هر آنچه که لازم است درباره‌ی ورق آلومینیوم و قیمت ورق آلومینیوم بدانید

ورق آلومینیوم

ابتدا برای آشنایی با ورق آلومینیوم بهتر است با خود این فلز آشنا شویم. آلومینیوم که به صورت AL نشان داده می شود یک عنصر شیمیایی فلزی به رنگ سفید نقره ای سبک وزن می باشد. آلومینیوم فراوان ترین عنصر فلزی در پوسته زمین و پرمصرف ترین فلز غیرآهنی است. آلومینیوم به دلیل فعالیت شیمیایی خود هرگز به شکل فلزی در طبیعت وجود ندارد، اما ترکیبات آن تقریباً در تمام سنگ ها، پوشش گیاهی و جانوران وجود دارد.

آلومینیوم یک فلز بسیار کاربردی می باشد که با خصوصیات مثبتی که همراه خود دارد می تواند در موارد مختلف به کار رود. این فلز بسیار انعطاف پذیر و سبک وزن بوده و می تواند دامنه کاربرد بسیاری برای آن تصور کرد. می توانید آن را ریخته گری، ذوب کرد و شکل داد و یا از طریق ماشین کاری تحت پرس هایی به شکل ورق و... شکل داد تا مورد استفاده قرار گیرد.

آلومینیوم در حال حاضر از بوکسیت خام استخراج می شود، سنگ معدنی که در انواع خاک های سنگین رسی یافت می شود. بعد از اینکه با استفاده از تکنیک هایی خالص کردند به مایع تبدیل می کنند. فلز مایع بسته به کاربرد نهایی آن به انواع مختلف شمش یا آلیاژ تبدیل می شود. این امر باعث می شود که آن ها را در دماها و فشارهای مختلف بغلتاند یا فشار دهید تا صفحات، ورق ها، فویل ها و ... اشکال تقریباً هر ضخامت مفیدی تولید شوند.

به دلیل تطبیق پذیری و استحکام فوق العاده آن، استفاده از آلومینیوم با توجه به مزایایی که ارائه می دهد دارای محبوبیت بسیار زیادی است. بنابراین با خصوصیاتی که همراه خود دارد و همچنین امکان استفاده در نقاط مختلف به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین فلزها تبدیل شده است.

آشنایی با ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیومی که با نام صفحات آلومینیومی نیز معرفی می کنند نتیجه آلومینیوم خام اولیه است که تحت فشار بالا فشرده شده و به شکل پانل در می آید. ورق های آلومینیوم به گونه تهیه می شوند که دارای ضخامت کم و سبک وزن می باشند اما در عین حال به اندازه کافی مستحکم هستند. در کنار سهولت ذاتی نصب و نگهداری، تطبیق پذیری فوق العاده ای را ارائه می دهند. همچنین آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث شده است تا امروزه به صورت گسترده در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی، کشاورزی، خانگی و کارخانجات به کار گرفته شود.

طیف وسیعی از پوشش های اضافی اعمال شده بر روی ورق های آلومینیومی می تواند به ایجاد یک ماده بادوام برای استفاده در محیط های بیرونی یا سایر محیط های چالش برانگیز، مانند روکش های بیرونی کمک کند. ماهیت بسیار سبک وزن ورق آلومینیومی بسیار نازک آن را برای استفاده در قوطی های نوشیدنی، ظروف غذا و سایر محصولات روزمره مناسب برای ذخیره سازی، حمل و نقل با حجم بالا ایده آل می کند.

ابعاد و ضخامت سطح، فاکتورهای اولیه ای است که باید هنگام بررسی گزینه های خرید ورق آلومینیوم در نظر گرفت. در حالی که سطح کلی اولین جنبه کلیدی است که باید در برنامه ریزی کاری با استفاده از این نوع ورق فلزی در نظر بگیرید، مواد تکمیلی مختلف موجود نیز نقش مهمی در انتخاب نوع ایده آل ورق آلومینیومی برای نیازهای شما ایفا می کند. آلیاژهای مختلف از این آلومینیوم های به صورت ورق آلومینیوم تهیه می شود. معمولاً این ورق ها به ضخامت 1 تا 2 میلی متر برش می دهند و در این حالت می توان به راحتی با ابزارهای دستی و یا حتی دست شکل داد.

خصوصیات ورق الومینیوم

ورق آلومینیوم امروزه یکی از پرکاربردترین موادهای صنعتی است که در محل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع به دلیل ویژگی های کلیدی ورق فلزی آلومینیوم است که در ترکیب با مواد دیگر می تواند آلیاژهای آلومینیوم مناسبی را تولید کند. ما در این قسمت به برخی از خصوصیات مهمی که باعث می شود تا در بین مصرف کنندگان محبوبیت خاصی داشته باشد را بیان می داریم.

سبک وزن بودن این ورق ها یکی از عوامل محبوبیت است که حدود یک سوم وزن فولاد در هر مترمکعب می باشد. شما به راحتی می توانید آن را حمل و همچنین در موارد مختلف مورد استفاده قرار دهید. اما با این وجود شما با یک ورق قوی برای کاربردهای مختلف ساختمانی و سازه ای روبرو هستید.

یکی از خصوصیات بسیار مهم دیگر آن مقاومت در برابر خوردگی است که می توانید به راحتی در کاربردهای بیرونی و در معرض رطوبت از آن استفاده کنید. شکل پذیری مناسب با نقطه ذوب تقریباً پایین که حتی با ضخامت بالا در مصارف بسته بندی غذایی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این فلز نسوز بوده و اگر ورق تولید شده بسیار نازک نباشد دچار سوختگی نمی شود و حتی هنگام ذوب نیز هیچ سمی از آن خارج نمی شود. انعکاس بالایی دارد و آن را برای استفاده در سیستم های گرمایشی و روشنایی کم مصرف مناسب می کند. در بخش رسانایی گرما و الکتریسیته تقریباً دو برابر مس بوده و باعث می شود تا آن را برای سیستم های گرما الکتریکی مناسب کند.

از جمله خصوصیات مثبت دیگر آن امکان بازیافت بوده که با نرخ تلفات کم در هنگام خرابی می تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد. از لحاظ زیست محیطی نیز این خصوصیت بسیار مثبت است.

71

کاربردهای صفحات آلومینیوم

ورق پرکاربردترین شکل آلومینیوم است و تطبیق پذیری آن را برای طیف وسیعی از کاربردهای ایده آل می کند. آلومینیوم سبک و انعطاف پذیر است، به راحتی می توان به اشکال مختلف تبدیل کرد. در این بخش به برخی از رایج ترین کاربردهای ورق آلومینیوم می پردازیم.

بسته بندی

ورق های آلومینیومی معمولاً توسط صنایع غذایی و آشامیدنی برای بسته بندی استفاده می شود. آلومینیوم یک فلز ایده آل برای کنسروها است چکش خور مناسبی است و باعث سهولت ساخت می شود. برای قوطی های نوشیدنی و همچنین قوطی های نازکتر و سبکتر نوشیدنی استفاده می شود. یکی از مزایای فراوان استفاده از آلومینیوم برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی خصوصیت عدم زنگ زدن است.

بدنه ابزارها

ورق آلومینیوم معمولاً در ساخت وسایل نقلیه نیز در قسمت بدنه و صفحات خودرویی کاربرد دارد. به دلیل ویژگی های مثبت مانند سبک وزن بودن، محبوبیت بیشتری نسبت به فولاد دارد. این موضوع باعث می شود تا وزن کلی خودرو نیز کاهش یابد. به همین دلیل قطعات زیادی مانند رادیاتور موتور، چرخ ها، سپرها و قطعات تعلیق از این جنس تهیه می شود. شرکت خودروسازی آئودی تقریباً اولین تولیدکننده خودرو از جنس آلومینیوم در تولید انبوه است.

لوازم

آلومینیوم به دلیل وزن سبک، استحکام ساختاری و ویژگی های حرارتی، انتخاب محبوبی برای طیف وسیعی از لوازم خانگی از جمله ماشین لباسشویی، خشک کن و یخچال است. دستگاه های دیگری مانند لپ تاپ و تلفن نیز از این جنس تولید می شود. آلومینیوم در قسمت خنک سازی یخچال کاربرد بسیاری دارد.

روکش کابل که معمولاً از ورق های آلومینیوم بسیار نازک تشکیل می شود از دیگر موارد پرکاربرد است. خواص بازتابی فوق العاده ورق آلومینیوم از نظر گرما و نور آن را به محصولی ایده آل برای استفاده در طیف گسترده ای از لامپ های بازتابنده آلومینیومی تجاری یا خانگی و لامپ های انتقال حرارت تبدیل می کند.

ظروف آشپزی

آلومینیوم به دلیل دوام و ویژگی های سبک وزنی که دارد انتخاب محبوبی برای طیف وسیعی از ظروف است. با توجه به رسانا بودن گرما نیز شما می توانید برای قابلمه ها و ظروف پخت و پز که توزیع یکنواخت گرما در آن ها ضروری است ایده آل می باشد.

ساخت و ساز

ورق های آلومینیومی کاربردهای گسترده ای در صنعت ساخت و ساز و مسکن دارند. برخی از کاربردهای متعدد آلومینیوم شامل ناودان، سقف و روکش فلزی است. تقریباً پس از فولاد، آلومینیوم دومین فلز پرکاربرد در ساختمان است. در ورق های سقف نیز به دلیل سبک وزن بودن، استحکام و خواص ضدخوردگی یکی از رایج ترین کاربردها است.

72

قیمت ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم تنوع زیادی دارد که از کارخانه ها و برندهای مختلفی تولید می شود. قیمت ورق آلومینیوم به عوامل مختلفی بستگی دارد. ضخامت، طول ورق، کارخانه تولید کننده و حتی آلیاژ آن بستگی دارد. البته عوامل دیگری مانند قیمت حمل و نقل نیز بر روی قیمت تمام شده آن تأثیرگذار است.

با توجه به استفاده زیادی که از این مواد در صنایع و مواد مختلف می شود قیمت تمام شده مربوط به این ورق ها بسیار مهم است. شما با هزینه کمتر البته با کیفیت مناسب می توانید یک سری محصولات مناسب با قیمت به صرفه را تولید کنید. ورق های آلومینیوم در ضخامت مختلفی تولید می شود اما باید از نظر دوام، طول عمر، پردازش آسان و ... نیز آن را تست و مورد تأیید قرار دهید. آلیاژهایی که ممکن است در ورق آلومینیوم به کاربرده شود نیز جزوه فاکتورهای موثر بر قیمت آن می باشد.

بنابراین بهتر است در زمان خرید از مراکز معتبر این ورق ها تهیه شود و قبل از آن نیز از مشاوره مناسب بهره مند شوید.

نتیجه گیری

آلومینیوم فلزی می باشد که کاربردهای بسیاری در صنایع دارد و شما می توانید با توجه به خصوصیات دامنه گسترده ای از کاربرد آن را مشاهده کنید. با توجه به شکل پذیری بودن باعث شده است در اشکال مختلف نیز تولید شوند یکی از پرکاربردترین مدل های آن، نوع ورق آلومینیوم می باشد که می تواند به صورت مناسب تهیه و مورد استفاده قرار گیرد. این ورق ها در ابعاد و ضخامت های مختلف تهیه و عرضه می شود که می تواند از فویل شروع شود تا ورق های با ضخامت بالا که کاربردهای فراوانی دارد.

خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی آلومینیوم را به صورت دقیق مطالعه کنید که هر یک از آن ها می تواند در کاربردها موثر باشد. سعی کردیم در مورد ورق آلومینیوم اطلاعات دقیق و به روز را به شما ارائه کنیم تا بتوانید با استفاده از آن تصمیمات مناسبی بگیرید. شما در زمان تهیه ورق ها باید از مشاوره دقیق تری استفاده نمایید تا با توجه به محل مصرف بهترین گزینه با بهترین خصوصیات را انتخاب کنید. مجموعه آلومینیوم آگرین با توجه به اهداف کلی خود سعی می کند تا بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کند. بنابراین شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر با شماره تماس های مشاوران آلومینیوم آگرین تماس حاصل نمایید.