بررسی قرض‌دادن طلا و سکه و ارز: به خطر انداختن «حاکمیت ریال»

 اخیرا غلامرضا مصباحی مقدم، رییس شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه استقراض ارزی یا طلا و سکه اشکال شرعی ندارد و مردم می‌توانند از این روش استفاده کنند، گفته بود؛«در شرایط تورمی مردم می‌توانند به جای ریال به یکدیگر ارز، طلا و سکه قرض دهند و در این باره منع شرعی وجود ندارد به شرطی که مازاد آن را مطالبه نکنند.» 

این ایده از نگاه برخی تحلیلگران و اقتصاددان خطرناک بوده و به معنای بی اهمیت جلوه دادن ارزش پول ملی است.

در همین رابطه، حسین صمصامی، عضو اقتصاددان مجلس در واکنش به پیشنهاد رییس شورای فقهی بانک مرکزی در مورد اینکه مردم می توانند به یکدیگر طلا، سکه و ارز قرض دهند واشکال شرعی ندارد گفت: طرح چنین مسائلی توسط مسئولین اشتباه بزرگی است چون «حاکمیت ریال»  به مخاطره انداخته می شود.

 نماینده تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به جای توصیه و اجرای سیاست هایی برای تقویت پول ملی، طرح چنین نظراتی می تواند حاکمیت ریال را از بین برده و موجب تضعیف پول ملی شود.

قرض دادن طلا، سکه و ارز به یکدیگر با اقتصاد اسلامی تضاد دارد

وی که در دولت احمدی نژاد سرپرستی وزارت اقتصاد را نیز در رزومه خود به ثبت رسانده است، با بیان اینکه طرح چنین مسایلی با اقتصاد اسلامی درتضاد است، تاکید کرد: همه مردم طلا ندارند تا به یکدیگر بدهند و افراد خاصی چنین توانمندی را دارند که منجر به در مضیقه قرار گرفتن قشر ضعیف می شود.

صمصامی گفت: از بین رفتن حاکمیت ریال منجر به تضعیف پول ملی است و آثار آن تورم، کاهش رشد اقتصادی و بیکاری است که تنها به قشر ضعیف تحمیل شده و قشر غنی از آن منتفع می شود.  

وی تصریح کرد: این پیشنهادات ذهنیت را بهم می ریزد و نباید چنین نظراتی در فضایی که  جو تورمی و شرایط منطقه ای وجود دارد مطرح شود.