چگونه بوی بد دستشویی را از بین ببریم؟ +۷ ترفند ساده

در دنیای امروزی مخصوصا در خانه‌های مدرن، با کوچک‌تر شدن خانه‌ها، افزایش تعداد آپارتمان‌ها نسبت به تعداد خانه‌ها، سرویس بهداشتی در  فضای داخلی منزل طراحی و ساخته شده‌اند درحالی که در گذشته سرویس بهداشتی‌ها بیرون از فضای داخلی منزل و در حیاط خانه بود ‌و هم خارج از دید افراد قرار داشت و هم بوی بد سرویس بهداشتی و فاضلاب اعضای خانه را آزرده خاطر  نمی‌کرد. به همین دلیل یکی از بزرگترین دغدغه‌های هر فرد و هر خانه‌ای این است که  چگونه بوی بد دستشویی را از بین ببریم. در همین راستا گروه صنعتی اسپادانا در این مقاله قصد دارد 7 ترفند ساده برای از بین بردن بوی بد دستشویی معرفی کند. 

چگونه بوی بد دستشویی را از بین ببریم؟ 

پیچیدن بوی بد فاضلاب و از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی از دغدغه‌های اکثر خانواده‌های ایرانی است. در مرحله اول بهتر است دلایل ایجاد این بوی نامطبوع را کشف کرد تا بتوانیم آن را برطرف کنیم. یکی از دلایل به وجود آمدن بوی بد فاضلاب و دستشویی ممکن است به‌خاطر بازگشت گاز فاضلاب به نام هیدروژن سولفید به درون دسشویی است. زمانی که لوله فاضلاب دچار گرفتگی یا شکستگی شود گاز فاضلاب به درستی تخلیه نمی‌شود و بالطبع موجب پخش شدن بوی بد فاضلاب در دستشویی و در خانه می‌شود. اما نگران نباشید. در ادامه 7 ترفند ساده اما موثر مانند استفاده از زغال، جوش شیرین و سرکه و حتی  چاه بست توالت و جا صابونی به شما برای از بین بردن بوی بد دستشویی کمک می‌کند. 

رفع بوی بد دستشویی با استفاده از چاه بست و در پوش توالت

در برخی از خانه‌ها همچنان از سنگ توالت استفاده می‌کنند، اما در برخی دیگر مخصوصا در خانه‌های مدرن‌تر از توالت فرنگی هم استفاده می‌کنند. فرقی نمی‌کند شما از چه نوع توالتی در سرویس بهداشتی خود استفاده می‌کنید، اگر بوی بد دستشویی شما را آزرده می‌کند بررسی کنید که آیا از چاه بست و درپوش برای توالت‌ها استفاده می‌کنید یا خیر. اگر که نه ‌اولین گزینه برای رفع بوی بد توالت ایرانی و فرنگی استفاده از از همین دو مورد است. نکته مهم‌تر این است که حتما درپوش و چاه‌بست‌ها را هر چند ماه یکبار تعویض کنید چرا که پشت آن‌ها محل تجمع انواع باکتری و میکروب است که هیچ‌چیز و هیچ‌کس قادر به تمیز کردن آن نیست. اما اگر استفاده از درپوش و چاه بست چاره کار نبود و همچنان بوی بدی در سرویس بهداشتی و منزل شما به مشام می‌رسید می‌توانید از موارد زیر برای رفع بوی بد دستشویی استفاده کنید. 

رفع بوی بد دستشویی با استفاده از زغال

شاید برایتان جالب و حتی عجیب به نظر برسد، اما استفاده از زغال برای تهویه هوا و از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی راهکاری ارزان و کاربری است. زغال به دلیل داشتن منافذی در خود باعث جذب بوی بد می‌شود درحالی که خود زغال اصلا بو ندارد. برای استفاده از زغال برای رفع بوی بد فاضلاب و دستشویی تنها کافی است مقداری زغال را درون ظرفی بریزید و در گوشه‌ای از سرویس بهداشتی قرار دهید. بهتر است ظرف دارای منافذ یا شیارهایی باشد که هوا بتواند در آن در جریان باشد. یا اینکه می‌توانید از کیسه پارچه‌ای استفاده کنید و تکه‌های زغال را در کیسه بریزید و درجاهای مختلف سرویس بهداشتی قرار دهید. نکته مهم‌تر این است ‌که زغال‌ها را هر سه یا چهار هفته یکبار تعویض کنید تا عملکرد بهتری در تهویه هوا و رفع بوی بد سرویس بهداشتی داشته باشد. 

رفع بوی بد دستشویی با استفاده از نوشابه 

شرکت اسپادانا اصفهان یکی دیگر از راهکارهای ساده برای از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی را معرفی ‌کند که شاید باز هم ساده اما عجیب به نظر برسد. استفاده از نوشابه می‌تواند کمک‌کننده باشد. در مواردی که شما تشخیص دهید که بوی بد دستشویی می‌تواند به دلیل جرم‌های موجود در لوله فاضلاب باشد استفاده از نوشابه راهکار ساده اما کاربردی خواهد بود. نوشابه حاوی اسید فسفریک است و همان‌طور که از اسمش مشخص است خاصیت اسیدی، همچنین جرم‌زدایی دارد. برای استفاده از نوشابه جهت رفع بوی بد دستشویی نوشابه را از یک شب قبل در مجرای دستشویی یا لوله فاضلاب ریخته و بعد از گذشت یک شب یا چند ساعت با فشار آب بالا آنجا را شست‌وشو دهید. 

رفع بوی بد دستشویی با استفاده از نمک، جوش شیرین و آبلیمو

از دیگر مواردی که خاصیت اسیدی و جرم‌زدایی دارد استفاده از مخلوط جوش شیرین، لیمو و نمک است که برای از بین بردن بوی بد حمام و سرویس بهداشتی می‌توانید از هر یک از موارد بالا استفاده کنید. اما جالب است بدانید که ترکیب هر سه مورد می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. از ترکیب هر سه مورد نمک، جوش شیرین و آبلیمو باید محلولی خمیری شکل به‌دست بیاید. برای به دست آوردن این محلول، ابتدا یک قاشق نمک را به سه قاشق جوش شیرین مخلوط کنید. سپس آب یک لیمو را به مخلوط پودری شکل اضافه کنید. محلول خمیری به‌دست آمده را درون لوله فاضلاب ریخته و به مدت 15 دقیقه صبر کنید. بعد از 15 دقیقه سنگ توالت یا توالت فرنگی را با آب خالی شست‌وشو دهید. راه دیگری هم وجود دارد که به شما در رفع بوی بد دستشویی کمک می‌کند، به این صورت که بعد از استفاده از خمیر نمک، جوش شیرین و آبلیمو، مقداری سرکه سفید را بعد از 5 دقیقه روی قسمتی که محلول را زده‌اید اسپری کنید. در آخر بعد از 15 دقیقه با آب خالی محل مورد نظر را شست‌وشو دهید. 

رفع بوی بد دستشویی با استفاده از مخمر نان

مخمر نان؟ بله. یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی استفاده از ماده طبیعی دیگر به نام مخمر نان است. اما چرا مخمر نان؟ این ماده طبیعی میکروب و باکتری موجود در سرویس بهداشتی را به راحتی به خود جذب می‌کند. برای استفاده از این ماده تنها کافی است یک بسته مخمر نان را در کاسه آب جوش بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس آن را در لوله فاضلاب بریزید. ترجیحا یک روز کامل نباید از سرویس بهداشتی استفاده کنید تا محلول بهترین عملکرد خود را نشان دهد. اما اگربه هر دلیلی یک روز امکان‌پذیر نبود حداقل اخر شب محلول را در لوله فاضلاب بریزید و فردا آن روز شست‌وشو را انجام دهید. مورد مهم دیگری که باید درنظر داشته باشید استفاده از آب داغ زمان شست‌وشو است.  

رفع بوی بد دستشویی با استفاده از شمع‌های خوش بو کننده

امروزه در بسیاری از سرویس بهداشتی‌ها اکسسوری و دکوراتیو‌های خاصی استفاده می‌شود. از جا دستمال توالت گرفته تا گل و گیاه و مجسمه در سرویس بهداشتی‌ها قابل استفاده هستند. اما اگر دستشویی شما بوی نامطبوعی دارد از جاشمعی و شمع‌های خوش‌بو کننده می‌توانید استفاده کنید. برخی از شمع‌ها خاصیت آرامش‌بخش و معطری دارند که برای مطبوع کردن محیط می‌توانید از آن‌ها استفاده کرد. هر چند استفاده از شمع‌های خوش‌بو کننده بوی بد سرویس بهداشتی را به صورت تکنیکال برطرف نمی‌کند اما باعث تغییر و از بین بردن بوی بد دستشویی و فاضلاب می‌شود. شاید استفاده روزانه از شمع‌های معطر مقرون ‌به‌صرفه نباشد، اما برای داشتن فضایی زیبا، آرامش‌بخش و خوش‌بو ارزشش را دارد که از شمع‌های معطر هم استفاده کنید.

چگونه بوی بد دستشویی را از بین ببریم؟ +7 ترفند ساده

رفع بوی بد دستشویی با استفاده از خوش بو کننده هوا

روش دیگری که برای مطبوع کردن محیط سرویس بهداشتی قابل استفاده است به‌کار بردن از خوش‌بوکننده‌های هوا هستند. اسپری‌های خوش‌بوکننده، بوگیرها و عودها جز این دسته قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود برای هر خانه و سرویس بهداشتی از این دسته خوش‌بوکننده‌ها با درنظر گرفتن ذائقه و سلیقه، یا حتی با توجه به ماهیت اسپری‌ها و عودها استفاده کنید تا فضای سرویس بهداشتی فضایی مطلوب‌تر باشد. در همین زمینه کارخانه تولید محصولات بهداشتی اسپادانا یک سری دستگاه خوشبو کننده هوا اتوماتیک هم تولید می‌کند که هم ظاهر زیبایی برای سرویس بهداشتی منزل یا محل کار شما به‌وجود می‌آورد و هم برای استفاده از خوش‌بوکننده‌ها روشی راحت‌تر و کاربردی‌تری خواهد بود. 

علت به وجود آمدن بوی بد دستشویی

به وجود آمدن بوی بد دستشویی ممکن است به‌خاطر عواملی باشد که گاها به دور از ذهن است و اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مانند جرم‌های بین کاشی‌ها. پس به‌جای استفاده از محلول‌های از بین برنده بوی بد یا خوش‌بوکننده‌ها، بهتر است علت به‌وجود آمدن بوی بد سرویس بهداشتی را بررسی کنیم و سپس درصدد از بین بردن بوی بد دستشویی به‌صورت ریشه‌ای باشیم. در بخش زیر علل مختلف پیدایش بوی بد سرویس بهداشتی و حمام معرفی می‌شوند که با تشخیص دادن آن‌ها از شر بوی بد خلاص خواهید شد. 

عدم تخلیه زباله ها

یکی از علل به‌وجود آمدن بوی بد دستشویی تجمع انواع زباله‌ها در سطل زباله‌ها است. برخی از افراد در سرویس بهداشتی‌ها از سطل‌های بسیار بزرگ‌تری استفاده می‌کنند و تا زمان پر شدن آن‌ها را تخلیه نمی‌کنند. همین عامل باعث می‌شود تا بوی بدی هم در سطل زباله و هم در سرویس بهداشتی و حمام به وجود بیایید و هم اینکه در ادامه به دنبال رفع بوی بد دستشویی باشند. توصیه می‌شود از سطل زباله‌هایی با سایز مناسب با درنظر گرفتن سایز سرویس بهداشتی و تعداد افراد استفاده کنید و در نهایت یک روز در میان تمامی سطل زباله‌ها را تخلیه کنید و هفته‌ای یکبار هم سطل‌ها را شست‌وشو دهید.

گرفتگی شترگلو

از دیگر علت‌های به‌وجود آمدن بوی بد سرویس بهداشتی گرفتی لوله‌های فاضلاب است مخصوصا گرفتگی شترگلو. شترگلوها یک نوع لوله‌های زاویه‌داری هستند که مواد زاید مانند مدفوع از توالت ابتدا به صورت عمودی وارد لوله می‌شود و در ادامه  با زاویه تقریبا 20 درجه باید وارد لوله‌ای دیگر شود، به همین دلیل در بخش انتهایی ممکن است مدفوع و مواد فاضلابی تجمع پیدا کند. همیشه باید لوله فاضلاب‌ها را هر چند ماه یکبار پاک‌سازی کنید تا دچار گرفتگی نشود. برخی افراد به اشتباه از اشتیاء تیز مانند تکه چوب برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب می‌کنند در حالی‌که از ساختار لوله‌ها اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که این عمل آن‌ها موجب آسیب رساندن به لوله‌ها و درنهایت شکستگی آن‌ها می‌شود. متخصصان این حوزه پیشنهاد می‌کنند از محلول‌های لوله بازکن برای رفع بوی بد فاضلاب استفاده کنید. اما برخی افراد به این محلول‌ها حساسیت دارند یا بر این باور هستند برای سلامتی، تنفس و ریه‌ها مضر هستند و ترجیح می‌دهند از مواد طبیعی استفاده کنند. در این صورت شما می‌توانید از محلول اسیدی نمک، جوش شیرین، آبلیمو و سرکه سفید که ترکیبی طبیعی از مواد طبیعی هستند استفاده کنید.

درز بین کاشی و سرامیک ها

جرم‌های موجود در حمام و سرویس بهداشتی همیشه باعث به وجود آوردن بوی بد می‌شوند. اگر جرم‌ها در سنگ توالت ایرانی و توالت فرنگی یا وان حمام و روشویی باشد قابل مشاهده هستند و افراد بیشتر درصدد پاک‌سازی آن‌ها هستند. اما در بیشتر مواقع افراد از جرم‌های بین کاشی و سرامیک غافل می‌شوند چرا که به چشم نمی‌خورند. همین عامل باعث به‌وجود آمدن بوی بد فاضلاب هم می‌شوند. 2 نکته مهم در مورد رفع بوی بد فاضلاب بیان می‌کنیم که ابتدا با محلول‌های جرم‌گیر و پاک‌کننده‌های شیمیایی استفاده کنید، یا درصورت حساسیت به مواد شیمیایی از محلول‌های طبیعی دست‌سازی که در بالای همین مقاله معرفی شدند استفاده کنید. درکنار پاک‌سازی و جرم‌گیری دیوار و کف سرویس بهداشتی و حمام، هر دوماه یکبار بعد از تمیزکاری، درز بین کاشی و سرامیک‌ها را دوغاب بزنید و درزگیری کنید تا از تجمع میکروب و باکتری و در نتیجه جرم و بوی بد جلوگیری کنید.  

سیستم تهویه نامناسب

قطعا تا به حال اسم سیستم تهویه و فن را شنیده‌اید و از کاربرد آن‌ها مطلع هستید. در مکان‌هایی که یا بو نامطبوع یا آلودگی زیاد است قطعا از تهویه هوا و فن استفاده می‌شود. از ماشین گرفته تا کارخانه‌جات بزرگ همگی برای داشتن هوای بهتر و تمیزتر در فضای بسته از سیستم تهویه هوای مناسب استفاده می‌کنند. سرویس بهداشتی و حمام مستثنی از این امر نیستند. از آن‌جایی که هم دستشویی‌ها و هم حمام‌ها سرپوشیده و در محیط بسته مخصوصا در فضای داخلی منزل هستند استفاده از تهویه هوا و فن مناسب به شدت توصیه می‌شود. به همین دلیل اولین اقدام شما باید تهیه یک سیستم تهویه هوا باشد تا همواره هوای تمیز و فضایی بدون بو در سرویس بهداشتی خود داشته باشید و دیگر درگیر رفع بوی بد دستشویی نباشید. 

مسدود شدن لوله فاضلاب

همان‌طور که در شترگلوهای توالت ممکن است جرم رسوب کند یا دچار انسداد شود، در لوله‌های معمولی هم ممکن است این انسدادها رخ دهد و بوی بد فاضلاب را ایجاد کند و مجدد شما به دنبال رفع بوی بد دستشویی باشید. چرا که برخی از افراد یا کودکان ممکن است به اشتباه دستمال کاغذی یا شعی درون توالت بریزند و تجمع آن‌ها باعث انسداد در لوله فاضلاب و به دنبال آن ایجاد بوی بد در محیط سرویس بهداشتی شود. این نوع انسدادها به‌خاطر اینکه شعی‌های فلزی هستند و تجزیه‌پذیر نیستند در محلول‌های لوله بازکن یا جرم‌گیر حل نمی‌شوند. بنابراین در خصوص انسدادهای پیش آمده از این نوع در لوله فاضلاب حتما از متخصصان و لوله‌بازکن‌های حرفه‌ای مشورت و کمک بگیرید.

چگونه بوی بد دستشویی را از بین ببریم؟ +7 ترفند ساده

سخن آخر

به دلایل بیشماری ممکن است بوی نامطبوعی در سرویس بهداشتی و حمام‌ها ایجاد شود که برخی از آن‌ها عنی و عینی هستند اما برخی دیگر حتی غیرقابل تشخیص و غیرقابل پیش‌بینی هستند. اگر دلیل به‌وجود آمدن بوی بد فاضلاب را بدانید راحت‌تر می‌توانید راه‌حلی برای برطرف کردن آن پیدا کنید. بهترین مجموعه تولید کننده محصولات بهداشتی به نام اسپادانا در این مقاله سعی کرد برخی از راه‌کارهای رفع بوی بد حمام و سرویس بهداشتی را معرفی کند. استفاده از زغال، خوش‌بوکننده هوا، شمع‌های معطر جزو دسته از پیشنهادهایی هستند که هوا را تصفیه می‌کنند و فضایی خوش‌بوتر و دلنشین‌تری را برایتان ایجاد می‌کنند. استفاده از مخمر نان، نوشابه و ترکیب نمک، جوش شیرین، آبلیمو و سرکه سفید جز محلول‌هایی هستند که برای جرم‌گیری و پاک‌سازی لوله‌های فاضلاب و درز کاشی و سرامیک‌ها قابل استفاده هستند. در نهایت استفاده از تهویه هوا و درپوش و چاه بست هم جزو ملزومات سرویس بهداشتی هستند که برای رفع بوی بد دستشویی باید تهیه و استفاده شوند.