عوامل موثر بر تغییر قیمت ورق آلومینیوم

قبل از بررسی قیمت ورق آلومینیوم و عوامل موثر بر آن لازم است که بدانیم ورق آلومینیوم که تحت عنوان صفحه آلومینیومی نیز از آن یاد می‌شود، نتیجه انجام نورد بر روی تختال آلومینیوم است که ضخامت آن به کمتر از 6 میلی‌متر می‌رسد. ورق آلومینیوم با توجه به نسبت استحکام به وزن آن، دارای کاربردهای فراوانی است که از جمله این کاربردها می‌توان به هوافضا، تولید مخازن ذخیره، انواع لوازم خانگی، بدنه اتومبیل و هواپیما، بسته‌بندی محصولات غذایی و غیره اشاره کرد.

آلومینیوم علاوه بر وزن بسیار سبک، دارای مزایای بسیاری است. از مزیت‌های دیگر این محصول می‌توان به مقاومت در برابر خورندگی اشاره کرد؛ به گونه‌ای که در بعضی گریدها توان رقابت با فولاد را نیز دارد. تولید ورق آلومینیومی با استخراج سنگ معدن بوکسیت موجود در خاک رس که ماده اصلی در تولید ورق آلومینیوم است انجام می‌شود. با توجه به اهمیت و کاربرد ورق آلومینیوم در صنعت، قصد داریم عوامل موثر بر تغییر قیمت ورق آلومینیوم را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

انواع ورق آلومینیوم

همان ‌طور که در بالا نیز اشاره شد، ورق آلومینیومی حاصل نورد تختال است؛ به‌طوری که با عبور از بین غلتک‌های نورد، عرض و طول آن بیشتر از ضخامت می‌شود. این ورق‌های آلومینیومی با توجه به شکل ظاهری که دارند در دسته‌ها و انواع مختلف تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از ورق آلومینیوم ساده، ورق رنگی آلومینیوم، ورق پلی آلومینیوم و ورق آجدار آلومینیوم که در ادامه به‌طور مختصر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ورق آلومینیوم ساده

این نوع ورق آلومینیومی بدون هیچ‌گونه تغییری در ظاهر آن پس از تولید عرضه می‌شود. در واقع این ورق‌های ساده از انواع آلیاژهای مختلف سری 1000 تا 7000 آلومینیوم در ابعاد مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

ورق رنگی آلومینیوم

یکی از ویژگی‌های بسیار جالب ورق‌های آلومینیومی، خاصیت رنگ‌پذیری آن‌ها است. این ورق‌ها که در برابر خوردگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند، توسط رنگ پودری الکترواستاتیک کوره‌ای رنگ می‌شوند. این لایه رنگی بسیار پایدار و مقاوم است. از کاربردهای ورق رنگی آلومینیوم می‎‌توان به استفاده آن‌ها در ساخت بدنه کانکس، کابینت‌سازی، نمای ساختمان، سقف سالن‌های ورزشی، دکوراسیون داخلی و غیره اشاره کرد.

ورق پلی آلومینیوم

ورق پلی آلومینیوم که به پلی کرافت هم مشهور است، از یک لایه ورق آلومینیوم، یک لایه کاغذ کرافت و یک لایه پلی‌اتیلن تشکیل شده است. برای تولید این نوع خاص ورق آلومینیومی، از آلومینیوم‌های سری 1000 و 3000 استفاده می‌شود. این نوع خاص از ورق‌های آلومینیومی با ضخامتی در حدود 0/4 تا 1/5 میلی‌متر به دو صورت ساده و کرکره‌ای تولید می‌شوند و از کاربردهای ویژه آن می‌توان به حفاظت از عایق‌های حرارتی و برودتی در تاسیسات پتروشیمی، نفت، گاز و استفاده در نیروگاه‌های حرارتی در برابر صدمات مکانیکی و عوامل جوی اشاره کرد.

ورق آجدار آلومینیوم

آلومینیوم به علت دارا بودن سطح صاف و صیقلی که موجب کاهش اصطکاک می‌شود، دارای کاربرد محدودتری در مقایسه با ورق‌های فولادی است. به همین علت با ایجاد یک سری آج‌ها بر روی سطح این ورق‌ها، مقاومت آن را با ایجاد اصطکاک کافی افزایش می‌دهند. از کاربردهای ورق آجدار آلومینیومی می‌توان به استفاده از آن در راهروهای فلزی، کف پله‌های فلزی، کف وسایل حمل‌ونقل و غیره اشاره کرد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق آلومینیوم

بازار آهن و آلومینیوم یکی از مهم‌ترین بازارهای داخلی کشور ایران محسوب می‌شود که به دلیل وجود عوامل مختلف، دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود. شاید به جرئت بتوان گفت که نرخ ارز از اولین و مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات و ورق‌های آلومینیومی است. همچنین افزایش و کاهش قیمت سنگ آهن نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت آلومینیوم می‌باشد و حتی هزینه حمل‌ونقل نیز بر روی قیمت این ورق مستحکم بسیار تاثیر می‌گذارد. در ادامه به تفصیل عوامل موثر بر قیمت ورق آلومینیوم را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر قیمت ارز بر روی قیمت ورق آلومینیوم

امروزه شاید کمتر محصولی را بتوانید بیابید که از قیمت ارز تاثیری نگرفته و در بازه‌های زمانی مختلف، دچار تغییرات آنی و لحظه‌ای نشود. این قانون در بازار آلومینیوم و آهن‌آلات نیز صادق است و نباید تاثیر آن را نادیده گرفت. با توجه به اینکه کشور ما، تجهیزات تولیدی خود را تقریبا به‌طور کامل از خارج وارد می‌کند، در نتیجه تاثیر بسیار زیادی از نوسانات قیمت ارز می‌گیرد.

تاثیر عرضه و تقاضا بر روی قیمت ورق آلومینیوم

شاید بتوان گفت که در بازار آزاد، میزان عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین‌ کننده قیمت یک محصول است؛ اما اگر به‌طور واقع‌بینانه به بازارهای جهانی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در اقتصاد جهانی امروز، بازار کاملا آزاد وجود ندارد. نوسانات قیمت ارز را می‌توان با حجم عرضه و تقاضا توجیه کرد؛ چراکه در بازارهای جهانی آلومینیوم نیز دولت مرکزی قدرتمند وجود ندارد. به عنوان مثال اگر در یک منطقه، قیمت مسکن با توجه به دلایل مختلف دستخوش تغییراتی شود و با افزایش قیمت مواجه شویم، طبیعتا ورود به بازار خرید و فروش مسکن با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد و در نتیجه محصولات آلومینیومی مرتبط به این تقاضا با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه می‌شوند. این امر سبب افزایش تعداد کارخانه‌های تولیدکننده ورق آلومینیوم نیز خواهد شد. افزایش تعداد این کارخانه‌ها در بلند مدت سبب کاهش قیمت ورق آلومینیوم می‌شود؛ چراکه بازار در این حالت با مازاد عرضه و کمبود تقاضا مواجه است.

تاثیر قیمت مواد خام و اولیه تولید آهن بر قیمت ورق آلومینیوم

قیمت مواد اولیه پایه همچون نیکل و کروم و همچنین قیمت مواد اولیه اصلی همانند سنگ آهن و قراضه آهن از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت قطعی و نهایی آهن و در نتیجه ورق آلومینیوم هستند. آهن قراضه بخشی از مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم است؛ در نتیجه کاهش یا افزایش قیمت این فراورده بر قیمت نهایی محصولات آلومینیومی تاثیرگذار است. ناگفته نماند که روند صعودی قیمت مواد اولیه آهن و ورق‌های آلومینیومی، به قیمت سایر کالا‌های تولیدی این بازار نیز سرایت خواهد کرد.

 

1

  تاثیر قیمت آهن بر قیمت ورق آلومینیوم

 

تاثیر قیمت جهانی آهن بر روی قیمت ورق آلومینیوم

و اما یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات قیمت آهن‌آلات، قیمت جهانی آهن است. بدون شک صعود و نزول قیمت آهن در بازارهای جهانی، تاثیر مستقیم بر روی قیمت ورق آلومینیوم دارد. ناگفته نماند که بین نوسانات قیمت نفت و قیمت آهن، همبستگی‌های قابل توجهی وجود دارد که این همبستگی‌ها را باید با توجه به فاکتورهای دیگر و بسته به شرایط روز مورد بررسی قرار دارد.

تاثیر تورم جهانی بر قیمت ورق آلومینیوم

از مهم‌ ترین مشکلات اقتصادی کشور‌های درحال توسعه، تورم موجود در این کشورهاست. دلایل مختلفی همچون نیروی کار ارزان و کاهش هزینه تولید، سبب شده تا کشورهای توسعه یافته کارخانه‌های تولید ورق آلومینیوم و فولاد خود را به کشورهای درحال توسعه انتقال دهند. ناگفته نماند که تاثیر تورم موجود در این کشورها که قیمت آهن به‌طور مستقیم تحت تاثیر این تورم قرار می‌گیرد را در انتقال این کارخانه‌ها به کشورهای درحال توسعه نباید نادیده گرفت؛ چراکه سیاست‌های داخلی اتخاذ شده از جانب این کشورها بر قیمت آهن‌آلات در آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. اگر سیاست‌های اقتصادی این کشورها سبب پایین آمدن ارزش پول ملی آن‌ها در برابر ارزهای جهانی شود، در این شرایط متقاضیان خرید آلومینیوم باید مبلغ بیشتری برای نیاز تهیه این محصول پرداخت کنند. همچنین بودجه عمرانی، عامل تعیین‌کننده در میزان استفاده آهن ‌آلات و آلومینیوم در بخش توسعه کشوری است؛ در نتیجه اگر میزان تولید ثابت بماند، این امر سبب افزایش رقابت و صعود پایه‌های قیمت ورق آلومینیوم می‌شود.

کرونا و آلومینیوم

شاید بتوان گفت که جدیدترین بازیگر و عامل تعیین ‌کننده قیمت آهن ‌آلات و قیمت ورق آلومینیوم، بیماری کرونا است. با توجه به اینکه این بیماری موجب کاهش تولید آلومینیوم چین (بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان) و همچنین کاهش مصرف در این کشور شده، تاثیرات قابل توجهی را بر قیمت ورق‌های آلومینیومی شاهد هستیم. از طرفی، بسته شدن مرزها بر روی این کشور به دلیل جلوگیری از شیوع این بیماری سبب شد تا قیمت آلومینیوم روند صعودی طی کند و با افزایش قیمت قابل توجه آن مواجه شویم؛ چراکه در برابر مازاد تقاضا، با کمبود عرضه روبه‌رو شدیم که این امر موجب افزایش قیمت‌ها شد.

تاثیر هزینه حمل‌ و نقل بر قیمت ورق آلومینیوم

با توجه به حجم گسترده و قابل توجه صادرات جهانی و حمل میلیون‌ها تن مواد اولیه و نهایی، هزینه حمل‌ونقل از عوامل بسیار مهم در قیمت‌گذاری ورق‌های آلومینیوم است. البته این عامل نیز از قیمت نفت و انرژی متاثر می‌شود و با آن‌ها رابطه مستقیم دارد. از طرفی، به این علت که حجم مواد اولیه تولید آلومینیوم چند برابر حجم محصول نهایی است، هزینه حمل‌ونقل آن بسیار مهم است.

قیمت ورق آلومینیوم در آهن آنلاین

در خرید هر کالا، قیمت از عوامل بسیار مهم است و ورق آلومینیوم نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌طور کلی، قیمت انواع ورق آلومینیوم تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون قیمت آهن، نوسانات ارزی، میزان عرضه و تقاضا، سیاست‌های اقتصادی کشورها و غیره دچار نوسان و دستخوش تغییرات می‌شود. با توجه به این عوامل و نوسانات قیمت، استعلام قیمت ورق آلومینیوم از منابع معتبر و مستند، کمک شایانی به مصرف‌کنندگان در برآورد هزینه‌ها می‌کند. مجموعه آهن آنلاین، با چندین سال سابقه فعالیت درخشان، مرجعی مطمئن برای استعلام قیمت لحظه‌ای و به‌روز آهن‌آلات، به خصوص ورق آلومینیومی، است. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت این مجموعه سری بزنید.

https://ahanonline.com/