راهنمایی کامل برای مدیریت چالش‌ها و اتفاقات غیر منتظر در پرواز

سفر با هواپیما یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین شیوه‌ها برای رسیدن به مقصد مورد علاقه‌مان است. بااین‌وجود در حین پرواز با این وسیله حمل‌ونقل ممکن است مشکلات و چالش‌هایی برایمان به وجود بیاید که آگاهی از آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا خودمان را برای اتفاقات غیرمنتظره آماده کنیم و سفری راحت‌تر و بی‌دردسرتری را تجربه کنیم.

در این مقاله قصد داریم که با چالش‌های پرواز با هواپیما و اتفاقات نه چندان جالبی که ممکن است با آن روبه­رو شوید بپردازیم و راه­حل­هایی را ارائه کنیم که با استفاده از آن­ها بتوانید از پس این مشکلات بربیایید.

گرفتگی گوش

یکی از آزار دهنده‌ترین اتفاقات غیرمترقبه‌ای که ممکن است برای شما رخ دهد گرفتگی گوشتان است. این اتفاق در زمان بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه و یا نشستنش بر روی باند شهر مقصد رخ می‌دهد. زمانی‌که هواپیما با سرعت زیادی ارتفاع می‌گیرد یا ارتفاع خود را کاهش می‌دهد، فشار هوایِ داخلِ گوش شما تغییر می‌کند. در نتیجه آن گوش‌های شما می‌گیرد و ممکن است درطول پرواز یا حتی بعد از آن نیز از این مشکل رنج ببرید.

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای برطرف‌کردن این مشکل انجام دهید، خمیازه کشیدن یا قورت دادن آب دهانتان است. هم چنین می‌توانید آدامس بجوید، آب‌نبات بمکید، آب بنوشید یا هر کار دیگری را انجام دهید تا به شما کمک می‌کند تا پیوسته آب دهان خود را قورت دهید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که سوراخ بینی خود را با دستتان بگیرید و سعی کنید فشار را از روی گوش خود برطرف کنید.

بد خوابی در طول پرواز

اگر به سراغ رزرو بلیط هواپیما برای سفر به یکی از کشورهای خارجی رفته‌اید و پرواز طولانی‌مدتی را در پیش دارید، چه بخواهید چه نخواهید، برای گذراندن وقتتان در هواپیما، خوابیدن به کارتان می‌آید. به‌خصوص اگر پرواز شما در صبح زود یا نیمه‌شب باشد.

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که به‌سختی می‌توانید بر روی صندلی استراحت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ کلاس‌های پروازی بیزینس یا فِرست بروید. بلیط این دو کلاس پروازی در مقایسه با کلاس پروازی اکونومی گران‌تر است؛ اما در عوض صندلی‌های راحت‌تری به شما ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید صندلی‌های خود را تبدیل به تخت کنید و با خیال راحت تمام طول پرواز را استراحت کنید. با خرید کلاس‌های پروازی گران‌تر به شما چشم بند و حتی وسایل خواب نیز داده می‌شود.

همچنین می‌توانید از وسایل مختلفی نظیر بالشت گردنی، چشم‌بند و گوش گیرهای کوچک استفاده کنید تا بتوانید خواب راحت‌تری را در طول پرواز تجربه کنید. به غیر از این وسایل یک پتوی مسافرتی سبک را همراه خود به داخل هواپیما ببرید و آن را بر روی خود بیندازید تا در زمان استراحت سردتان نشود.

گرفتگی بدن

اگر دچار مشکلاتی در ستون فقرات یا گردن خود هستید و برای مدت طولانی‌ نمی‌توانید بنشینید یا اگر نشستن برای زمان طولانی شما را خسته و کلافه می‌کند، حتماً در طول پرواز به بهانه‌ی رفتن به دست‌شویی کمی از جای خود بلند شوید و بدنتان را بکشد تا دچار گرفتگی و کوفتگی در عضلات بدنتان نشوید.

بی‌حوصلگی و کلافگی

یکی دیگر از چالش‌هایی که ممکن است در طول پرواز با هواپیما تجربه کنید، بی‌حوصلگی و کلافگی است. به‌خصوص اگر با هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی به سفر بروید. چرا که ایرلاین­های داخلی نهایتاً یک مانیتور بزرگ برای تماشای فیلم یا برنامه برای چند ردیف از صندلی­های بخشِ بیزینس قرار داده‌اند. اگر به سراغ کلاس بیزینس و فِرست ایرلاین­های خارجی بروید، قضیه فرق می­کند.

بنابراین، قبل از سفر حتماً بازی، موسیقی، فیلم، سریال و پادکست مورد علاقه­تان را برای گوشی هوشمندتان بریزید تا در طول سفر با آن سرگرم شوید. هم چنین می‌توانید کتاب مورد علاقه‌تان را همراه داشته باشید تا بخشی از سفرتان را با مطالعه کردن بگذرانید.

هوای سرد و خشک هواپیما

یکی دیگر از چالش‌های سفر با هواپیما هوای داخل آن است. اگر مشکل تنفسی خاصی دارید ممکن است سفر با هواپیما برای مدت‌زمان طولانی کمی برای شما سخت و طاقت‌فرسا شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ وسایل حمل‌ونقل دیگری بروید یا اگر داروی خاصی دارید یا نیاز به دستگاه اکسیژن دارید، حتماً از قبل تمهیدات لازم را فراهم کنید.

هوای سرد و خشک هواپیما ممکن است برای مسافران سالم و عادی نیز سخت باشد. حتماً سعی کنید در طول پرواز با نوشیدن آب، آبِ بدن خود را تأمین کنید و یک پتوی مسافرتیِ سبک همراه خود داشته باشید تا اگر سردتان شد، از آن استفاده کنید.

وسایل ممنوعه پرواز و میزان بار مجاز

یکی از دغدغه‌ها و چالش‌هایی که ممکن است برای مسافران هواپیما به وجود بیاید، میزان بار مجاز است. اگر وزنِ چمدان شما از میزان بار مجاز ایرلاین مورد نظرتان بیشتر شود یا باید هزینه‌ی اضافه بار را بپردازید یا سعی کنید از میزان بار اضافه خود کم کنید. بدین منظور حتماً لازم است که درباره میزان بارِ مجاز کلاسِ پروازی ایرلاین که خریداری می‌کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در ادامه اعدادی را مشاهده می‌کنید که به‌عنوان میزان بار مجاز برای پروازهای داخلی و خارجی در کلاس‌های پروازی مختلف ذکر می‌شود:

  • پروازهای داخلی، کلاس اکونومی: حداکثر تا ۲۰ کیلوگرم
  • پروازهای داخلی، کلاس بیزینس: حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم
  • پروازهای خارجی، بلیط اکونومی: حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم
  • پروازهای خارجی، کلاس بیزینس: حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم
  • پروازهای خارجی، کلاس فِرست: حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم

علاوه بر چمدان شما می‌توانید یک کیف دستی یا کوله یا حتی چمدانی کوچک را همراه خود به داخل هواپیما ببرید و آن را بالای سرخود قرار دهید. وزن آن نباید بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد.

به‌طورکلی حمل مواد زیر به داخل هواپیما یا قراردادن آن­ها در چمدان برای رفتن به بخش بار هواپیما ممنوع است:

  • مواد آتش‌زا
  • مواد منفجره
  • وسایل رادیواکتیو
  • وسایل عفونی
  • مواد آلی
  • انواع سموم

جمع­بندی

سفر با هواپیما یکی از شیوه‌های آسان و سریع برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان است. بااین‌وجود ممکن است در طول پرواز با این وسیله نقلیه مشکلاتی برای شما پیش بیاید که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. از جمله آن‌ها می‌توان به گرفتن گوش، بدخوابی، کلافگی و بی‌حوصلگی، گرفتگی عضلات، هوای سرد و خشک و مشکلات مربوط به بار هواپیما اشاره کرد. سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم راه‌حل‌های مفیدی به شما ارائه کنیم تا بتوانید تا جای ممکن در هنگام بروز این رخدادها بهترین عکس‌العمل را از خود نشان دهید.