کاهش ۵ میلیونی قیمت سکه/ ترکش موثر جنگ به بازار سکه

 با آغاز روند نزولی قیمت ارز در بازار غیررسمی از صبح امروز، بر سرعت روند نزولی قیمت انوع قطعات سکه و طلا نیز افزوده شده است.

قیمت سکه  در روزهای قبل حتی رکورد 56 میلیون را هم زده بود؛ سکه طرح جدید در روز پایانی هفته در کانال 55 میلیون هم قیمت خورده و معامله می شده است اما هم اکنون و در لحظه انتشار این گزارش به کانال 50 میلیون بازگشته است. کاهش 5 میلیونی قیمت سکه، موجب کاهش حباب سکه هم شده است.

قیمت دلار هم در بازار غیررسمی با کاهش حدود 4 هزار تومانی همراه شده و هم اکنون در کانال 65 هزار تومان قیمت خورده است؛ بازاری ها پیش بینی می کنند که قیمت سکه و ارز در ادامه روز نیز با کاهش همراه شوند.

* حباب سکه خالی شد؟/ معامله گران اصلی بازار منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند

محمد کشتی آرای درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه می گوید: قیمت ارز امروز حدود 4 هزار تومان کاهش یافته است که در نتیجه کاهش قیمت دلار، قیمت طلا و سکه و حباب سکه نیز کاهش یافته است.

او با اشاره به نرخ 55 میلیونی قیمت سکه طرح جدید معاملات روز پنج شنبه گفت: الان قیمت سکه با کاهش 5 میلیونی به کانال 50 میلیون تومان بازگشته است. نیم سکه نیز با کاهش 2 میلیونی 27 میلیون و 600 هزار تومان، ربع سکه با کاهش 1.5 میلیونی 17 میلیون و 700 هزار تومان و سکه گرمی با 600 هزار تومان کاهش 8 میلیون و 300 هزار تومان قیمت خورده است.

وی با بیان اینکه حباب سکه با کاهش 2 میلیون و 900 هزار تومانی همراه شده و از 9 میلیون و 900 هزار تومان روز پنج شنبه به 7 میلیون تومان در روز جاری رسیده است، گفت: این درحالی است که روز سه شنبه هفته قبل حباب سکه به 14 میلیون هم رسیده بود.

به گفته این فعال بازار، قسمت اعظم کاهش حباب ناشی از کاهش هیجانات کاذب و التهابات بازار بوده است؛ هم اکنون قیمت ها در بازار در حال تعادل است.

کشتی آرای معتقد است روند نزولی قیمت ها در بازار طلا و سکه تا فردا ادامه خواهد داشت. او البته این را هم گفت که معامله گران اصلی در بازار دست از کار کشیده اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

گفتنی است؛ بانک مرکزی از امروز حراج انبوه سکه را نیز از طریق مرکز مبادله اغاز کرده و در اولین گام و طی حراج امروز سکه بناست یک میلیون سکه عرضه کند. همچنین طبق اخبار اعلامی‌تسنیم در روزهای قبل بزودی عرضه سکه 1403 در تمام قطعات اغاز خواهد شد.

اعلام و اجرای سیاست های جدید بانک مرکزی در بخش سکه به همراه کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی موجب کاهش قیمت طلا و‌سکه شده است.

سکه هم‌اکنون به مانند دلار بدون خریدار است؛ قیمت سکه که در کانال 54-55 میلیونی در نوسان بود الان به کانال 50 میلیون تومان سقوط‌کرده است.

فعالان بازار و‌ کارشناسان اقتصادی پیش از این به مردم هشدار داده بودند که در روزهای پر نوسان از خرید سکه و‌ارز خودداری کنند چراکه هر لحظه امکان ریزش قیمت ها و‌تخلیه حباب قیمتی وجود دارد.

* عقب نشینی دلار به کانال 65 هزار تومانی

به گزارش تسنیم، گشت و‌گذاری در خیابان منوچهری همزمان با دقایق نخست اغاز معاملات غیررسمی ارز نشان‌ میدهد، حجم فروش از همان دقایق اولیه سنگین است.دلارفروش‌های منوچهری به تکاپو برای فروش دلارهای خود افتاده اند و مدام از حملات ضعیف اسراییل در شب گذشته و‌ناتوانی‌ش سخن می‌گویند.

آنها تاکید دارند که الان دیگر ترس بازار ریخته و می توانیم شاهد بازگشت قیمت دلار به 60 هزار تومان باشیم.

یکی از دلارفروش‌ها با تاکید براینکه خیال بازار راحت شده است، گفت: چند هفته بود مدام شاهد تهدید سنگین اسراییل بودیم ولی با اتفاقی که دیشب افتاد مشخص شد ترس ها‌ الکی بوده است.

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  با اشاره به اتفاقات یکسال اخیر داخلی و خارجی که باعث نوسانات شدید و احساسی در بازار ارز شد، گفت: بعد از درگیری‌های منطقه ای و اتفاقاتی که در تنش های یکسال اخیر به‌جود آمد بارها شاهد افزایش شدید و هیجانی قیمت ارز بودیم که این موج روانی هر بار بعد از چند روز توسط بازارساز کنترل و مدیریت شد.

وی ادامه داد: پس از تجاوز محدود رژیم صهیونیستی که بامداد امروز در برخی از نقاط و پایگاه‌های نظامی ایران صورت گرفت و با اقدام دفاعی قابل توجه کشورمان مواجه شد، شاهد کاهش موج روانی در بازار ارز هستیم. ما طی روزهای گذشته شاهد بودیم که قیمت ارز بطور کاملا کاذب و هیجانی در حال افزایش بود که این روند از صبح امروز تغییر کرد و موج کاهشی به خود گرفت.