خبر مهم از میزان مستمری بهزیستی نسبت به حداقل حقوق و دستمزد

علیرضا سمائی گفت: خانوار‌های زن سرپرست، دختران خودسرپرست یا سرپرست خانوار و خانواده‌های نیازمند واجد شرایط بهره مندی از مزایای سازمان بهزیستی کسانی هستند که براساس آزمون وسع در دهک درآمدی یک تا پنج قرار دارند و تحت پوشش سایر نهاد‌های حمایتی نیستند.

او با بیان اینکه میزان درآمد بانوان سرپرست خانوار در میزان دریافت خدمات از بهزیستی موثر است، افزود: مجموع درآمد خانوار‌های یک و ۲ نفره از ۳۰ درصد، خانوار‌های سه نفره از ۳۵ درصد، خانوار‌های چهار نفره از ۴۰ درصد و خانوار‌های پنج نفره و بالاتر از ۵۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد قانون کار نباید بیشتر باشد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی همدان همچنین خدمات حمایتی به خانوار‌های زن سرپرست، دختران خودسرپرست یا سرپرست خانوار و خانواده‌های نیازمند واجد شرایط را شامل مستمری ماهانه، کمک هزینه حمایت از کودکان در خانواده‌های تحت پوشش، بهبود تغذیه، بیمه اجتماعی، کمک هزینه تامین ودیعه مسکن، کمک به ساخت و تامین مسکن، بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان، کمک به ارتقای تحصیلی دانشجویان، معافیت سربازی و کمک‌های دیگر موردی عنوان کرد.

سمائی تأکید کرد: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش در شرف توانمندسازی، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه ای، آشنایی با قوانین کار و تامین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تامین اجتماعی و بازرگانی ارائه می‌شود.

او با بیان اینکه به بانوان سرپرست خانواری که موفق به کسب مدرک مهارتی شده‌اند سرمایه کار بلاعوض پرداخت می‌شود، تصریح کرد: آماده سازی شغلی، تهیه ابزار و سرمایه کار، تسهیلات اشتغالزایی، مشوق حمایتی بیمه سهم خویش‌فرمایی، مشوق حمایتی بیمه سهم کارفرمایی و برنامه گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار از جمله برنامه‌های دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: اعتبارات مشاغل خانگی امسال در این استان هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با سال قبل ۵۵ درصد رشد دارد.

یوسف شعبانی افزود: از وام‌های تسهیلات مشاغل خانگی سالجاری استان، ۵۰۰ میلیارد ریال برای کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج سازندگی در نظر گرفته شده است و هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از آن نیز بین سایر دستگاه‌های اجرایی مانند بهزیستی، صمت، جهاد کشاورزی و میراث‌فرهنگی توزیع می‌شود.

واریزی جدید حقوق و مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد با عدد ۱۰۰۰۰۰۰ تومانی

او ادامه داد: اقدامات لازم برای توزیع بانکی شهرستانی و دستگاهی انجام شده و با تصویب در کارگروه به بانک‌های استان ابلاغ و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: وام‌های مشاغل خانگی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ سود چهار درصد از منابع قرض‌الحسنه هشت بانک عامل کشاورزی، توسعه تعاون، رفاه، مهر ایران، رسالت، صادرات و ملت و سپه پرداخت می‌شود. شعبانی با بیان اینکه تسهیلات مشاغل خانگی به حدود هزار و ۷۰۰ طرح تعلق می‌گیرد تصریح کرد: پرداخت این تسهیلات بعد از تصویب در کارگروه و ابلاغ اعتبار به بانک‌ها با معرفی طرح‌ها آغاز می‌شود. او نقش مشاغل خانگی را در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد خانواده‌ها چشمگیر ارزیابی کرد و خواستار همکاری لازم تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مشاغل خانگی برای آماده شدن طرح‌ها به منظور برخورداری از تسهیلات شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان یادآور شد: مشاغل خانگی امروزه به یکی از جذاب‌ترین نوع کسب و کار برای افراد جویای کار تبدیل شده که رویکرد دولت در زمینه مشاغل خانگی این است که کارگاه‌های مستقل خرد را به کارگاه‌های گروهی تبدیل کند و در این راستا حمایت‌هایی در زمینه تخصیص تسهیلات، توسعه مشاغل خانگی و تسریع در صدور مجوز‌های مرتبط انجام شده است. شعبانی گفت: مشاغل خانگی بیشتر خانواده محور هستند، بنابراین زنان نقش محوری‌تری در این حوزه دارند، ضمن اینکه گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحد‌های تولیدی هر چند کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

او افزود: حدود ۳۰۰ رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط ثبت شده است و در همدان بیشترین استقبال از طرح‌های خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی و همچنین در بخش کشاورزی مشاغلی از جمله پرورش دام و تهیه ترشی و شوری و در بخش فرهنگ ساخت انیمیشن نیز از رشته‌های مشاغل خانگی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: متقاضیان متناسب با مهارتی که دارند در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ ثبت نام می‌کنند و مراحل بعدی را با هماهنگی دستگاه اجرایی مرتبط انجام و مجوز مربوطه را دریافت خواهند کرد.

شعبانی از راه اندازی نمایشگاه و بازارچه عرضه و فروش موقت در تمامی شهرستان‌ها در راستای حمایت از مشاغل خانگی خبر داد و گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصتی برای توانمندسازی کسب و کار‌های خرد و خانگی است و در افزایش اعتماد به نفس صاحبان این حرفه‌ها در تامین اقتصاد خانواده خود نقش موثری ایفا می‌کند.

او گفت: در سال گذشته ۶ هزار و ۶۲۴ مجوز مشاغل خانگی در استان همدان صادر شده است.