آیا ورق گالوانیزه زنگ میزند؟ چگونه از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری کنیم ؟

ورق گالوانیزه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود به سرعت به یکی از محصولات حیاتی و مهم در صنایع مختلف تبدیل شده است. این ورق با استفاده از فرایند گالوانیزاسیون و پوشش‌دهی با روی، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی پیدا می‌کند. از آنجایی که ماندگاری و عمر مفید این محصول نقش مهمی در انتخاب و استفاده از آن دارد، ممکن است برایتان سوال باشد که آیا ورق گالوانیزه زنگ می‌زند؟ در ادامه قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و به بررسی راهکارها و روش‌های مقابله با زنگ‌زدگی در ورق‌های گالوانیزه بپردازیم.

آیا ورق‌های گالوانیزه زنگ می‌زنند؟

آیا ورق گالوانیزه زنگ میزند؟ چگونه از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری کنیم ؟

همان‌طور که اشاره کردیم، ویژگی‌ که باعث می‌شود خرید ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌های آهنی برتری داشته باشد، مقاومت بیشتر آن‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است. ورق‌های آهنی به سرعت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی واکنش نشان می‌دهند و مقاومت کمتری دارند. با این‌که ورق‌های گالوانیزه به عنوان ورق‌هایی مقاوم‌تر شناخته می‌شوند؛ اما نمی‌توان گفت که این ورق‌ها هرگز زنگ نمی‌زنند یا دچار خوردگی نخواهند شد. این ورق‌ها نسبت به ورق‌های آهنی کمتر دچار فرسایش می‌شوند و به طور کلی عمر طولانی‌تری دارند؛ ولی این به معنای در امان بودن کامل آن‌ها از عوامل فرسایشی نیست.

عواملی مانند خاک، هوا، درجه حرارت، رطوبت و تغییرات دما تاثیر زیادی بر زنگ‌زدگی و خوردگی فلزات دارند. این عوامل روی ورق‌های آهنی با سرعت بیشتری تاثیر می‌گذارند و آن‌ها را دچار فرسایش می‌کنند، در حالی که ورق‌های گالوانیزه در مدت زمان طولانی‌تری تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرند.

حال که به پاسخ پرسش بالا رسیدیم، لازم است ذکر کنیم اگر می‌خواهید از این قطعات در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت کنید، باید دو نکته را به خوبی به خاطر بسپارید؛ اول، عوامل موثر بر زنگ‌زدگی و خوردگی ورق‌ها که برخی از آن‌ها را نام بردیم بشناسید و دوم، با راه‌های محافظت از ورق‌ها در مقابل این عوامل آشنا شوید.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از زنگ زدن ورق‌های گالوانیزه وجود دارد؟

آیا ورق گالوانیزه زنگ میزند؟ چگونه از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری کنیم ؟

از آنجا که قیمت ورق گالوانیزه بیشتر از سایر ورق‌های فولادی مانند ورق سیاه و ورق روغنی است، نیازمند نگهداری دقیق‌تری خواهد بود. بروز هرگونه زنگ‌زدگی در این ورق‌ها می‌تواند باعث خارج شدن آن‌ها از شرایط سرویس شود و این به معنای هدر رفت سرمایه شما است؛ از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از زنگ زدن این قطعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمیز کردن سطح ورق فولادی قبل از اعمال پوشش برای چسبندگی بهتر.
  • انبار کردن صحیح ورق‌ها در محیطی با تهویه مناسب و رطوبت کم.
  • حمل‌ونقل صحیح این قطعات به‌طوری‌که از وارد شدن آسیب و صدمات مکانیکی مانند ضربه و خراش جلوگیری شود.
  • استفاده از ورق‌هایی با ضخامت پوشش متناسب با میزان رطوبت محیط.
  • در شرایط مستعد زنگ‌زدگی و خوردگی، استفاده از ورق‌هایی که فاقد گل یا اسپنگل هستند.
  • انجام پوشش‌دهی مجدد یا رنگ‌آمیزی این قطعات پس از عملیات جوشکاری.

با رعایت فاکتورهای بالا می‌توانید طول عمر ورق‌های گالوانیزه را بالا ببرید و از خوردگی و زنگ‌زدگی آن‌ها در برابر شرایط محیطی جلوگیری کنید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی روش‌های جلوگیری از زنگ زدگی محصولات گالوانیزه پرداختیم تا افرادی که با این محصولات سر و کار دارند بتوانند به شکل بهتری آن‌ها را انبارداری و نگهداری کنند. جالب است بدانید که ورق‌های روغنی قبل از تبدیل به محصولات گالوانیزه، ورق‌های اسیدشویی هستند که دارای سطحی تمیز و عاری از آلودگی‌های ورق گرم خواهند بود.

جهت اطلاع از قیمت ورق اسیدشویی و قیمت ورق سیاه امروز و سایر قطعات فولادی می‌توانید به وبسایت پیوان که از بهترین تامین کنندگان قطعات و ورق‌های فولادی به شمار می‌روند، مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. همچنین، بهتر است قبل از بروز زنگ زدگی روی محصولات گالوانیزه، نکات پیشگیرانه را رعایت کرده و در صورت بروز، آن را سریعا برطرف کنید.