نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی تازه تاسیس

 کلیه کسب و کارهای با مجوز حقوقی در صورتی که تازه تاسیس باشند نیز باید اطهارنامه مالیاتی ارائه دهند.

هر کسب و کاری تا 4 ماه پس از اخذ مجوز موظف، لازم است تا به نزدیک ترین اداره مالیاتی مراجعه نموده و تشکیل پرونده دهد. این افراد حتما باید طبق نظر مشاوران و کارشناسان مالی و مالیاتی اقدام به ثبت اظهارنامه مالیاتی نمایند. حتی اگر در سال اول سود دهی نداشته باشند نیز باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند. دقت کنید ارسال اظهارنامه لزوما به این معنا نیست که این شرکت ها در صورت عدم رسیدن به سود دهی باید مالیات پرداخت کنند.

در تصویر زیر که منبع آن شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان می باشد مراحل و نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی را بصورت اینفوگرافیک به نمایش گذاشته ایم.

1

مراحل و فرایند اصلی تنظیم اظهارنامه مالیاتی 

تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی شامل چند مرحله می باشد که در ادامه این مطلب از افکار نیوز نظر شما را جلب خواهیم کرد.

  1. پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری
  2. تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
  3. ثبت نام شماره اقتصادی
  4. تایید اطلاعات ثبت نام
  5. دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک
  6. ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
  7. دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک

2

پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری

 در گام اول شما باید کد اقتصادی دریافت کنید. کد اقتصادی برای هر شرکت با ماهیت حقوقی به صورت کاملا یکتا تعریف شده است. این کد 12 رقمی است و برای صورت حساب ها و درج در اقلام مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کسانی که کار ثبت شرکت را به صورت قانونی انجام داده اند دارای این کد می باشند.

شما باید برای دریافت کد رهگیری مالیاتی دارای کد اقتصادی باشید. پس از اخذ کد با ثبت اطلاعات هویتی و نشانی محل کسب و کار می توانید کد رهگیری مالیاتی برای ثبت اظهارنامه در سامانه مودیان را دریافت کنید.

تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه‌ حاوی اطلاعات کاربری

 فرآیند ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای مودیانی است که تاکنون فعالیت اقتصادی نداشته اند و پرونده‌ ای در سازمان امور مالیاتی کشور ندارند.

شما با این کد می توانید به صورت سالیانه و برای ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی در سامانه مودیان از آن استفاده کنید. دقت کنید شماره اقتصادی با کد مالیاتی متفاوت است و این کد را می توانید در معاملات استفاده کنید. در فرآیند ثبت شرکت این کد به شما داده خواهد شد.

ثبت نام شماره اقتصادی

 سومین مرحله از فرایند ارسال اظهارنامه مالیاتی ثبت نام شماره اقتصادی است. به عبارت دیگر مراحلی که در بالا انجام شد روند پیش ثبت نام شماره اقتصادی بوده و حالا به ثبت نام شماره اقتصادی رسیده ایم که شما باید اطلاعاتی را وارد و ثبت نمایید.

 تایید اطلاعات ثبت‌ نام

پس از اینکه فیلدهای داده شده را پر نموده اید، حالا باید اطلاعاتی که وارد نموده اید را تایید کنید. دقت کنید که اشتباهی را مرتکب نشده اید.

 دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک

 برای ارسال اظهارنامه الکترونیک مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی شما باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

ملاک تشخیص دقیق مالیات شما، میزان درآمدتان در یک سال مالی است. باید درآمدی که در طول یک سال بدست آورده اید را وارد کنید.

دقت کنید که درآمد واقعی از فرمول میزان دریافتی ها – هزینه ها بدست می آید. سیستم به صورت خودکار درآمد را از عدد معافیت مالیاتی سالیانه کسر خواهد نمود. این عدد در سال 1402 مبلغ 47500000 تومان تخمین زده شده است. حالا 25 درصد از درآمد تعیین شده به عنوان مالیات کسر می گردد.

ارسال اظهار نامه و دریافت کد رهگیری

پس از ارسال اظهارنامه و زدن دکمه تایید به شما کد رهگیری مالیاتی داده می شود. با استفاده از این کد رهگیری که برای شما صادر شده است می توانید مالیات خود را پرداخت نمایید.

یا اینکه فرم مورد نظر را پرینت گرفته و در اداره مالیات میزان مالیات تعیین شده را پرداخت کنید. همچنین می توانید با استفاده از کد صادر شده مالیات تعیین شده را پرداخت نمایید.

دریافت و پرداخت قبوض مالیات بصورت الکترونیک

پس از زدن دکمه تایید حالا وقت پرداخت مالیات است. سیستم به صورت خودکار میزان مالیاتی که باید پرداخت کنید را محاسبه نموده و شما این کار را به صورت آنلاین با استفاده از کارت بانکی خود انجام خواهید داد.

چنانچه در هنگام پرداخت مالیات به صورت الکترونیک با مشکلاتی مواجه هستید می توانید از شرکت خدمات مالیاتی و حسابداری در این خصوص کمک بخواهید.

3

دریافت مشاوره جهت ثبت اظهارنامه مالیاتی با حساب اندیش ایرانیان

اظهارنامه مالیاتی برای کسب و کارهای حقوقی صرفا به ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی خلاصه نمی گردد. شرکت های با ماهیت حقوقی تازه تاسیس باید اظهارنامه های دیگری را نیز ارائه کنند.

به طور مثال اگر شرکتی در سال اول فعالیت خود آورده ای نداشته باشد و یا ورشکست شود باید اظهارنامه انحلال ارائه دهد.

همچنین در صورت برخورداری از مالیات بر ارزش افزوده باید به صورت فصلی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ارائه گشته و به سازمان امور مالیاتی کشور و در سامانه evat پرداخت گردد.

اما آنچه که در رویه پرداخت مالیات شرکت های تازه تاسیس اهمیت دارد، این است که این شرکت ها معمولا تا یک سال اول از پرداخت مالیات معافند.

همچنین شرکت هایی که در پارک های علم و فناوری مستقر بوده و ماهیت دانش بنیان دارند نیز تا چند سال از پرداخت مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی معاف هستند.

https://hesabandish.com/tax-returns/