جنبش صهیونیسم در قرن نوزدهم و در اوایل قرن بیستم در یک کارزار تبلیغاتی و سیاسی گسترده در اروپا همواره بر این گزاره تبلیغ میکرد که سرزمین فلسطین همان « ارض موعود » یهودیان است و اینکه یهود «ملت برگزیده خداوند است». صهیونیستها همچنان در ادبیات خود قدس را «مرکز ارض موعود» دانسته و آن را پایتخت و شهر آباء و اجدادی خود و یک شهر کاملا یهودی قلمداد میکنند. این تبلیغات به طور گسترده بر سر کشورهای غربی آوار شده و به روایت غالب در رسانهها، محافل سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی تبدیل شده است؛ کارزاری که موجب شد تا «دونالد ترامپ» رئیسجمهور سابق آمریکا بیتالمقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد.
اما در این راستا «یسرائیل ونکلشتاین» استاد معروف باستانشناسی در دانشگاه تل آویو که نظراتی خلاف گزارههای ذکر شده دارد، بار دیگر در مقالهای تأکید کرد که میان یهود و بیتالمقدس هیچ ارتباطی وجود ندارد.
او در مقالهای در نشریه «جروزالم ریپورت» نوشت که دانشمندان باستان شناس یهود تاکنون هیچ شواهد تاریخی یا باستانی که داستانهای تورات از جمله «سفر خروج» و عبور از سیناء و پیروزی «یوشع بن نون» بر کنعانیان را تأیید کند، نیافتهاند.
او افزود: «اسرائیلیهای اولیه تمدن کنعان را در عصر متأخر برونزی توسعه دادند و هیچ خبری از درگیری نظامی شدید یا امثال آن نبود.» ونکلشتاین همچنین در قصه حضرت داود (ع) که بیشترین ارتباط را با بیتالمقدس در تورات دارد، ابراز تردید کرد.
این باستان شناس یهودی همچنین نوشت که حکومت حضرت سلیمان از نیل تا فرات محل تردید است و هیچ اثر باستانی که وجود چنین حکومتی را ثابت کند، یافت نشده است.
به گفته وی اگر چنین حکومتی وجود داشته باشد در حد قبائل بود و جنگها در حد جنگ میان قبیلهها رخ داده و قدس داوود چیزی بیشتر از یک روستای فقیر نبوده است. در خصوص هیکل سلیمان نبی نیز، هیچ نشانهای مبنی بر وجود چنین بنایی وجود ندارد.
ماکتی که صهیونیستها برای بنای موسوم به «هیکل» در اطراف حرم قدس ساختهاند.
«یسرائیل ونکلشتاین» همچنین کتابی با عنوان «آغاز اسرائیل» دارد که تمامی این مسائل در آن بررسی شده که به دو زبان انگلیسی و عبری ترجمه شده است که جزو پر فروشترین و پرز خوانندهترین کتابها محسوب میشود. روزنامه عبریزبان هاآرتص در خصوص کتاب وی مینویسد که ونکلشتاین تمامی روایات آمده در تورات در خصوص ارتباط میان یهود و فلسطین را مورد تردید قرار میدهد و در پایان هر فصل این سؤال را مطرح میکند که آیا «واقعا حقیقت دارد یا نه؟»
او این سؤال را مطرح میکند که آیا ادعاهای صهیونیستها در خصوص بیتالمقدس و دیگر مسائل زاییده فکر یک ادیب توانمند با هدف تحقق خواستههای سیاسی نیست؟
در این خصوص سالها پیش نیز «یونی مزراحی»، کارشناس باستانشناسی اسرائیلی گفته بود: «اسرائیلیها در حفاریها اطراف بیتالمقدس حتی یک لوح که در آن نوشته باشد، «به قصر داوود خوش آمدید» نیز پیدا نکردهاند.
تأکید این استاد باستانشناسی یهودی بر رد مزاعم صهیونیستها در خصوص بیتالمقدس در حالی است که با روی کار آمدن راستگرایان تندرو در تل آویو در ۱۰ سال گذشته به میزان تبلیغات صهیونیستها برای افزایش کاوشهای به اصطلاح باستانی در اطراف حرم بیتالمقدس برای یافتن بنای «هیکل » افزوده شده است تا جایی که سال گذشته گروههایی از صهیونیستهای تندرو در سرزمینهای اشغالی از رژیم صهیونیستی خواستند که به اوقاف اسلامی و دولت اردن بگوید که آنها میخواهند مسجد قبه الصخره را تخریب و معبد هیکل سلیمان را در آنجا بسازند.