فشار لابی‌های صهیونیست بر دانشگاه‌های آمریکا

 تارنمای روزنامه فایننشال تایمز نوشت: در پی حمله حماس به اسرائیل و حمایت برخی دانشگاهیان و دانشجویان آمریکایی از مردم غزه ، بسیاری از حامیان مالی دانشگاه‌های ایالات متحده در حال بازپس گیری میلیون ها دلار از بودجه های اهدایی خود هستند.

گفته می شود دلیل این امر مجازات دانشگاه‌های آمریکا به دلیل واکنش‌شان به حمله نیروهای مقاومت به اسرائیل، آزادی بیان و مسئولیت‌های عمومی روسای دانشگاهی است.

این روزنامه در ادامه می نویسد: خیرین ثروتمندی از جمله مارک روان از بنیانگذاران شرکت «مدیریت سرمایه آپولو» و لزلی وکسنر بنیانگذار «شرکت لیمیتد برندز» (Limited Brands)، محکومیت شدیدتر حماس و یهود ستیزی دانشگاه ها و اقدامات شدید علیه دانشجویان معترض به اسرائیل را خواستار شده اند. این شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌گذاری تهدید کرده‌اند که حتی پیشنهادهای شغلی خود را به دانشجویان این دانشگاه ها لغو می‌کنند و یا معترضان را پس از فارغ‌التحصیلی استخدام نمی‌کنند.

گفته می شود این فشار باعث شده که دانشگاه‌هایی از جمله هاروارد، استنفورد و دانشگاه پنسیلوانیا به تکاپو بیافتند و با هدف مقابله با بحران های مالی، در اظهارات گذشته خود نسبت به جنایات اسرائیل بازنگری کنند.

از جمله لیز مگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا که به تازگی در بیانیه ای سعی کرد با حمایت از حملات رژیم صهیونیستی و موضع به گفته خود قاطع علیه حماس، نظر خیرین دانشگاهی را جلب کند. وی در بیانیه ای گفت:ما باید قاطعانه در برابر حملات حماس در اسرائیل و علیه یهودستیزی بایستیم.

اما به نظر می رسد وی نتوانسته به موقع نظر رونالد لادر مدیر عامل یک کارخانه تولید لوازم آرایش و یکی از حامیان اصلی خود را جلب کند که به تازگی نسبت به برگزاری یک جشنواره ادبی فلسطینی در محوطه این دانشگاه موضع انتقادی در پیش گرفته و گفته بود که بودجه اهدایی خود را بازپس می گیرد.

جمعه گذشته ایدان اوفر میلیاردر اسرائیلی و از حامیان مالی دانشگاه هاروارد آمریکا نیز در گفت و گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که به دلیل «فقدان شواهد روشن مبنی بر حمایت روسای این دانشگاه از مردم اسرائیل و عدم قاطعیت در محکومیت حماس» از هیات اجرایی آن کناره گیری می کند.

به نوشته فایننشال تایمز، چنین اقداماتی از سوی حامیان مالی دانشگاه های آمریکا که تنها سال گذشته ۶۰ میلیارد دلار به این موسسات اهدا کرده بودند، نفوذ خیرین حامی رژیم اسرائیل و فشار بر رسانه های اجتماعی را در آمریکا برجسته می کند.

بیل آکمن میلیاردر و سرمایه گذار آمریکایی هفته گذشته در حساب ایکس (توئیتر سابق) از ریاست دانشگاه هاروارد خواست تا دانشجویانی را که پشت بیانیه محکومیت اسرائیل در حملات علیه غیرنظامیان بود را شناسایی کند تا پس از فارغ التحصیلی استخدام نشوند.

فشار لابی‌های صهیونیست بر دانشگاه‌های آمریکا

سخنگوی شرکت حقوقی دیویس پولک (یک شرکت حقوقی شناخته شده در آمریکا) نیز در این خصوص به فایننشال تایمز گفت که پیشنهادهای شغلی به سه فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق هاروارد و کلمبیا که در بیانیه های خود از حقوق فلسطین و مردم غزه دفاع کرده بودند را پس گرفته است.

به گزارش ایرنا، تلاش لابی های صهیونیست برای توجیه حق دفاع از خود در برابر حملات حماس در حالی صورت می‌گیرد که از زمان آغاز تهاجم انتقام جویانه اسرائیل به غزه، ۴ هزار و ۱۳۷ فلسطینی به شهادت رسیده اند و بیش از ۱۳ هزار نفر زخمی شده اند.

دفتر سازمان ملل برای امور هماهنگی‌های بشردوستانه نیز اعلام کرده است که تاکنون نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در غزه آواره و بیش از ۵۴۴ هزار نفر در ۱۴۷ پناهگاه اضطراری سازمان ملل اسکان داده شده‌اند.