شمار پناهجویان اوکراینی در لهستان از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشت

 این سازمان امنیتی در توییتی با اشاره به اینکه تنها در یک روز گذشته بیش از ۲۰ ‌هزار نفر وارد خاک این کشور شده‌اند، نوشت: آمارها نشان می‌دهد تعداد پناهجویانی که اوکراین به لهستان پناه آورده‌اند به ۱۰ میلیون و ۱۳۷ هزار نفر افزایش یافته است.

بر این اساس، پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰)، لهستان با موج شدیدی از پناهجویان اوکراینی مواجه شد که به گفته مرزبانی این کشور این روند همچنان ادامه دارد.

با گذشت بیش از یک سال از جنگ اوکراین، مرگ بیش از ۸ هزار غیر نظامی (بنابر اعلام سازمان ملل) و آوارگی میلیون‌ها اوکراینی، کشورها بیش از پیش به دنبال یافتن راهکاری صلح آمیز برای پایان این درگیری هستند.

در همین رابطه،‌هفته گذشته وزارت خارجه چین یک طرح ۱۲ ماده‌ای درباره وضعیت اوکراین منتشر کرد. بند چهارم که به روند صلح در اوکراین اختصاص دارد می‌گوید که گفت و گو و مذاکرات "تنها راه حل مناسب برای بحران اوکراین" است.

به دنبال رونمایی چین از سند ابتکاری خود برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در یک سالگی شروع این جنگ، ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که قصد دارد با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار کند.

 

شمار پناهجویان اوکراینی در لهستان از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشت

 

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از نواقص پیشنهاد صلح چین برای خاتمه جنگ روسیه و اوکراین اعلام کرد که اتحادیه اروپا این ابتکار عمل را بررسی خواهد کرد.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در مقابل «طرح صلح» پیشنهادی چین را رد کرده و گفته بود: من در این طرح چیزی ندیدم که نشان دهد در صورت پیگیری آن، کشور دیگری به غیر از روسیه از آن سود ببرد.

آمریکا و متحدانش از آغاز جنگ اوکراین تاکنون میلیون‌ها دلار سلاح و تجهیزات نظامی را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند. مسکو بارها هشدار داده است که سیاست‌های جنگ طلبانه غرب و ارسال کمک‌های نظامی به تشدید تنش‌ها و طولانی شدن جنگ در اوکراین منجر می‌شود.