هزینه های دریافت اقامت دائم آمریکا چقدر است؟

کشور آمریکا بدلیل توسعه اقتصادی، سیاسی، صنعتی و فرهنگی که در دهه های اخیر به خود دیده است، هر ساله مهاجران بسیار زیادی را به خود جذب می­کند و در کشورهای مختلف، افراد بسیاری به دنبال مهاجرت و اخذ اقامت آمریکا هستند. ایالات متحده آمریکا بدلیل تنوع فرهنگی بسیار، و حجم بالا و توسعه اقتصادی مداوم، به مقصدی محبوب تبدیل شده که نرخ بیکاری در آن همیشه رو به کاهش است. در این مقاله قصد داریم تا به مقوله اقامت در این کشور و هزینه­ های دریافت اقامت دائم آمریکا بپردازیم.

New Project (35)

انواع اقامت آمریکا

بطور کلی، همه افرادی که وارد خاک ایالات متحده می شوند، اقامت آنها به دو دسته تقسیم می­شود:

  • اقامت موقت
  • اقامت دائم

اقامت موقت در ایالات متحده آمریکا

از آنجایی که همه افرادی که اقامت قانونی یا شهروندی آمریکا را ندارند، باید برای ورود به خاک این کشور ویزا بگیرند، اداره مهاجرت آمریکا، به افرادی که برای سفر، اهداف تجاری و کسب و کار، تحصیل یا کار موقت قصد ورود به آمریکا را دارند، «ویزای موقت» صادر می­کند. این ویزاهای موقت، اصطلاحاً در دسته «ویزاهای غیر مهاجرتی» جای می­گیرند که به افراد این اجازه را می­دهد که در بازه زمانی مشخص که تاریخ خروجشان در ویزا قید شده است، برای اهداف فوق، وارد ایالات متحده آمریکا شوند.

هر فردی می­تواند تحت شرایط خاصی، از طریق روش­های اقامت موقت، پس از مدتی اقامت دائم آمریکا را دریافت نماید.

رایج ترین روش­های اخذ اقامت موقت آمریکا

برای اخذ اقامت موقت آمریکا روش­های مختلفی وجود دارند که مهمترین و رایج­ ترین آنها عبارتند از:

  • ویزای کاری موقت:

کشور آمریکا بیش از 11 نوع ویزای کاری موقت صادر می­کند که مهمترین آنها، ویزای H-1B آمریکا بوده که به افرادی اعطا می­شود که از سوی کارفرمای آمریکایی پیشنهاد شغل داشته باشند و کارفرما اسپانسر هزینه­های آنها باشد. مدت این ویزا 3 ساله است و قابل تمدید می­باشد.

  • ویزای تحصیلی:

برای دانشجویان، در آمریکا ۳ نوع ویزای مختلف تحصیلی صادر می­شود که ویزای F-1 آمریکا، یکی از رایج ­ترین آنهاست. ویزای F-1 آمریکا نوعی ویزای دانشجویی است که به دانشجویان بین­ المللی اجازه می­دهد در موسسات آموزشی آمریکا از مقطع ابتدایی تا تحصیلات تکمیلی به تحصیل بپردازند.

  • ویزای توریستی:

ویزای توریستی آمریکا نیز در دو نوع B1 و B2 صادر می­شود.

از میان روش­های فوق، اخذ ویزاهای کاری موقت و ویزای تحصیلی آمریکا، می­توانند مسیر مناسبی برای اخذ اقامت دائم آمریکا و ماندن شما در این کشور باشند.

New Project (36)

اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا

اقامت دائم آمریکا که به آن LPR (Legal Permanent Resident) یا «گرین کارت» نیز گفته می­شود. دارندگان گرین کارت، شهروندان آمریکا محسوب نمی­ شوند اما می توانند بطور قانونی و مجاز، دائماً در ایالات متحده آمریکا زندگی کنند. گرین کارت مدرکی است که به شما امکان می­دهد تا بطور همیشگی به آمریکا رفت و آمد داشته باشید و یا در این کشور بمانید و مشغول به کار یا تحصیل شوید.

انواع مختلف گرین کارت آمریکا

هرچند که گرین کارتی که به شما اعطا می­شود، به شرایط و موقعیت شما در آمریکا بستگی دارد، اما بطور کلی چهار دسته گرین کارت آمریکا به متقاضیان اعطا می­شود:

  • گرین کارت از طریق خانواده:

اگر خانواده درجه یک شما در آمریکا زندگی می­کنند، شما می­توانید از طریق درخواست پیوستن به آنها، اقامت دائم اخذ نمایید. این نوع گرین کارت فقط به اعضای درجه یک خانواده، مانند همسر، فرزندان، خواهر و برادر یا والدین یک شهروند ایالات متحده یا مقیم دائم ایالات متحده داده می­شود.

  • گرین کارت کاری:

اگر شما در آمریکا شغلی پیدا کنید و یک کارفرمای آمریکایی هزینه فرم ها و مراحل درخواست را پرداخت کرده باشد و اصطلاحاً شما را برای اقامت در ایالات متحده حمایت کند، می­توانید برای اخذ گرین کارت از طریق کار درخواست دهید.

  • گرین کارت بازگشت مجدد:

این گرین کارت برای کسانی است که قبلاً گرین کارت داشته ­اند، اما به خارج از آمریکا سفر کرده ­اند و به هر دلیلی، بیش از یکسال است که به آمریکا باز نگشته­ اند.

  • اخذ گرین کارت از طریق لاتاری:

هرساله، کشور آمریکا برای اعطای ویزای لاتاری، قرعه­ کشی برگزار می­کند. اگر شما در قرعه­ کشی برنده شده و ویزای لاتاری دریافت کنید، واجد شرایط اخذ گرین کارت لاتاری آمریکا خواهید بود.

  • گرین کارت از طریق پناهندگی:

بر اساس قانون مهاجرت کشور آمریکا، پناهندگان می­توانند یک­سال پس از ورود به خاک آمریکا برای اقامت دائم قانونی (LPR) درخواست دهند.

رایج ترین روش­های اخذ اقامت دائم آمریکا

علاوه بر روش­هایی که در انواع گرین­کارت­های آمریکا ذکر شد، روش­های دیگر رایج اخذ اقامت دائم آمریکا عبارتند از:

  • اقامت دائم آمریکا از طریق سرمایه­گذاری
  • ویزای آمریکا برای نخبگان (افراد دارای سوابق چشمگیر کاری یا علمی و رزومه قوی) (Talent Visa)

تبدیل اقامت دائم آمریکا به شهروندی:

ساکنان دائم ایالت متحده، تابعیت کشور دیگری را دارند و برای آنها گرین کارت (کارت اقامت) صادر می­شود که با ارائه­ آن می­توانند از امتیازاتی همچون اجازه اشتغال و درخواست کارت تامین اجتماعی در آمریکا بهره­مند شوند؛ اما شهروندان این کشور، افرادی هستند که می­توانند بصورت نامحدود در آمریکا زندگی کنند و از تمام حقوق شهروندی برخوردارند. به عبارت دیگر، داشتن تابعیت هر کشور برابر با حق شهروندی آن کشور بوده ولی داشتن گرین کارت، صرفاً برابر با LPR (اقامت دائم) است که فرد از تمام حقوق شهروندی بجز حق رای و پاسپورت آمریکا برخوردار خواهد بود.

گرین کارت آمریکا با اعتبار 10 ساله صادر شده و بصورت خودکار تمدید می­گردد؛ اما شرط لازم برای اعطای شهروندی ایالات متحده به متقاضیان، این است که دارندگان گرین کارت پس از ۵ سال می توانند برای اخذ شهروندی آمریکا درخواست دهند به شرط اینکه به مدت ۳۰ ماه حضور فیزیکی در خاک آمریکا داشته باشند. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که مدت زمان حضور فیزیکی شماپس از گذشت ۵ سال محاسبه می گردد.

هزینه ­های دریافت اقامت دائم آمریکا

بسته به نوع ویزای درخواستی، هزینه پردازش هر ویزا متفاوت خواهد بود؛ اما بطور کلی، برای دریافت اقامت دائم آمریکا باید هزینه­ های زیر را بپردازید:

  • هزینه پردازش ویزا (معمولاً به مبلغ 445 دلار که هنگام ارسال فرم DS-260 پرداخت می­گردد)
  • هزینه­ آماده­ سازی مدارکی که می­خواهید به سفارت ارائه نمایید (مانند هزینه ترجمه مدارک و مهر­های قانونی)
  • هزینه رفت و آمد به سفارت آمریکا برای مصاحبه در کشور ثالث (مانند: ترکیه، دبی، ارمنستان و عمان) بدلیل اینکه سفارت ایالات متحده آمریکا در ایران دایر نمی­ باشد.
  • هزینه­های اقامت و ویزای کشور ثالث (مانند دبی)

سخن پایانی

ایالات متحده، بزرگترین کشور در قاره آمریکا از نظر مساحت و چهارمین کشور بزرگ جهان است که نرخ بیکاری آن، همواره رو به کاهش بوده و وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مطلوبی جهت زندگی دارد. در این مقاله به دریافت اقامت دائم آمریکا و هزینه­ های آن پرداختیم. چنانچه قصد دارید برای دریافت اقامت آمریکا یا ویزای توریستی آمریکا اقدام نمایید؛ یا در خصوص انواع ویزاهای مختلف آمریکا و راه های مختلف اخذ اقامت این کشور، بیشتر بدانید، می ­توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی رویال اپلای در ارتباط باشید تا با مشاوره رایگان، از شانس دریافت ویزا و اقامت آمریکای خود مطلع گردید.