روسیه می‌تواند به طور رسمی علیه اوکراین اعلام جنگ کند

نهم ماه مه هر سال به عنوان «روز پیروزی» روسیه شناخته می‌شود و این روز یادآور شکست نازی‌های آلمان از روس‌ها در سال ۱۹۴۵ است.  

مقامات غربی مدت‌ها بر این باور بودند که پوتین از اهمیت نمادین و ارزش این روز برای اعلام یک دستاورد نظامی در اوکراین استفاده می‌کند.

هم اکنون مقامات غربی معتقدند که رییس جمهور روسیه در این روز می‌تواند به طور رسمی علیه اوکراین اعلام جنگ کند.  

مقامات روسیه تا امروز تاکید کرده‌اند که این کشور مشغول انجام یک «عملیات نظامی ویژه» با هدف اصلی «مقابله با افکار نازی» در اوکراین است.  

بن والاس وزیر دفاع انگلیس، هفته گذشته به رادیو ال‌بی‌سی گفت: فکر می‌کنم او (ولادیمیر پوتین) تلاش خواهد کرد از «عملیات ویژه» خود عبور کند.  

روسیه می‌تواند به طور رسمی علیه اوکراین اعلام جنگ کند

به گفته "سی ان ان" اعلام رسمی جنگ در دوشنبه هفته آینده می‌تواند شهروندان روسیه را تحریک کند و افکار عمومی را برای تهاجم افزایش دهد. همچنین، طبق قوانین روسیه، این اقدام به پوتین اجازه می‌دهد تا نیروهای ذخیره و سربازان وظیفه را بسیج کند.

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که روسیه به دلیل کمبود فزاینده نیروی انسانی به نیروهای ذخیره خود بسیار نیاز دارد.  

مقام‌های غربی و اوکراینی ادعا کرده‌اند که از زمان آغاز حمله روسیه در بیش از ۲ ماه گذشته، دستکم ۱۰ هزار سرباز روس در این جنگ کشته شده‌اند.

گزینه‌های دیگر مقابل روسیه در تاریخ ۹ مه، می‌تواند الحاق مناطق جدا شده لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین به خاک روسیه، حمله بزرگ به اودسا در جنوب و یا اعلام کنترل کامل شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین باشد.  

پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

وی سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.