چرا باید دوج کوین بخریم؟

 (Dogecoin (DOGE یک ارز دیجیتال است که به‌عنوان شوخی ساخته شد. سازندگان آن قصد داشتند کوینی بسازند که هیچ‌کس به‌طور جدی روی آن سرمایه‌گذاری نکند. اما همه‌چیز طبق برنامه پیش نرفت! در نیمه اول سال 2021 با افزایش بیش از 15000 درصدی قیمت، خرید دوج کوین مورد استقبال زیادی قرار گرفت و دوج کوین به بزرگ‌ترین میم ‌کوین جهان تبدیل شد. در این مقاله قصد داریم در مورد دوج کوین و آینده آن بحث کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که آیا خرید دوج کوین از صرافی ارز دیجیتال ایرانی مانند ایرانیکارت منطقی است؟ و چه مقدار باید از آن انتظار سود داشته باشیم؟

دوج کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟         

دوج کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در سال 2013 توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های جکسون پالمر(ackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) راه‌اندازی شد. به‌طور کلی دوج کوین یک میم ‌کوین است که به‌عنوان یک شوخی عرضه شد. در واقع، این ارز پشتوانه و ارزش ذاتی چندانی ندارد و تنها به دلیل تبلیغات بسیار زیادی که در شبکه‌های مجازی و یا توسط افراد مشهور انجام می‌شود، ارزش گرفته است.

ریشه‌های تکنولوژیک دوج کوین را می‌توان در اولین ارز رمزنگاری‌شده، یعنی بیت کوین ردیابی کرد. دوج کوین در واقع فورکی از یک ارز دیجیتال منقرض‌شده به نام Luckycoin است. توسعه‌دهندگان Dogecoin کد منبع Luckycoin را کپی کردند و آن را برای ایجاد دوج کوین تغییر دادند. از همان ابتدا، دوج کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال معمولی و سرگرم‌کننده به بازار عرضه شد. اما به‌سرعت پیروان وفاداری پیدا کرد و جامعه‌ی دوج پدید آمد که بیشتر کار‌های خیریه و انسان دوستانه انجام می‌دهد.

در سال 2015، هم پالمر و مارکوس هر دو پروژه دوج کوین را ترک کردند و تیمی متشکل از چهار توسعه‌دهنده پاره‌وقت مسئولیت هدایت پروژه را بر عهده گرفتند. در سال 2021 بود که محبوبیت دوج کوین دوباره افزایش یافت و به‌طور علنی طرفداران مهمی پیدا کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا پس از ارسال توییت در مورد آن، قیمت و ارزش بازار Dogecoin را چندین بار افزایش داد.

این ارز از الگوریتم اجماع (POW) استفاده می‌کند. در حال حاضر کسب‌وکار‌های زیادی آن را پذیرفته‌اند که البته اغلب آن‌ها کوچک و ناشناخته‌اند! با این اوصاف برای کوتاه‌مدت می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد، اما برای سرمایه‌گذاری بلندمدت روی دوج کوین تردید‌هایی وجود دارد.

03

چگونه می‌توان دوج کوین استخراج کرد؟

دوج کوین یک ارز دیجیتال است که می‌توان آن را خرید، فروخت، انتقال داد و برای پرداخت‌های اینترنتی استفاده کرد. این رمزارز نیز مانند بیت کوین از فناوری بلاکچین برای نگهداری یک دفترکل دیجیتال غیرمتمرکز استفاده می‌کند و از روش اثبات کار و فرآیندی به نام استخراج، برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها بهره می‌برد.

استخراج‌کنندگان دوج کوین از دستگاه‌هایی مانند رایانه‌هایی با قدرت محاسباتی بالا برای حل معادلات ریاضی استفاده می‌کنند که تراکنش‌ها را روی بلاک چین Dogecoin تأیید و ثبت می‌کند. در ازای تأیید تراکنش‌ها، ماینر‌ها مبلغی را دریافت می‌کنند.

استخراج دوج کوین سریع‌تر از استخراج بیت کوین است و به انرژی بسیار کمتری نیاز دارد، بنابراین به هیچ وجه تأثیر زیست‌محیطی بیت کوین را ندارد. استخراج این رمزارز همانند بیت کوین است. منتها الگوریتم رمزگشایی برای اضافه شدن یک بلاک جدید به بلاک چین، اسکریپت نام دارد که کاملا با SHA-256 (الگوریتم بلاکچین بیت کوین) متفاوت است. از این رو استخراج دوج کوین به‌مراتب ساده‌تر و سریع‌تر از یک بیت کوین است. این یعنی هر کسی، حتی با استفاده از یک گوشی می‌تواند دوج کوین استخراج کند.

امنیت دوج کوین

دوج کوین از الگوریتم اسکریپت برای رمزنگاری داده‌ها استفاده می‌کند. اسکریپت الگوریتمی است که در ارز‌های دیجیتال گوناگونی استفاده می‌شود و یک روش جدید و البته امن برای رمزنگاری داده‌ها در شبکه به‌شمار می‌رود. در این روش مسائل پیچیده ریاضی باید حل شود تا بلاک‌های جدید به شبکه متصل شده و پاداشی برای سخت‌افزار در نظر گرفته شود. از این رو می‌توان گفت امنیت دوج کوین بالا است و این مورد یکی از مزایای آن به شمار می‌آید.

در واقع می‌توان بخشی از اعتماد سرمایه‌گذاران به این ارز را به علت داشتن امنیت قابل قبول بدانیم. در ضمن باید گفت تا قبل از سال 2019 در مورد امنیت دوج بحث‌های زیادی مطرح بود. اما با افزایش قابل توجه سطح امنیت در آن، از همان سال 2019 به بعد، دوج کوین در لیست صرافی‌های گوناگون قرار گرفت.

02

مزایا و معایب دوج کوین چیست ؟

دوج کوین هم مانند هر ارز دیجیتال دیگری دارای مزایا و معایب خاص خودش است. مزایایی که سبب شد از سال 2019 شاهد لیست شدن آن در صرافی‌های بین‌المللی باشیم عبارتند از:

  • این ارز دیجیتال با اغلب صرافی‌های غیرمتمرکز سازگاری دارد.
  • همچنین طبق مطالب بخش قبلی، امنیت آن بالا و قابل قبول است.
  • از طرفی تراکنش‌هایی که با آن انجام می‌شود راحت و بدون مشکل هستند.
  • تراکنش‌ها در آن سریع و با کارمزد بسیار پایین است.
  • قیمت پایینی هم دارد و برای سرمایه‌گذاران خرد نیز مناسب است.
  • تعداد زیادی سرمایه‌گذار دارد که از این ارز در شبکه‌های اجتماعی یا کار‌های خیریه استفاده می‌کنند. تعداد زیاد سرمایه‌گذار به معنای نقدینگی بالا هم هست.
  • دهمین ارز دیجیتال بازار است و می‌تواند برای کوتاه‌مدت یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

 اما معایب دوج کوین نیز عبارتند از:

  • دوج کوین سقف عرضه ندارد.
  • هنوز نگاه به آن به صورت سرگرمی است.
  • تیم توسعه‌دهنده آن به اندازه بیت کوین یا اتریوم قوی و به‌روز نیست
  • به‌طور کلی هدف و کاربرد مشخصی ندارد.

با توجه به این نکات می‌توان گفت دوج کوین یک ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و به امید سود کم است. اما آینده این ارز چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

آینده دوج کوین چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

پیش‌بینی آینده میم کوین‌ها برخلاف ارز‌های دیجیتال دیگر کمی سخت‌تر است. شاید به عقیده بسیاری دوج کوین هنوز یک شوخی باشد اما نباید فراموش کنیم این پروژه یک ویژگی مهم یعنی جامعه دوج را دارد که آن را از سایر ارز‌های دیجیتال خاص می‌کند.

از آنجایی که Dogecoin هیچ ارزش ذاتی قابل توجهی ندارد، محبوبیت آن تا حد زیادی ارزش آن را تعیین می‌کند. این می‌تواند سود‌های کوتاه مدت هیجان‌انگیزی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند، اما به طور کلی باید گفت تا زمانی که به‌طور مشخص یک پروژه یا تیم توسعه‌دهنده قوی از دوج کوین پشتیبانی نکند، احتمال ثابت ماندن قیمت و حتی سقوط آن بسیار بالا است.

هر چند این پروژه هم‌اکنون جزو 10 ارز دیجیتال برتر است و شاید مانند بیت کوین (که زمانی حدود یک دلار بود) روزی هم شاهد رشد عجیب و غریب آن باشیم، اما به هر حال دوج هنوز شاخصه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت را ندارد. با این حال، اگر یک تیم توسعه‌دهنده قدرتمند مشکلات آن را برطرف کنند، شاید نظرات مثبت به این ارز دیجیتال نیز بیشتر شود. اگر به حوزه متاورس نیز علاقه دارید مقاله گرانترین زمین متاورس میتواند برای شما جالب باشد.

آیا دوج کوین بخریم؟       

دوج کوین با ارزشی حدود 13 میلیارد دلار، و حجم معاملات 250 میلیون دلار در روز، جایگاه دهم ارز‌های دیجیتال را در اختیار دارد. DOGE یک ارز غیرمتمرکز است و این دسته از ارز‌ها به‌طور کلی برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند. اما چند دلیل برای اینکه چرا باید دوج کوین بخریم وجود دارد:

  • یکی از فراوان‌ترین ارز‌های دیجیتال است.
  • قیمت آن در حال افزایش است.
  • جامعه بسیار فعال و حامی دارد.
  • مورد حمایت افراد مشهوری مانند ایلان ماسک قرار دارد.

در واقع، Dogecoin به‌عنوان کوین سرگرم‌کننده لقب گرفت زیرا چیزی بسیار بیشتر از یک سرمایه‌گذاری ساده است. این توکن کاربرد‌های بسیاری دارد و به‌عنوان یک ارز دیجیتال برای کمک مالی و حتی خرید کالا و خدمات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه، جامعه Dogecoin به دلیل نگرش سرگرم‌کننده‌اش شناخته شده است. اما در مجموع، اگر قصد سرمایه‌گذاری روی دوج را دارید باید با نگاه کوتاه مدت این کار را انجام دهید و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

بهترین صرافی برای خرید دوج کوین                

از آنجا که دوج یک ارز دیجیتال محبوب است، معاملات Dogecoin در چندین صرافی برتر ارز‌های دیجیتال در دسترس قرار دارد. در اینجا چند مورد از محبوب‌ترین آن‌ها را نام می‌بریم:

  • صرافی ایرانیکارت: صرافی ایرانیکارت یک صرافی ایرانی ارز یجیتال است که معاملات دوج کوین را با بهترین قیمت ارائه می‌دهد و می‌توانید در آن بدون واسطه دوج بخرید.
  • کوین بیس Coinbase: این صرافی یکی از پرکاربردترین صرافی‌ها در ایالات متحده است که در تاریخ 3 ژوئن 2021 لیست کردن Dogecoin را آغاز کرد.
  • جمینی Gemini: این صرافی که محتوای آموزشی ارز‌های دیجیتال را نیز ارائه می‌کند، دوج کوین را در 4 می‌2021 به لیست ارز‌های خود اضافه کرد.
  • بایننس Binance: این پلتفرم بین‌المللی، Dogecoin را از 24 اکتبر 2019 بر روی نسخه ایالات متحده خود معامله کند.

پس از خرید Dogecoin، می‌توانید آن را در حساب صرافی خود نگه دارید یا آن را به یک کیف پول رمزنگاری که فضای ذخیره‌سازی دوج کوین را ارائه می‌دهد، انتقال دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله هر آنچه در مورد خرید دوج کوین و ویژگی‌های آن لازم بود را تشریح کردیم. همانطور که خواندید دوج یک میم کوین است و هنوز راه زیادی دارد تا به‌عنوان یک ارز دیجیتال آینده‌دار و مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت شناخته شود. Dogecoin همچنین یک راه مقرون‌به‌صرفه برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری روی ارز‌های دیجیتال شما است. بنابراین، اگر به دنبال ارز دیجیتالی هستید که پتانسیل افزایش ارزش در کوتاه‌مدت را داشته باشد، Dogecoin یک گزینه عالی خواهد بود. با قیمت پایین و محبوبیت رو به رشد، زمان مناسبی برای خرید دوج کوین به‌منظور سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است.

منبع: https://www.iranicard.ir/blog/crypto/%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%af%d9%88%d8%ac-%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87