کاهش قیمت مسکن در تهران/ زوج ها به حاشیه تهران می روند؟

اخبار اقتصادی-اما در یکی دو ماه اخیر با توجه به گران شدن قیمت مسکن به ویژه در تهران رکودی سنگین در بازار مسکن به وجود آمد که همین امر باعث کاهش دوباره قیمت ها شد.

به گزارش افکارنیوز،به گفته کارشناسان مسکن بر اساس آخرین آمار قیمت میانگین هر متر خانه و آپارتمان در تهران به مرز 12 میلیون تومان رسیده و برای شخصی که می خواهد آپارتمان 70 تا 80 متری داشته باشد نزدیک به 1 میلیارد تومان باید هزینه کند.

از سوی دیگر قیمت اجاره بها به حدی گران است که زوج های جوان و خانه اولی به سختی می توانند پس از ازدواج تشکیل خانواده دهند.

ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه آمار‌ها نشان دهنده آن است که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در یک سال گذشته به متری ۱۲ میلیون تومان رسیده است، گفت: ارزان‌ترین واحد مسکونی نوساز در مناطق جنوبی تهران متری ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است بنابراین شاید با ۲۵۰ میلیون تومان بتوان یک واحد مسکونی ۳۸ متری با میانگین سن ۱۰ سال خریداری کرد.

او با اشاره به اینکه ممکن است واحد‌های مسکونی که مشکل حقوقی و یا سندی داشته باشند با قیمت‌های ارزان‌تر به بازار عرضه شوند، اظهار کرد: خریداران واحد‌های مسکونی اگر متقاضی واحدی با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان هستند باید به حاشیه تهران و یا واحدهایی که مشکل حقوقی دارند، مراجعه کنند.

رهبر تاکید کرد: هم اکنون واحد‌های مسکونی در مناطق متوسط تهران با متراژ‌های ۷۰ تا ۸۰ متری حدود یک میلیارد تومان قیمت گذاری می‌شوند بنابراین اگر مردم متقاضی مسکن ارزان‌قیمت هستند باید در خارج از تهران و یا شهر‌های اطراف به دنبال آن بگردند.

از سوی دیگر مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران نیز با بیان اینکه در یک سال گذشته قیمت‌ مسکن رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشته‌ است، گفت: اعلام کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن نه تنها به بازار کمکی نمی‌کند بلکه باعث می‌شود فروشندگان قیمت‌های مسکن را تا ۱۲۰ درصد افزایش دهند و با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی اعلام کنند که ما قیمت‌ها را ارزان کردیم در حالی که هم اکنون قیمت‌ها در این بازار روند نزولی را در پیش گرفته است.

وی در خصوص اینکه آیا می توان با 250 میلیون تومان خانه ای خرید بیان داشت: در برخی از شهرک‌های جنوبی مانند پرند و هشتگرد و در مناطقی مانند شوش، اسلامشهر، قرچک و ورامین می توان واحد‌های متراژ کوچک با میانگین قیمتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

قلی‌خسروی اظهار کرد: برای انتخاب خانه با قیمت‌های پایین باید مدت زمانی طولانی وقت صرف کرد و تمامی محله‌های مختلف تهران را گشت تا شاید با ۲۴۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان بتوان واحد مسکونی با متراژ پایین پیدا کرد.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه در مناطق ۲۲ گانه طی ۲ هفته اخیر قیمت‌ها در بخش اجاره و خرید و فروش ثابت مانده است، گفت: در منطقه ۵ قیمت خرید و فروش مسکن به طور متوسط ۳ میلیون تومان کاهش یافته است و در بخش اجاره هم شاهد کاهش ۵ درصدی قیمت بوده‌ایم؛ همچنین در منطقه ۱۱ تهران قیمت‌ها در بازار اجاره و خرید و فروش ثابت بوده است. آمار‌ها و بازرسی‌ها نشان دهنده آن است که در منطقه ۲۲ قیمت‌های اجاره ثابت و قیمت‌های خرید و فروش کاهش ۱۰ درصدی داشته و در منطقه ۱۵ هم قیمت‌های اجاره و همچنین خرید و فروش کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

اگر چه کاهش قیمت مسکن در تهران خبر خوشی است اما این کاهش به حدی نیست که یک زوج جوان بتواند خانه ای برای خود تهیه کند و به نظر می رسد دولت اگر برنامه ای برای مسکن در کشور به خصوص مسکن جوانان دارد اجرایی کند .

مردم در انتظار وعده های دولت روحانی در مسکن هستند .