تفاوت چیلر و اسپلیت (کولرگازی) چیست؟

سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی مهم‌ ترین نیازهای هر ساختمان اند. انتخاب  سیستم مناسب برای پروژه‌ های مختلف مسکونی و تجاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اهمیت انتخاب یک سیستم برودتی مناسب در شرایطی که افراد از آلودگی هوا رنج می‌ برند، بیشتر مشخص می‌ شود. انتخاب این سیستم‌ ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر نسبت به آن‌ها شناخت کافی داشته باشید، می‌ توانید انتخاب درستی برای خود رقم زده و به استفاده بهینه از این تجهیزات برسید. احتمالاً تا کنون نام چیلر به گوشتان خورده است. در بین سیستم‌ های برودتی تنوع بسیار زیادی دیده می‌ شود. چیلر و کولر گازی رایج‌ ترین نوع این تجهیزات اند که در اکثر ساختمان‌ های مسکونی و تجاری به کار گرفته می‌ شوند. هر کدام از این دو تجهیز مزایا و معایبی دارند که اگر به درستی انتخاب و استفاده شوند، قطعاً شرایط مصرف بهینه را فراهم می‌ سازنند. در ادامه تفاوت این دو دستگاه را بیان می‌ کنیم.

اسپلیت یا کولر گازی چیست؟

قبل از بررسی تفاوت‌ های موجود بین این دو دستگاه تهویه هوا بهتر است یک تعریف مختصر از هر کدام داشته باشیم تا به درک صحیح‌ تری از موضوع برسیم‌. اسپلیت یا همان کولر گازی که اکثر افراد با آن آشنایی دارند، نوعی سیستم برودتی دو پارچه است که از دو بخش جداگانه تشکیل شده است. بخش خارجی یا یونیت خارجی که از کمپرسور و کندانسور تشکیل شده و یونست داخلی که شامل شیر انبساط، اواپراتور هوایی و فن دمنده می‌ شود. یونیت خارجی همان طور که از نام آن بر می‌ آید در فضای خارج از ساختمان نصب شده و یونیت داخلی نیز داخل ساختمان نصب می‌ گردد. بخش خارجی جریان مبرد را به سمت یونیت داخلی می‌ فرستد تا برودت داخل ساختمان برقرار شود. وقتی مبرد وارد کویل اواپراتور می‌ شود، عملکردی شبیه به فن کوئل ایجاد شده و هوای خنک وارد اتاق می‌ شود.

چیلر چیست؟

این دستگاه را مهم ترین تجهیز سرمایشی و تولید برودت در ساختمان‌ های مسکونی و کارخانه‌ های صنعتی دانست. این تجهیز با تولید آب سرد و با استفاده از آن فضاهای مختلف را خنک می‌ کند. در واقع این دستگاه بر اساس یک مکانیزم ترمودینامیکی و با استفاده از سیالی به نام " مبرد" جریان آب خنک تولید می‌ کند. وقتی جریان آب خنک به داخل فن کویل فرستاده می‌ شود و داخل کویل آن به گردش در می‌ آید، فن دمنده هوای اتاق را مکش کرده و از روی لوله‌ های آب سرد عبور می‌ دهد. بعد از خنک شدن هوا نیز آن را به دورن فضای اتاق یا هر فضای دیگر فوت می‌ کند. چیلر در دو نوع تراکمی و جذبی وجود دارد. در ادامه به شرح مختصری از هر کدام می‌ پردازیم.

چیلر تراکمی

این دستگاه بر اساس سیکل ترمودینامیکی عمل می‌ کند. به این صورت که از سیال مبرد به عنوان واسطه استفاده کرده و با استفاده از گردش آن گرما را از محیط هدف جذب و به محیط دیگری دفع می‌ کند. این دستگاه از چهار بخش کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور تشکیل می‌ شود و با جریان مبرد داخل این چهار قسمت عمل برودت را انجام می‌ دهد. این نوع سیستم بر اساس نوع کاربردی که دارد به دو گروه تهویه مطبوع و برودت صنعتی تقسیم می‌ شود. اب سردی که در این دستگاه تولید می‌ شود برای خنک کاری ماشین آلات خطوط تولید در صنایع مختلف و خنک کاری ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود. این سیستم بر اساس نوع کمپرسور و کندانسور نیز تقسیم می‌ شود و برای ظرفیت‌ های مختلف، تجهیز مناسب آن به کار گرفته می‌ شود.

چیلر جذبی

در این دستگاه عملیات تبخیر باعث ایجاد سرما و کاهش دمای آب کویل می‌ شود. به این صورت که با ورود سیال مبرد که همان آب مقطر است به داخل اواپراتور در فشار خلاء، مبرد تبخیرمی‌ شود. حال این سیال بخار شده باید از محفظه اواپراتورخارج شود. برای این کار از یک ماده جاذب رطوبت استفاده می‌ کنند. این ماده که معمولاً نمک لیتیوم بروماید است، با جذب رطوبت فشار محفظه را کاهش می‌ دهد. در واقع در این نوع چیلر برای تولید برودت از گرما استفاده می‌ شود که با تبخیر مبرد و جذب بخار عمل برودت انجام می‌ شود.

تفاوت چیلر و اسپلیت

  • در ساختمان‌ هایی که متراژ بالایی دارند، یک یا دو اسپلیت جوابگوی تهویه و برودت مکان نیست. در این شرایط اگر بخواهیم تعداد اسپلیت را افزایش دهیم باید یونیت خارجی آن را نیز اضافه کنیم. با توجه به شرایط آپارتمان نشینی فضای کافی برای یونیت خارجی به تعداد بالا وجود ندارد، علاوه بر آن افزایش تعداد یونیت داخلی نیز بر زیبایی دکوراسیون اثر منفی می‌ گذارد. این در حالی است که برای چیلر چنین محدودیت‌ هایی تعریف نشده است و می‌ توان به هر تعداد از آن استفاده کرد.
  • اگر بخواهید گرمایش ساختمان را از طریق کولر گازی تأمین کنید، مصرف برق شما به شدت افزایش می‌ یابد چون کمپرسور آن باید همچنان فعال باشد. علاوه بر آن گرمای تولید شده با اسپلیت چندان باکیفیت نیست. بنابراین ناچارید از سیستم‌ های گرمایشی دیگر استفاده کنید. در حالی که فن کویل به کمک گردش آبگرم در لوله‌ های کویل گرمای مطبوعی را ایجاد می‌ کند و دیگر به سیستم‌ های گرمایشی مانند رادیات نیازی نیست. ضمن این که مصرف آن به صورت گازی است و انرژی چندانی مصرف نمی‌ کند.
  • در کولر گازی امکان استفاده از هوای تازه وجود ندارد. بنابراین نمی‌ توان با استفاده از کولر گازی شرایط مساعدی برای تهویه و فشار ثابت هوا داخل ساختمان ایجاد کرد.‌ در صورتی که شرایط تهویه مطبوعی ایجاد هوای تازه در فن کوئل چیلر وجود دارد.
  • مبرد برای جریان در اسپلیت به فشار بسیار زیادی احتیاج دارد. به همین دلیل برای مناطق گرمسیر جوابگو نیست اما در فن کوئل با فشار پایین جریان پیدا می کند و دستگاه می‌ تواند بدون توقف کار کند.

معتبر ترین فروشگاه عرضه کننده چیلر

این دستگاه برودتی توسط برندهای مختلفی تولید می‌ شود. بنابراین اگر می‌ خواهید دستگاهی خریداری کنید که علاوه بر قیمت مناسب کیفیت عالی و دوام و ماندگاری زیادی داشته باشند، باید نسبت به برندهای مختلف و کیفیت محصولاتشان آشنایی داشته باشید. ما به شما پیشنهاد می‌ دهیم از شرکت آسا تهویه این سیستم تهویه مطبوع را خریداری کنید تا انتخاب درست و بهینه‌ ای برای خود رقم بزنید. آسا تهویه بیش از یک دهه در عرصه تولید انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تجربه دارد و متخصصان کاربلد این شرکت می‌ توانند شما را در انتخاب و خرید راهنمایی و پشتیبانی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این تجهیز کافی است از طریق لینک زیر وارد سایت آسا تهویه شوید و با کارشناسان آن ارتباط برقرار کنید‌.

asatahvieh.com