توطئه خارجی در سودان با اجرای عوامل داخلی

روزنامه اینترنتی رای الیوم به موضوع سودان و منازعات داخلی این کشور پرداخت و نوشت: خبر‌های مربوط به درگیری‌های شدید بین نیرو‌های ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان به عنوان رئیس آنچه شورای حاکمیتی سودان نامیده می‌شود و نیرو‌های واکنش سریع به فرماندهی معاون شورشی وی ژنرال محمد حمدان دقلو (حمیدتی) در پایتخت و بسیاری دیگر از مناطق این کشور بسیار ضد و نقیض است. هر یک از طرفین ادعا می‌کنند مراکز مهم و راهبردی مثل فرودگاه ها، رادیو تلویزیون، کاخ ریاست جمهوری و مقر فرماندهی ارتش را تحت کنترل خود در آورده اند. 

با توجه به وجود دو نفر در راس ارتش که قدرت را سرقت کرده اند و نیز با توجه به دخالت‌های خارجی اعم از آمریکایی، اسرائیلی و منطقه‌ای که به جانبداری از این طرف یا آن طرف برخاسته اند و هدف اصلی آن‌ها نیز نابودی این کشور و تجزیه آن است، وقوع اینگونه درگیری‌ها بر سر قدرت در کشوری که دچار فروپاشی اقتصادی و هرج و مرج و شکاف عمیق داخل ارتش و نیز شکاف بین ارتش و نیرو‌های مدنی و فقدان امنیت و ثبات و حاکمیت و نهادهاست، قابل پیش بینی بود. 

کاملا روشن بود، ژنرال دقلو که طی توطئه‌ای مشترک با رئیس خودش ژنرال عبدالفتاح البرهان نظام عمر البشیر رئیس جمهور سابق این کشور را با کودتای سال ۲۰۱۹ کنار زد و سرنگون کرد، در صدد بود تا پس از تقویت نیرو‌های خودش که تعداد آن‌ها به بیش از یکصد هزار نفر می‌رسد و پس از سیطره بر صنعت طلا و تجارت دام در این کشور که درآمدی حدود ده میلیارد دلار در سال را برای وی و خانواده اش در کشوری با تولید سالانه ۹۰ تن طلا به دنبال دارد، قدرت را در سودان به دست بگیرد. 

ژنرال البرهان و ژنرال دقلو با همدستی یکدیگر توطئه کردند تا علیه توافقنامه انتقال قدرت به غیرنظامیان را که در سال ۲۰۲۱ به دست آمد، کودتا کنند. آن‌ها با حمایت آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل عهد خود را شکستند و قول خود را زیر پا گذاشتند و با حمایت از اتیوپی و اقدامات این کشور در خصوص رود نیل و اجرای مرحله چهارم آبگیری سد النهضه که بیش از یکصد میلیون مصری را با خطر گرسنگی روبرو می‌کند، خنجری زهرآگین در پهلوی همسایه شمالی خود، مصر، فرو کردند. 

توطئه خارجی در سودان با اجرای عوامل داخلی

ارتش سودان یکی از فاسدترین نهاد‌ها در جهان به شمار می‌رود. فرماندهان ارتش سودان فریب وعده‌های دروغین آمریکا را در خصوص افزایش رفاه و شکوفایی در سودان خوردند و با تقسیم کشور و جدا شدن منطقه نفت‌خیز جنوب از سودان موافقت کردند و به این ترتیب بیش از یک سوم خاک کشور را از دست دادند. این فرماندهان از اشتباهات خود عبرت نگرفتند و در ازای حذف نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم و دریافت کمک‌های مالی سخاوتمندانه، قدم در راه عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل گذاشتند، اما جز گرسنگی و توهم و ویرانی هیچ نتیجه‌ای عاید آن‌ها نشد. 

ملت سودان که انبار غذای جهان نامیده می‌شود اکنون گرفتار فقر و گرسنگی است و ارتش آن به شبه نظامیانی مزدور تبدیل شده است که در یمن، چاد و لیبی و برای هر کس دیگری به ژنرال‌های فاسد این کشور شامل عبدالفتاح البرهان، معاون وی دقلو و حلقه نزدیک به آن‌ها پول بدهد، می‌جنگد. 

این‌ها نتیجه توطئه آمریکا و اسرائیل علیه این کشور اصلی عربی است و هدف آن نیز تجزیه این کشور و به زانو در آوردن ملت اصیل این کشور است تا آن را به سبب حمایت از آرمانم‌های عادلانه عربی بخصوص آرمان فلسطین و مقاومت مشروع ملت فلسطین علیه اسرائیل اشغالگر مجازات کنند. 

ارتش سودان که به سبب کودتا‌های نظامی و درگیری ژنرال‌ها بر سر قدرت، کشور را اینگونه به سر حد فروپاشی و تجزیه رسانده است، مسئول همه این فجایع پی در پی و رساندن کشور به این اوضاع اسفبار و دردناک است به همین سبب هیچ چاره‌ای جز انقلابی مردمی برای سرنگونی آن و محاکمه همه ژنرال‌های فاسد آن به اتهام خیانت به ملت و خیانت در امانت وجود ندارد. 

برای عوامل روزنامه رای الیوم اهمیتی ندارد که البرهان یا دقلو از این منازعه بر سر قدرت پیروز خارج می‌شوند، زیرا هر دو نفر فاسد و خائن و پیمان شکن هستند و به سودان و ملت آن خیانت کرده اند و شایسته درجات و عناوین نظامی و ستاره‌هایی که بر دوش خود دارند نیستند. زمان آن رسیده است که ملت سودان انقلاب خود را برای سرنگونی همیشگی آن‌ها و همه ژنرال‌های فاسد و احیای حکومت مدنی که طی دهه‌های گذشته امنیت و وحدت و ثبات و آسایش سودان را حفظ کرده بود از سر بگیرد و ارتش ملی گرای جدیدی تاسیس کند که مأموریت آن دفاع از ملت و وطن و ثروت‌های ملی آن باشد.