انتقاد حبیب زاده از تأخیر در عملیاتی شدن سامانه صورت وضعیت الکترونیک در حوزه پسماند

 افشین حبیب‌زاده در تذکر پیش از دستور یکصدوبیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری درباره تاخیر در عملیاتی شدن سامانه صورت وضعیت الکترونیک در حوزه پسماند گفت: طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها نگهداری معابر از وظایف شهرداری برشمرده شده است و بی‌شک انجام صحیح و بدون نقص این وظیفه اهمیت بالایی برای شهروندان دارد و در قضاوت مردم از عملکرد شهرداری تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد وضعیت عملکرد برخی از پیمانکاران شهری در حوزه جمع‌های پسماندهای تر و خشک مطلوب نیست افزود: استفاده از کارگران غیرمجاز در جمع‌آوری پسماندهای تر و عدم استفاده از تجهیزات و امکانات مورد توافق طبق مفاد قرارداد به عنوان مثال نظافت سطح اتوبان‌ها با استفاده از جاروهای مکانیزه و استفاده از خودروهای مخزن‌شوی از این موارد است. 

عضو شورای شهر تهران افزود: عدم الزام پیمانکاارن به موضوع فرهنگ‌سازی مناسب و ایجاد انگیزه در شهروندان به منظور تحویل پسماندهای تفکیک شده در غرفه‌ها ، ا ستفاده پیمانکار از نیروهای غیرقراردادی به منظورجمع‌آوری پسماندهای خشک از داخل مخازن علاوه بر ورود خسارت مادی و معنوی به شهرداری تهران چهره شهر را نامطلوب کرده و انتقادات زیادی نیز به همراه داشته است. 

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران گفت: یکی از دلایل ایجاد آشفتگی عدم وجود پایگاه داده است که ایجاد آن نظارت بر عملکرد پیمانکاران این حوزه را بهتر خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: در جهت رفع مشکلات اشاره شده و ساختارمند کردن اطلاعات پیمانکاران بایستی براساس دستور شهردار تهران از مورخ یک بهمن 97 سامانه صورت وضعیت الکترونیک به منظور اعمال نظارت سیستمی و کاهش مداخله نیروی انسانی در تایید صورت وضعیت‌ها و پرداخت صورت وضعیت براساس عملکرد دقیق پیمانکاران اجاریی شده و معاونت خدمات شهری و محیط زیست و مناطق 22 گانه موظف به ثبت تمامی اطلاعات صورت وضعیت در سامانه مذکور بوده‌اند. 

حبیب‌زاده با طرح پرسشی مبنی بر  اینکه چرا سامانه صورت وضعیت الکترونیک هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است گفت: وجود اطلاعات صحیح به نظام‌مند کردن پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران کمک شایانی خواهد کرد و برآورد دقیق میزان کارکرد پیمانکاران و نظارت بر عملکرد آنها را عملیاتی می‌کند.

 وی گفت: با توجه به مشکلات مالی که در حال حاضر شهرداری تهران با آن مواجه است وقت آن رسیده که به طور جدی این موضوع در دستور کار متولیان امر قرار گرفته تا با اعمال نظارت سیستمی بر عملکرد پیمانکار و استفاده از شیوه‌های نوین تفکیک پسماند در مبدا هزینه‌های شهرداری در این حوزه واقعی شده و درآمد حاصل از تفکیک پسماند در مبدا عاید شهرداری تهران شود.