اجرای قانون پایانه های فروشگاهی حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است

همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی با حضور آقای داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

منظور گفت: امروز دومین گام اجرایی را در پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برمی‌داریم. از اول دی  قرار است این دستگاه‌ها در رعایت این قانون به ما ملحق شوند.

او می گوید:  در سال اول دولت سیزدهم امکانات لازم برای اجرای قانون مهیا شدیم و قانونی را که دو سال روی زمین مانده بود آماده اجرا کرده ایم از اول آبان به شرکت‌های بورسی فراخوان داده ایم۳۲۰ شرکت بورسی که بخش اعظمی از خدمات و تولید کالا را بر عهده دارند با به سامانه مودیان متصل شدند که پیوستن آن‌ها بخش بزرگی از اقتصاد را پوشش میدهد. بالغ بر ۱۰۰ شرکت بورسی شامل این قانون نمی‌شوند و بنا بر رویه‌های قبل عمل می‌کنند که عمدتا صندوق‌های سرمایه گذاری هستند.

به گفته منظور : حدود ۲۰۰ شرکت شروع به ارسال صورتحساب الکترونیک کردند و در این مدت بالغ بر ۵۳۰ هزار صورتحساب برای ما صادر شده که بخش بزرگی از آن مرتبط به مصرف کننده نهایی بوده و ۳۰۰ هزار فروش انجام گرفته است. بقیه صورت‌حساب‌ها در ارتباط با اشخاص تجاری مثل ایران خودرو و شرکت‌های دیگر صادر شده است. بر اساس اطلاعات سامانه مودیان ارزش صورتحساب‌هایی که صادر شده ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. میزان ارزش افزوده نیز ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده که شروع خوبی بوده است.

منظور گفت:  خوشبختانه شتاب کار شایسته و مورد تحسین است. تا الان بالغ بر ۶۶۸ حافظه الکترونیکی از طرف شرکت‌ها از ما دریافت شده و حدود ۲۰۰ شرکت ارسال صورتحساب را شروع کرده اند. ۲۰۰ شرکت نیز دیگر در حال آماده سازی برای ارسال صورتحساب الکترونیک هستند. از این صورت حساب‌ها ۱۳۴ هزار تا برای اشخاص تجاری صادر شده که در مرحله دوم باید به تایید افراد تجاری برسد. هم فروشنده صورت حساب صادر میکند و هم افراد تجاری تاییده می‌دهند. ۷۰ درصد صورت حساب‌هایی که تاکنون ارسال شده تایید هم شده است.

او ادامه داد: خریدارانی که صورتحساب به نام آن ها صادر شده ۲۲ هزار مورد بوده است. ما به سمت شفاف سازی حرکت کرده ایم و این سامانه به عدالت مالیاتی و بهبود روابط سازمان مالیاتی با مودیان کمک میکند.

منظور میگوید: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را در حدود ۷۰ درصد جلو برده ایم بنابراین تا پایان امسال بخش بزرگی از اقتصاد به این سامانه متصل شوند. مهمترین اقدام دیگر این است که برای بیش از ۱۰ میلیون فعال اقتصادی کارپوشه تولید کردیم و همه میتوانند با مراجعه به درگاه خدمات مالیاتی با کد ملی وارد بشوند و ببینند چه صورت حساب‌هایی به نام آن‌ها صادر شده است.در این درگاه پرداخت مالیات، سوابق مالیاتی و هم اطلاعات مربوط به خرید و قروش را دائما می‌توانند مشاهده کنند.

منظور میگوید: برای اجرای بهتر این قانون لایحه دو فوریتی را به مجلس ارسال کردیم و با کمیسیون اقتصادی جلساتی را انجام دادیم و اصلاحیه به زودی به صحن خواهد آمد.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی با این لایحه اصلاحی، اختیارات بخشودگی سازمان در آینده بیشتر می‌شود.

او گفت: درخواست کردیم این قانون تدریجی اجرا شود. روح قانون این است که باید یکباره اجرا شود و از زمان شروع تمامی جریمه‌ها و بار‌های عملیات ارزش افزوده به مودیان تحمیل خواهد شد. تا پایان سال آینده فراخوان‌ها را انجام می‌دهیم تا نهایتا به مشاغل خرد برسیم. برای مشاغل خرد هم طبق این اصلاحیه تراکنش دستگاه‌های پوز را به عنوان صورت حساب قبول می‌کنیم. در اجرای این قانون درخواست کردیم صورتحساب‌هایی که در دوره اجرای تدریجی صادر می‌شود را هم بپذیریم که حسب روال گذشته هر سه ماه یکبار جمع آوری می‌کنیم.

منظور تاکید کرد: از ابتدای سال آینده سایر اشخاص حقوقی هم فراخوان خواهند شد و در تابستان وارد مشاغل خرد خواهیم شد.

باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به ۲۹ ماده و ۲۸ تبصره این قانون گفت: این موارد یکی از مهم‌ترین قوانینی بود که از سال ۹۸ تاکنون تصویب شده است.

اجرای قانون پایانه های فروشگاهی حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است



او گفت: سال ۹۸ این قانون تصویب شد، اما یک مهلت ۱۵ ماهه تصویب شد، اما نمیشد آن را زیر سه سال اجرا کرد. زیرا زیرساخت‌هایی لازم بود و سامانه گستردگی زیادی داشت و فرآیند های اقتصادی کشور در آن ثبت میشد. سامانه اوپراتور‌ها و سامانه‌های بانک مرکزی پیش از این بیشترین میزان صورتحساب را داشتند. اکنون همه این تراکنش‌ها در این سامانه به نام مودیان جا شده است که اهمیت آن را نشان می‌دهد.