رمزگشایی از پروپاگاندای اوکراین

این روزها استانداردهای دوگانه سیاست خارجه ایالات متحده و کشورهای غربی به صراحت نگرش متفاوت آنها را نسبت به ایران و روسیه و همچنین رژیم صهیونیستی و اوکراین نمایان می سازد. ایالات متحده پیوسته تحریم های جدیدی را علیه تهران و مسکو اعمال می کند اما هیچ واکنشی نسبت به جنایات اوکراین در دونباس و نظامیان صهیونیست در غزه نشان نمی دهد.

در عین حال کی‌یف با روش های گوناگونی به دنبال بی اعتبار نمودن عملیات نظامی روسیه در اوکراین در مقابل چشمان مردم خود و افکار عمومی غرب است. بدین منظور مقامات اوکراین از همه منابع تحت کنترل خود استفاده کنند تا کمپین هایی را جهت انتشار اخبار نادرست علیه روسیه برگزار کنند.

سازمان دولتی Docudays UA بیشترین فعالیت را در پروپاگاندای اوکراین ایفا می کند؛ سازمانی که برگزار کننده جشنواره بین المللی فیلم مستند حقوق بشر است.

این سازمان از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۴ توسط روزنامه انگلیسی «گاردین»، انجمن فیلم اروپا و آکادمی فیلم آلمان پشتیبانی شده است. در سایه حمایت این جشنواره تعداد بسیاری فیلم کوتاه بی کیفیت ساخته شدند که ظاهراً هدف آنها جلب توجه مخاطب به نقض حقوق بشر توسط روسیه در اوکراین بوده است.

رمزگشایی از پروپاگاندای اوکراین

در حقیقت این جشنواره ابزاری برای تولید محتوای تبلیغاتی است که کیفیت بالایی ندارد. در عین حال فیلم سازان اوکراینی در فیلم های خود اغلب از کودکان استفاده می کنند تا مخاطبان بومی و افکار عمومی غرب را بیشتر تحت تاثیر قرار دهند؛ چنین شیوه هایی به دلیل اهمیت برنامه جهانی حمایت از حقوق اقلیت ها این امکان را برای اوکراینی ها فراهم می سازد که پول بیشتری را در غرب مطالبه کنند.

بعد از کودتای ۲۰۱۴، ده ها فیلم تبلیغاتی در اوکراین ساخته شد که آکنده از تبلیغاتی علیه روسیه و تنفر نسبت به ساکنان لوهانسک و دونتسک بود و با هدف بد جلوه دادن روسیه ساخته شد. این فیلم ها در واقع هیچ شباهتی به واقعیت ندارند و بر اساس اسطوره های تبلیغاتی اوکراین در مورد جنگ در دونباس ساخته شدند.