بهترین زمان برای سفر به اربیل

شهر اربیل در شمال کشور عراق واقع شده است و مرکز اقلیم خودمختار کردستان عراق به‌حساب می‌آید. این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۹ حدودا ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و از تاریخچه‌ای ۶۰۰۰ ساله برخوردار است، در نتیجه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی جهان شناخته می‌شود. نام اربیل در زبان کردی “مکان بهتر” یا “جای بهتر” معنا می‌دهد. اگر قصد خرید بلیط تهران اربیل را دارید، در ادامه این مطلب با بهترین زمان برای سفر به اربیل آشنا شوید.

01

 

جغرافیای اربیل چگونه است؟

اربیل، شهری با ۱۷۲ محله، بر روی تپه‌ای باستانی قرار دارد. بخش قدیمی این شهر شامل محله‌های خانقاه، قلّات، مستوفی، بازار، تعجیل، سیداوه، مناره، سه‌تاقان و عرب می‌شود. کردها بیشترین جمعیت را در اربیل تشکیل می‌دهند، اما ترکمن‌های عراقی و آشوری‌ها نیز در این شهر زندگی می‌کنند. ناامنی در بخش‌های مرکزی و جنوبی عراق باعث شده تا مهاجران از نواحی دیگر به این منطقه بیایند و در نتیجه جمعیت اربیل در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. اقتصاد این منطقه به نفت و گاز، تجارت، گردشگری و کشاورزی وابسته است.

بهترین زمان برای خرید بلیط تهران اربیل

شهر اربیل از دشت‌های حاصل‌خیزی تشکیل شده و به همین دلیل از نظر کشاورزی رونق مناسبی دارد. این ناحیه از هر ۴ فصل سال برخوردار است، اما تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد، بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به اربیل فصل‌های بهار یا پاییز را به عنوان بهترین زمان خرید بلیط تهران اربیل انتخاب کنید.

اربیل عراق در سال‌های اخیر از نظر گردشگری پیشرفت قابل توجهی داشته است. همسایگی عراق با ایران نیز باعث شده قادر باشید به‌راحتی و با خرید بلیط تهران اربیل ظرف مدت کوتاهی به این منطقه سرسبز برسید و از یک سفر با هزینه مناسب بهره‌مند شوید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری اربیل عراق

اربیل دارای جاذبه‌های گردشگری مختلفی است که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

ارگ تاریخی اربیل

این اثر تاریخی که همچنین با نام هاولر نیز شناخته می‌شود، بیشتر از ۶۰۰۰ سال قدمت دارد. این شهر کهن، قدیمی‌ترین شهر مسکونی جهان را در خود جای داده و درست در قلب اربیل قرار دارد. ساختمان‌های این ارگ در ارتفاع ۲۵ تا ۳۵ متری از مناطق اطراف خود و روی تپه‌ای بیضی شکل به نام ماهور با مساحت ۱۰۲ هزار متر مربع قرار دارند. جاذبه‌های مهم این ارگ شامل یک مسجد باستانی، یک حمام عمومی، مغازه‌ی سوغات و عتیقه‌فروشی، موزه‌ی منسوجات کردی و چشم‌اندازهای باشکوه از شهر می‌شوند. در سال ۲۰۱۴، ارگ تاریخی اربیل در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. با خرید بلیط تهران اربیل می‌توانید از این محوطه‌ی باستانی دیدن کنید و سفری به دل تاریخ داشته باشید.

موزه‌ی منسوجات کردی

این موزه در داخل ارگ اربیل قرار دارد و منسوجات قدیمی مثل قالیچه، لباس، پارچه و پشم طبیعی را به نمایش می‌گذارد. همچنین بافتنی‌هایی که با گل‌ها و گیاهان وحشی رنگ شده‌اند و برخی از آن‌ها تا چند قرن قدمت دارند. بافندگی و ریسندگی بخش جدانشدنی از زندگی کردها را تشکیل می‌دهد؛ از این‌رو می‌توان گفت که موزه‌ی منسوجات کردی در حقیقت فرهنگ و زندگی مردمان کرد را نمایش می‌دهد. علاوه‌بر این قالیچه‌های بزرگی در این موزه وجود دارند که از کردستان ایران آورده شده‌اند. با خرید بلیط تهران اربیل می‌توانید از این موزه‌ی جذاب یک بازدید به‌یادماندنی داشته باشید.

قلعه‌ی خانزاد

این قلعه در فاصله‌ی ۲۲ کیلومتری از اربیل عراق، در مسیر جاده‌ی اربیل-شقلاوه قرار دارد و روی تپه‌ای کوچک ساخته شده است. ساخت این قلعه در قرن شانزدهم توسط یک شاهزاده‌ی کُرد به نام خانزاد انجام گرفته است. این بنای تاریخی ارتفاعی حدود ۴۰ متر دارد و در چهار گوشه‌ی آن، برج‌های مدوری از سنگ و گچ قابل مشاهده هستند. عمده‌ی قسمت‌های این بنای باشکوه، همچنان در شکل اصلی خود حفظ شده‌اند.

02

مناره‌ی مظفریه

این مناره که مناره‌ی چولی نیز نامیده می‌شود، در پارک مناره در غرب اربیل عراق قرار دارد و یکی از جاذبه‌های تاریخی اربیل به شمار می‌رود. این بنای تاریخی در دوران ۱۱۹۰-۱۲۳۲ میلادی توسط شاهزاده‌ی ترکمن، مظفرالدین گوکبوری ساخته شده است. این مناره‌ی آجری ۳۶ متر ارتفاع دارد. مناره‌ی مظفریه یک پایه‌ی هشت ضلعی و یک محور استوانه‌ای بلند دارد و بین پایه و محور یک بالکن هم به چشم می‌خورد. با خرید بلیط تهران اربیل می‌توانید به‌راحتی از این اثر تاریخی بازدید کنید.

بازار قیصری

بازار سرپوشیده‌ای که در مرکز شهر اربیل و جنوب ارگ باستانی اربیل قرار گرفته و یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای دنیا به شمار می‌رود و ساخت آن به اوایل قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد. در این بازار پر پیچ و خم، محصولات متنوعی از جمله طلا، پارچه، ادویه‌جات و مواد خوراکی به فروش می‌رسد. بازار قیصریه از کوچه‌های تودرتو تشکیل شده که با چرخ‌زدن در آن‌ها می‌توانید هم گردش کنید و هم از خریدکردن لذت ببرید. برای مثال، در برخی از کوچه‌ها تنها سوغاتی و محصولات محلی به فروش می‌رسد. همچنین در گوشه‌ی شمال شرقی بازار قیصریه، کوچه‌ای وجود دارد که در آن عسل کردی (که از بهترین عسل‌های دنیا شناخته شده) و لبنیات محلی مانند ماست، شیر و پنیر به فروش می‌رسد. در نتیجه اگر قصد خرید بلیط تهران اربیل را داشته باشید، توصیه می‌کنیم برای تهیه سوغات سفر به این بازار هم سری بزنید.

 

03

سفری به‌یادماندنی به اربیل با فلای‌تودی

برای رزرو و خرید بلیط تهران اربیل، کافی است با مراجعه به وب‌سایت فلای‌تودی اطلاعات مورد نیاز خود را شامل مبدا، مقصد، تاریخ رفت و برگشت وارد کنید تا لیستی از بهترین پروازهای مستقیم بین تهران و اربیل را مشاهده نمایید. همچنین برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید از پرواز چارتری یا لحظه آخری استفاده کنید. فلای‌تودی با پشتیبانی ۲۴ ساعته و ارائه بهترین قیمت بلیط هواپیما در خدمت شماست.