آغاز همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان+ جزئیات

 این در حالی است که حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز از تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه هیأت دولت خبر داد.همسان‌سازی حقوق یا یکسان‌سازی دریافتی بازنشستگان از دهه ۸۰ میان گروه‌های مختلف مطرح شد. هدف آن نیز این بود که تفاوت‌های زیادی که میان دریافتی افراد پس از بازنشستگی با شاغلان وجود دارد از بین برود و حقوقشان به سطح افراد شاغل و تورم کشور برسد.

نمایندگان در نشست علنی ۳۰ آبان ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با ۲۰۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بند الحاقی یک ماده ۲۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این قرار است: به‌منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسب‌سازی‌ حقوق بازنشستگان با نود درصد (%۹۰) حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌طراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد (%۴۰) و در سال‌های دوم و سوم هر کدام سی درصد (%۳۰) مابه‌التفاوت تا نود درصد (%۹۰) یادشده خواهد بود.

همه بیمه‌شدگانی که مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی ذیربط تا پایان سال ۱۴۰۲ مشمول دریافت حقوق بازنشستگی شده‌اند، قرار بود در سال ۱۴۰۳ مشمول متناسب‌سازی موضوع این آیین‌نامه قرار بگیرند.اما تا به حال این قانون به‌صورت کامل اجرایی نشده بود و تنها برای چندماه مبلغی به‌صورت علی‌الحساب به‌حساب بازنشستگان واریز شد.اما اکنون قالیباف، رئیس مجلس، از آغاز پرداخت مطالبات بازنشستگان به‌منظور همسان‌سازی حقوق آنها از ماه آبان خبر داد.

همسان‌سازی‌ از این ماه اجرایی می‌شود

حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این باره اظهار کرد: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه دولت مصوب شد و با ابلاغ، احکام صادر خواهد شد. وی یادآور شد: در مجلس توضیح دادم که دو موضوع مشکل قانونی دارد؛ یکی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دیگری هم مطالبات گندم‌کاران. پورمحمدی تأکید کرد: جلسات دولت به لایحه بودجه می‌پردازد و ارقام در دولت بحث شده است و در کنار آن در جلساتی بین حوزه‌های اقتصادی دولت و مجلس گفت‌وگو و دیدگاه‌ها را به‌ هم نزدیک می‌کنیم. به فوریت به احکام خواهیم پرداخت تا لایحه بودجه را در موعد مقرر تقدیم مجلس کنیم.

پیگیری‌ها انجام شده است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به روند پیگیری‌های انجام‌شده درخصوص اجرای طرح متناسب‌سازی و تأمین منابع مورد نیاز همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان، گفت: با برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های ویژه رئیس‌جمهور، در نهایت معاون اول با پی‌نوشت گزارش جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، راهکارهای پیشنهادی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تأیید کرد.

این جلسه به‌منظور بررسی لایحه اصلاح جزء ۲ بند (ر) ماده ۲۸ و تبصره ۴ ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت برگزار شده بود. او اعلام کرد که با صدور دستور معاون اول محترم ریاست‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی، محل تأمین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شده است.

وی افزود: معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصادی و دارایی، راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت تصویب‌شده در جلسه را تأیید کرده و دستور بر اجرای این مصوبات دادند. پیرو راهکارهای کوتاه‌مدت مصوب جلسه سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شده است، مبلغ ۸.۷ هزار میلیارد تومان به‌صورت نقدی را به‌عنوان دو ماه علی‌الحساب متناسب‌سازی به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز و برای تداوم اجرای طرح تا پایان سال، وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با هماهنگی بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درخصوص الباقی تعهدات دولت به این سازمان نیز گفت: براساس راهکارهای میان‌مدت ابلاغ‌شده، الباقی تعهدات دولت به تأمین اجتماعی تا سقف ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می‌بایست براساس بند (د) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، از طریق واگذاری دارایی‌های دولت و سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی تامین شود و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تحقق فرایندهای واگذاری دارایی و سهام کمک کند.

موسوی ضمن تقدیر از تعامل و پیگیری خوب و سازنده بازنشستگان و نمایندگان کانون‌های بازنشستگی در سراسر کشور گفت: این تعامل سازنده مسیری است که آینده سازمان را ناظر به اصل سه‌جانبه‌گرایی و با همگرایی، هم‌افزایی و رویکرد کارشناسی تضمین می‌کند و سازمان نیز همواره خود را ملزم به انجام تکالیف در برابر پیشکسوتان و ذی‌نفعان معزز خود می‌داند. ان‌شاءالله به محض دریافت منابع، مطابق قوانین مربوطه و در تعامل با مجلس شورای اسلامی، فرایند پرداخت علی‌الحساب، صدور احکام و ادامه طرح متناسب‌سازی برای بازنشستگان عزیز این سازمان انجام می‌شود.

چالشی به نام کسری بودجه

با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۳، در مجموع ۳۸ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی درنظر گرفته شده است. ظاهراً این رقم تا ماه‌های اخیر پرداختی قابل توجهی نداشته است اما اخیراً با دستور معاون اول رئیس‌جمهور مقرر شده است تا ۸ هزار میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد.

اما درخصوص ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر با توجه به محدودیت‌های مالی دولت، همچنان ابهاماتی وجود دارد. وزیر کار درخصوص ۳۰ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده گفته است که مقرر شده تا این رقم تا پایان سال، به‌صورت اوراق بدهی در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد. قرار است این اقدام براساس قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی انجام شود.

به‌نظر می‌رسید که با توجه به پرداخت بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بیش از رقم مورد نظر در عملکرد ۵ماهه دیگر مشکلی در این حوزه وجود نداشته باشد. با این حال، همچنان شاهد کسری در پرداخت‌ها بوده‌ایم. ظاهراً اصل ماجرا مربوط به حوزه پرداخت‌ها است که بیش از رقم پیش‌بینی‌شده در حال انجام است.

به‌گفته رئیس مجلس، یک درصد ارزش افزوده بین ۷۰ تا ۷۵ همت اعتبار دارد و این برای قانون کفایت می‌کند، اما به‌خاطر آن پرداخت علی‌الحساب یک میلیون تومانی که به بعضی از افرادی که تعلق نمی‌گیرد بحثی پیش آمده، این را سازمان برنامه و بودجه حتماً باید دنبال کند.لازم به ذکر است، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نیز هم‌اکنون براساس افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده طی سال ۱۴۰۳ (از ۹ به ۱۰ درصد) در حال انجام است.