‌ها از رفتن ترامپ پس از سال‌ها تحقیر اتحادیه اروپا و تضعیف ناتو خوشحال بودند؛ نگرش ظاهرا تحقیر‌آمیز ترامپ نسبت به متحدان اروپایی در مناظره ریاست‌جمهوری ماه گذشته هیچ چیزی برای کاهش این نگرانی‌ها انجام نداد.

از سوی دیگر، بایدن از روابط نزدیک آمریکا با سران این بلوک حمایت کرده است.

این نزدیکی پس از تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از رقابت آشکار شد؛ دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان، انتخاب او را «احتمالا سخت‌ترین انتخاب در زندگی شما» خواند، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید انگلیس، گفت که به تصمیم بایدن براساس آنچه که او معتقد است به نفع مردم آمریکا است، احترام می‌گذارد.

همچنین موجی از تمجید از جانب نخست‌وزیر ایرلند برای بایدن وجود داشت که بایدن را «آمریکایی مغرور با روحیه ایرلندی» خواند.

جرمی شاپیرو، مدیر تحقیقات شورای اروپا در روابط خارجی، معتقد است آن‌ها نمی‌خواهند دونالد ترامپ را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا ببینند؛ مانند بسیاری در آمریکا و حتی شاید بیشتر از آن، کاملا سردرگم شده‌اند.