اپلای چیست؟ + شرایط و مراحل اپلای کردن برای خارج از کشور

اگر رویای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را در سر دارید، اولین قدم برای تحقق این رویا اپلای در دانشگاه مورد‌نظرتان است. انتخاب دانشگاه و رشته مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که نقش بسزایی در آینده شغلی و حرفه‌ای‌تان دارد. برای اینکه از اینکه از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیرید و در‌نهایت ویزای تحصیلی صادر شود ابتدا باید بدانید که اپلای چیست،‌ مراحل اپلای گرفتن چیست و برای انجام این کار به چه مدارکی نیاز دارید؟ در این مقاله به همه این سوالات به‌طور‌دقیق پاسخ خواهیم داد. اگر می‌خواهید قدم به قدم با مراحل اپلای از دانشگاه‌های خارج از کشور آشنا شوید این مقاله برای شما نوشته شده است.

منظور از اپلای؛ ارسال درخواست برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی

برای تحصیل در خارج از کشور قبل از هر چیز باید برای اپلای از دانشگاه مورد‌نظرتان اقدام کنید. برای این کار باید مراحل دقیق و مشخصی را به‌ترتیب طی کنید. قبل از آشنایی با این مراحل اول به این سوال پاسخ می‌دهیم که منظور از اپلای چیست؟‌ اپلای به‌معنای اقدام برای اخذ پذیرش به‌منظور تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور است. افرادی که قصد دارند دوره تحصیلی کارشناسی‌، کارشناسی ارشد یا دکترا را در دانشگاه‌های کشوری دیگر بگذارند باید برای اپلای از دانشگاه مورد‌نظرشان اقدام کنند.

برای اینکه شانس اخذ پذیرشتان را بالا ببرید باید به شروط و مدارک مورد‌نیاز هر موسسه آموزش عالی که در سایت رسمی آن منتشر می‌شود، توجه ویژه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال ممکن است برخی دانشگاه‌ها محدودیت‌هایی از نظر شرایط سنی برای تحصیل دکترا در کانادا داشته باشند. برای دانشگاه‌های آلمان گپ تحصیلی معمولا مهم است. دانشگاه‌های اتریش اغلب مدرک زبان آلمانی می‌خواهند یا برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور نیاز باشد که در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنید.

02

چگونه برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور اپلای کنیم؟‌

پس از اینکه به سوال اپلای چیست پاسخ دادیم و با مفهوم آن آشنا شدیم. باید بدانید که برای اپلای از دانشگاه‌‌های خارج از کشور به چه ترتیب اقدام کنید. شرایط و مراحل اپلای بسته به دانشگاه و موسسه‌ آموزش عالی که انتخاب می‌کنید، احتمالا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به‌این‌ترتیب بهتر است که برای اپلای از هر دانشگاه اطلاعات و شرایط هر موسسه را به‌طور‌کامل بررسی کنید. برخی شرایط برای پذیرش دانشگاه کانادا، آمریکا، استرالیا و دانشگاه‌های اروپایی یکسان هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انتخاب دانشگاه؛ اولین قدم برای اپلای از دانشگاه‌های بین‌المللی

برای خیلی افراد سوال است که اولین و مهم‌ترین اپلای تحصیلی چیست؟ اولین گام انتخاب دوره و دانشگاه محل تحصیل است. در انتخاب دوره و رشته تحصیلی باید حتما از بین رشته‌های مرتبط دست به انتخاب بزنید. به‌عنوان‌مثال اگر دیپلم انسانی دارید برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی نمی‌توانید اقدام کنید. اگر کارشناسی مهندسی برق دارید برای از زیر شاخه‌های همین رشته برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دست به انتخاب بزنید.

بعد از این مرحله با‌توجه‌به رشته‌ای که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، باید به‌دنبال دانشگاه‌های ارائه‌دهنده دوره بگردید. دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و متناسب با علاقه‌ها، توانمندی‌ها و هدف‌های شخصیتان یک یا چند دانشگاه و رشته را انتخاب کنید.

آماده‌سازی مدارک برای اپلای گرفتن براساس نیاز هر دانشگاه

بعد از انتخاب دانشگاه و رشته مورد‌نظرتان می‌توانید به سایت دانشگاه یا موسساتی که برای اعزام دانشجو مجوز وزارت علوم دارند مراجعه کنید. با کسب اطلاعات از این مراکز کارهای آماده‌سازی مدارک را با‌توجه‌به الزامات هر دانشگاه انجام دهید. به‌عنوان‌ مثال اگر به‌دنبال این هستیم که «چگونه بورسیه تحصیلی کانادا بگیریم» باید اعلامیه‌های دانشگاه برای شرایط اخذ بورسیه دانشجویان بین‌المللی را به‌طور‌دقیق مطالعه کنیم. سپس مدارک مورد‌نیاز را فراهم کرد.

معمولا برای اپلای از دانشگاه‌های خارجی در مناطق مختلف جهان به مواردی همچون ترجمه مدارک شناسایی، ترجمه مدارک تحصیلی دوره‌های گذشته، مدرک زبان، توصیه‌نامه‌، رزومه تحصیلی نمره قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه (در‌صورت وجود) نیاز خواهید داشت.

تکمیل فرم اپلای؛ درج دقیق و صادقانه اطلاعات برای اخذ پذیرش

بعد از اینکه مدارک مورد‌نیاز را با‌توجه‌به الزامات هر دانشگاه آماده کردید باید اقدامات لازم برای تکمیل فرم اپلای را انجام دهید. در این فرم از شما خواسته می‌شود که اطلاعات شخصی، تحصیلی، تجربیات و انگیزه‌تان از ادامه تحصیل در این موسسه را وارد کنید. این اطلاعات باید به‌صورت کامل و صادقانه تکمیل شوند. در‌صورت تکمیل ناقص فرم احتمال رد درخواستتان بالا می‌رود. تکمیل فرم را می‌توانید به‌صورت آنلاین انجام دهید یا از طریق پست به دانشگاه مورد‌نظر ارسال کنید.

پرداخت هزینه‌های پذیرش برای اپلای از دانشگاه‌های بین‌المللی

برای پذیرش از برخی دانشگاه‌ها باید مبلغی را تحت عنوان هزینه اپلای پرداخت کنید که به آن اپلیکیشن فی می‌گویند. توجه داشته باشید که در صورت رد درخواست، این مبلغ معمولا غیرقابل بازگشت است. همچنین رقم اپلیکیشن فی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه پذیرش دانشگاه از مشاوران مهاجرتی کمک بگیرید یا به سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.

شرکت در آزمون‌ها و مصاحبه‌ها؛ شرط اپلای برای برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها

با‌توجه‌به رشته‌ انتخابی یا دانشگاه محل تحصیل، ممکن است نیاز به شرکت در آزمون ورودی یا مصاحبه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال برخی از دانشگاه‌ها به‌طور اختصاصی آزمون‌های استاندارد برای ارزیابی توانمندی زبانی و علمی متقاضیان برگزار می‌کنند. آزمون‌های GRE و GMAT نمونه‌هایی از این آزمون‌ها هستند. همچنین برای تحصیل پزشکی در اکثر دانشگاه‌های دنیا علاوه‌بر شرکت در آزمون ورودی، متقاضیان در مصاحبه آنلاین یا حضوری نیز شرکت می‌کنند.

03

صفر تا صد اپلای از برترین دانشگاه‌های دنیا با موسسه مهاجرتی ویزا موندیال

در این مقاله به سوال پاسخ دادیم که «اپلای چیست». همچنین بررسی کردیم برای انجام این کار به چه مدارکی نیاز دارید و چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید. با انتخاب دانشگاه و رشته مورد‌نظر با‌توجه‌به علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌هایتان‌، تکمیل بدون نقص مدارک و پاسخگویی دقیق به سوالات فرم اپلای شانستان برای دریافت پذیرش افزایش می‌یابد. برای اینکه این مراحل را بدون هیچ‌گونه و نگرانی پشت سر بگذارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از یک کارشناس متخصص در امور مهاجرت تحصیلی کمک بگیرید. کارشناسان ویزا موندیال صفر تا صد مراحل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی را برای شما انجام می‌دهند و در همه مراحل همراه‌تان خواهند بود. برای برقراری ارتباط با کارشناسان مجموعه می‌توانید به سایت visamondial.com مراجعه کنید.