بلینکن: حماس باید توافق جدید آتش‌بس را بپذیرد

ساعاتی قبل‌تر جو بایدن ، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد اسرائیل طرح جدیدی برای آتش‌بس/تبادل اسرا در سه مرحله به  حماس  ارائه داده است.

بلینکن در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «از طریق طرح آتش‌بسی که بر روی میز قرار دارد فرصتی برای پایان دادن به جنگ در غزه، بازگرداندن گروگان‌ها به خانه و تسکین رنج مردم فلسطین پیش رویمان قرار دارد.»

وی اضافه کرده است: «من امروز با چندین نفر از همتایانم در منطقه صحبت کردم تا تأکید کنم که حماس باید این توافق را بپذیرد.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در بیانیه‌ای گفته به طرح پیشنهادی‌ای که بایدن از آن سخن گفته «نگاه مثبتی» دارد.

ساعاتی قبل‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که اسرائیل طرح جامع جدیدی برای آتش‌بس در غزه ارائه داده است. بایدن گفت که مرحله اول این طرح ۶ هفته به طول خواهد انجامید و شامل آتش‌بس کامل و خروج نیروهای اسرائیلی از نواحی پرجمعیت غزه خواهد شد. در مرحله بعدی طرح عمده‌ای برای بازسازی غزه پیشنهاد خواهد شد. بایدن گفت می‌داند که عده‌ای در اسرائیل، از جمله برخی در کابینه نتانیاهو با این طرح مخالفت خواهند کرد.

 

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به ادعای جو بایدن گفت که که جنگ در غزه تا زمان اتمام ظرفیت حماس برای جنگ‌افروزی و حکمرانی ادامه خواهد داشت. این بیانیه می‌افزاید نخست‌وزیر اسرائیل به تیم مذاکره‌کننده اجازه داده کلیات طرح خود برای تحقق این هدف را ارائه کنند.

در این بیانیه آمده است: «نخست‌وزیر به تیم مذاکره‌کننده اجازه داد طرحی کلی برای تحقق این هدف ارائه کنند، در حالی که تأکید کرد که جنگ تا زمان تحقق تمامی اهداف از جمله بازگشت تمامی گروگان‌ها و حذف توانمندی‌های نظامی و حکمرانی حماس ادامه خواهد یافت»