روز ملی صادرات و ضرورت توجه به سرداران خط مقدم جبهه اقتصادی

  متن پیامک این بود:« بدینوسیله به اطلاع کلیه مدعوین محترم می ساند زمان برگزاری روز ملّی صادرات که مقرر بود روز دوشنبه 29مهر ماه در سالن اجلاس سران برگزار گردد به تعویق افتاده است زمان و محل برگزاری متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.»

اخبار اقتصادی-سال 1376 بود که 29مهر ماه با تصویب شورای فرهنگی عمومی کشور به عنوان روز ملی صادرات تعیین گردید تا دلیلی باشد برعزم و اراده ملّی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیرنفتی و در نتیجه توسعه اقتصادی پایدار کشور باشد و می توان گفت کلمه ملّی بر اهمیت این روز می افزاید. از آن موقع بجز یک مورد که 29 ام در روز جمعه بود همواره این روز، روز صادرکنندگان و تشویق و تقدیر آنها بوده است. این انتخاب فقط یک نام گزاری ساده نبوده بلکه تبعات زیادی را به همراه خود می آورد. از قبیل گسترش تفکر و فرهنگ صادراتی در جامعه و همواره رسم بر این بوده که صادرکنندگان برتر در این روز توسط رئیس جمهور وقت مورد تقدیر و تشکر قرار میگیرند امّا آخرین بار سال 95 بود که صادرکنندگان رئیس جمهور خود را رویت کردند و از دست او جایزه خود را دریافت نمودند.

در شرایط اقتصادی این سال های اخیر چه امری مهم تر از تشویق سرداران خط مقدم جبهه اقتصادی که امر مهم ارزآوری را در شرایط بحرانی امروز به عهده دارند.

موضوع صادرات باید رأس تجارت یک کشور باشد چرا که با صادرات است که ارز به کشور می آید و شغل می آید و اعتبار؛ پس سیاست های تشویقی همیشه باید در دستور کار مدیران باشد. خاطرم هست معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملّی صادرات می گفت حق استفاده از پاویون فرودگاه و امکانات خاص باید برای صادرکننده باشد نه مقام دولتی. آری همه جای دنیا همین است که محترم ترین افراد کارآفرینان و صادرکنندگان هستند، آن ها برای کشورشان ثروت به ارمغان می آورند. پس بگزاریم روحیه کارآفرینی و صادرات به یک فرهنگ تبدیل شود. فرهنگی که فرزندان ما در کنار شغل های خلبانی، دکتری و مهندسی بگویند می خواهیم کارآفرین یا صادرکننده بشویم.

الحق که شکوه و عظمت تجارت به واقع در صادرات است که خودنمایی می کند، هنگامی که کالایی مرز ها را در می نوردد و فارغ از اختلافات فرهنگ و قوم وقبیله ای و نژاد در دل بازار و مردمان کشوری دیگر جای می گیرد حس غرور وصف ناشدنی دارد.

موضوع مهم که ما باید در امر صادرات به آن توجه داشته باشیم بحث دانش بنیان ها و اکوسیستم کسب و کارهای نو هست که آن چنان که در داخل موفق بودند نتوانستند ارزآوری نموده؛ باید در جهت جهانی شدن آن ها عارضه یابی شود.

در پایان جا دارد به مناسبت این روز یادی کنم از مرحوم حبیب الله عسگری اولادی که اولین سالی است که جوانان و صادرکنندگان در این روز بزرگ جای این پیشکسوت عرصه صادرات ایران را در کنار خود حس نمی کنند. یادش گرامی باد

سعید اشتیاقی