به گزارشافکارنیوز،وحید نوروزی مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و کاندید حضور در انتخابات شورای شهر چهارم با بیان این که بعد از مشکلات اقتصادی، ترافیک و آلودگی هوا مهمترین مشکل مردم تهران است گفت: حلقه مفقوده حل این مشکلات مدیریت یک پارچه شهری است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی در ۴ سال آینده می تواند به ۸ خط گسترش پیدا کند گفت: مترو از نان شب هم برای تهران واجب تر است و ما باید با تمام امکانات مترو را از ۱۳۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر برسانیم.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر توان ساخت خطوط مترو سالی ۳۰ کیلومتر است گفت: در صورتی که ریل گذاری ها در بحثحمل و نقل به درستی انجام شود و برنامه های ضربتی تعریف شود ما می توانیم در افق ۴ ساله ۲۰۰ ایستگاه مترو داشته باشیم که تحقق این آرزو انتخاب شهرداری با کفایت نیز که اعتقاد به گسترش حمل و نقل عمومی داشته باشد موثر است.

کسانی که به شورا وارد می شوند به حمل و نقل عمومی فانتزی نگاه نکنند

وی با بیان اینکه افرادی که وارد شورای شهر می شوند باید بر اهمیت لزوم گسترش حمل و نقل عمومی تاکید داشته باشند و تنها به مترو به عنوان یک موضوع فانتزی و شیک نگاه نکنند گفت: هر شهروند حداکثر پس از طی ۵ دقیقه باید به یکی از ایستگاهً های مترو در تهران برسد آن زمان است که ما می توانیم بگوییم شبکه مترو شکل گرفته است. در کنار مترو توسعه خطوط بی آر تی و اتوبوس شبکه حمل و نقلی ما را تشکیل می دهند. زمانی شبکه حمل و نقلی ما شکل گرفته که هر فرد پس از طی ۳۵۰ متر پیاده روی به یکی از مدهای حمل و نقلی برسد اما باز هم توسعه ایستگاه های مترو در اولویت است این موضع در کاهش ترافیک تاثیر مستقیم دارد و همچنین سبب کاهش آلودگی هوای پایتخت است.

دریافت عوارض سبز از خودروهای فرسوده

وی در ادامه پیشنهاد دریافت عوارض سبز از خودروهای فرسوده را داد و گفت: زمانی که خطوط انبوه بر ما توسعه پیدا کرد می توانیم برای خودروهای شخصی محدودیت ایجاد کرده و از خودروهای فرسوده عوارض سبز بگیریم یعنی عوارض خودرویی که سن آن ۲۵ است نسبت به یک خودروی ۲۶ ساله کمتر است. زیرا خودروهای فرسوده علاوه بر آلودگی بیشتر ایمنی کمتری دارند و موجب تصادفات بیشتر در شهر می شوند و با ایجاد ترافیک مصرف سوخت را بالا می برند بنابراین هزینه های بیشتر بر شهر تحمیل می کنند.

مانع تردد موتورسیکلتهای آلاینده می شوم

وی جلوگیری از تردد موتورسیکلت های ۴ زمانه را از دیگر اولویت ها برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت دانست و گفت: علیرغم اینکه مطرح کردن این موضع سبب ریزش رای می شود اما من باکی ندارم و موتورسیکلت ها باید با محدودیت های تردد روبرو شوند. موتورسیکلت ها بلای جان مردم تهران و حتی می توان گفت رفته رفته به مشکلی امنیتی در پایتخت تبدیل شده اند. باید ورود موتورسیکلت های ۴ زمانه به محدوده زوج و فرد ممنوع شود و هر گونه سیاست های تشویقی برای جایگزینی موتورهای برقی الزامی است. اینها بسته بندی است که می تواند در کنار هم از آلودگی هوای تهران بکاهد.

دولت اقتدار برخورد با خودرو سازان را ندارد / خودرو سازان سر دولت را کلاه گذاشتند

نوروزی با اشاره به اینکه دولت اقتدار لازم در برخورد با خودروسازان را ندارند گفت: شورای شهر می تواند با دادن لایحه علیه دولت از خودروسازان شکایت کند روزی به طور متوسط ۱۵۰۰ خودرو شماره گذاری می شود که در کنار قرار گرفتن این خودروها می شود ۶ کیلومتر خودرو. مدیریت شهری مگر چقدر توان ساخت خیابان و بزرگراه ها را دارد. در جایی باید مقابل این شماره گذاری ها ایستاد و وظیفه مدیریت شهری و شوراها است که از شماره گذاری خودروهای بی کیفیت و خروج خودروهای فرسوده جلوگیری کند. کسانی که در شورای شهر توان مقابله با خودروسازان را ندارند و یا می گویند این موضوع در اختیارات آنها نیست عین خیانت است که در کرسی های شورای شهر بمانند. شورای شهر این نیست که تنها عوارض شهرسازی و یا طرح تفصیلی را تصویب کند. شورای شهر باید از شورای شهرداری خارج و به شورای شهر تهران تبدیل شود یعنی این ۳۱ نفر نماینده ۱۰ میلیون تهرانی باشند. شهروندان تهرانی اولین چیزی که لازم دارند هواست. بحثزباله، شهرسازی، پسماند همه اینها اگر هوا نباشد دیگر مفهومی ندارند.

دولت و شورای بعدی در تعامل بیشتری باشند / شورای چهارم شورای کاربلد ها است

وی در پاسخ به این پرسش که شهردار فعلی اعتقاد زیادی به توسعه حمل و نقلی عمومی به ویژه مترو داشت اما عدم اعتقاد دولت سبب کندی راه شد گفت: در ۲۵ سال قبل از مدیریت فعلی شهردار فعلی تنها ۳۴ ایستگاه مترو ساخته شده بوده اما در ۷ سال مدیریت آَقای قالیباف ۵۱ ایستگاه مترو به بهره برداری رسید یعنی دو برابر ۲۵ سال گذشته. به اعتقاد من همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها این وضعیت را دارد که دولت و شورای بعدی در تعامل بیشتری باشند هر چند به اعتقاد من اعضای شورای چهارم بیشتر متخصصان و افراد کاردان هستند. امیدوارم افرادی با گرایشات تند سیاسی وارد میدان شوراها نشوند تا ت خلی شورای اول و ابتدای شورای دوم تکرار نشود. زیرا گرایشات تند سیاسی سم مهلکی برای شوراهاست. شورای بعدی باید شورای متخصصان و کاربلد ها باشد تا تهران از مسیر رشد و تعالی منحرف نشود.

دولت قطره چکانی به مترو پول می دهد

وی با اشاره به لزوم تعامل شهرداری با دولت گفت: اگر دوباره دولت به سوی جنوب رود و شهرداری به سمت شمال و نگاه این دو با هم در تضاد باشد مردم این شهر ضرر خواهند کرد و وقت آنها صرف دعواهای سیاسی سطحی می شود. در حال حاضر ۸۲.۵ درصد هزینه خرید اتوبوس ها را باید دولت بدهد اما می بینیم که سه سال است که دولت یک اتوبوس هم به تهران نداده است و یا اینکه دولت باید ۵۰ درصد هزینه های مترو را تامین کند اما می بینیم که به صورت قطره چکانی به مترو پول تزریق می شود زیرا رئیس دولت علاقمند به مونوریل است و شهرداری آن را وسیله حمل و نقلی فانتزی می داند.

وی در خصوص سرنوشت پلاک گذاری خودروها با استاندارد یورو ۴ گفت: خودروسازان در این رابطه سر دولت را کلاه گذاشتند و وقت خریدند قرار بود در ابتدا استاندارد یورو ۲ به یورو ۳ تبدیل شود اما به صورت جهشی استاندارد یورو ۴ را مطرح کردند که زمان بخرند و در آخرین شاهکار مصوبه خود دولت که قرار بود از ابتدای سال جدید هیچ خودرویی که استاندارد یورو ۴ را نداشته باشد پلاک گذاری نشود تبدیل به پایان خردادماه شد. بدون شک این زمان رعایت نمی شود. در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از تولیدات خودروسازان با استاندارد یورو ۴ هماهنگ شده و مطمئناً ۷۰ درصد باقی تا یک ماه آینده چنین ارتقائی پیدا نخواهند کرد. تاخیر در پلاک گذاری خودروها با استانداردهای روز یک تصمیم سیاسی بود. آخر پایان خردادماه چه کسی دنبال این است که خودروها استاندارد یورو ۴ دارند یا خیر و این موضوع به دولت بعدی سپرده خواهد شد. دولت آینده تا زمانی که وزیران خود را انتخاب کند و رای اعتماد از مجلس بگیرد و تا بیاید ببیند چه کارهایی را باید انجام دهد خودروسازان همان خودروهای یورو ۲ را تولید می کنند تازه اجرایی شدن این مصوبه بستگی به گرایشات دولت بعدی دارد و دولت با دادن این زمان به خودروسازان این مصوبه را که اجرای آن بسیار دشوار است به دولت بعد پاس داد.

کار شورا با تساحل و تسامح پیش نمی رود

نوروزی با بیان این که برخی از مصوبات محیط زیستی شورا به دلیل نگاه های سیاسی اجرایی نشده گفت: اگر شورای شهر تهران با تمام توان وارد عرصه می شد می توانست در شماره گذاری خودروها تاثیرگذار باشد خودروهای فرسوده و آلوده سالانه جان ۵ هزار جان تهرانی را می گیرند. اعضای شورا به عنوان موکلین مردم باید از جان آنها حفاظت کنند و گرنه صلاحیت وکالت مردم را ندارند. کار با تساهل و تسامح پیش نمی رود نباید از حقوق مردم تهران کوتاه بیاییم مردم به خاطر خودروهای آلاینده دچار مشکل ریوی، قلبی و سرطان شده. شورای شهر تهران باید از طریق شورای عالی استان ها صدها لایحه برای گرفتن حق مردم تهران بدهد. حق گرفتنی است اینکه ما بیاییم و نامه نگاری کنیم حق مردم تهران گرفته نمی شود.

نمی گذارم مردم سرطان تنفس کنند

این کاندید حضور در شورای شهر چهارم با بیان اینکه اگر به شورا وارد شوم مقابل چنین فعالیت هایی می ایستم حتی شده ساعت ها پشت در اتاق یک وزیر بایستم تا مصوبه ای اجرایی شود. اعضای شورای شهر تهران نباید بگذارند شهروندان شان سرطان تنفس کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بی انصافی است فعالیت های محیط زیستی شورای شهر تهران را نادیده بگیریم به خصوص فعالیت های کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، گفت: کمیته محیط زیست کمیته رسمی نیست و در چارت شورای شهر تهران جایی ندارد و تنها فردی که از شورای شهر در جلسات آن شرکت می کند خانم ابتکار است و شخصیت فردی و توان وی سبب تمام فعالیت های این کمیته است وگرنه هیچ فرد دیگری از شورا در این کمیته شرکت نمی کند.

پیشنهاد ایجاد فراکسیون محیط زیست در شورا

نوروزی پیشنهاد ایجاد یک فراکسیون محیط زیست در شورای شهر را داد و گفت: محیط زیست همه آن چیزی است که فرآیند زیستن را احاطه کرده است بنابراین تمام شاخه ها و موضوعات شهر را در بر می گیرد. تمام تصمیمات شورای شهر تهران ازجمله تصمیمات فرهنگی، عمرانی، اجتماعی محیط زیستی است و تنها موضوعات در خصوص ساماندهی مشاغل، بازیافت و … را شامل نمی شود بنابراین فراکسیون با عضویت ۱۵ به علاوه ۱ نفر برای این فراکسیون لازم است که اگر لایحه محیط زیستی در یک کمیسیون رای نیاورد وارد کمیسیون دیگری شود و از این طریق دوباره وارد صحن علنی و غیرعلنی شورا شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد یک کمیسیون محیط زیستی نمی تواند منشاء خیر بیشتری برای محیط زیست شهر تهران باشد گفت: دو موضوع در محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد. یکی توسعه پایدار و توجه به توان اکولوژیکی شهر تهران. اگر این دو موضوع بر مسایل محیط زیستی شهر تهران ملاک باشد اقدامات ما علمی و کارشناسی است اما متاسفانه دیدگاه های مدیران ما به محیط زیست محدود به جانور موذی و گل و بلبل می شود و بعد که آن را به جای محیط زیست محیط ایست می دانم و به آن به عنوان بحثی فانتزی و لوکس نگاه می کنم نگاه سیاسیون نیز به محیط زیست بدگمانانه است بنابراین ما نیاز به یک فراکسیون بزرگ محیط زیستی داریم.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: ما با وجود احترامی که برای فراکسیون محیط زیست مجلسم قائلم اما این کفراکسیون کاملاً تشریفاتی است و تاکنون نتوانسته حتی یک طرح و یک لایحه تاثیرگذار در سطح ملی را در صحن علنی مجلس به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: فردی که فراکسیون محیط زیست شورا را مدیریت می کند باید دغدغه واقعی محیط زیست را داشته باشد و یک نگاه علمی به سایر اعضای این فراکسیون از محیط زیست بدهد. بنابراین خطر تشریفاتی شدن این فراکسیون با مدیریت صحیح نیست.

موتورسیکلتها چالش امنیتی شده اند / عوارض موتورسیکلتهای برقی حذف شود

نوروزی تردد موتورسیکلت ها را در شهر تهران بحران آفرین دانست و گفت: آمار تخلفات، بزهکاری ها که توسط موتورسیکلت سواران انجام می شود بسیار بالاست به خصوص که بخش قابل توجهی موتورها نیز پلاک ملی ندارد. همچنین ۵۰ درصد آلودگی های صوتی و یک چهارم آلودگی هوا منشاء آن موتورسیکلت ها است که متاسفانه در دوران مدیریت قبلی سازمان محیط زیست طرحی زیان ده اجرایی شد که میلیاردها تومان پول را به هدر داد و آن تبدیل موتورسیکلت های گازی که در گوشه انبارها افتاده بود و از رده خارج شده بود با موتورسیکلت های ۲ زمانه که اول می توانست صرف تکمیل سیستم آزمایشگاهی و تقویت کیفیت تولیدات داخلی شود. ما در پایتخت ۲۴ تولید کنده برتر موتورسیکلت داریم. می شد خط تولید این کارخانه ها را تقویت کرد.

وی با تاکید بر اینکه عوارض موتورسیکلت های برقی باید صفر شود گفت: شورای شهر می تواند در حذف موتورسیکلت های بنزینی با سرمایه گذاری بر روی دو قشر رسانه های گروهی و مسئولان تصمیم گیری موثر باشد. مسئولان تصمیم گیر با دانستن مشکلاتی که توسط موتورسیکلت ها ایجاد می شود و رسانه های گروهی با پرداختن به این موضوع همچنین باید محدوده زوج و فرد بر روی موتورسیکلت های بنزینی بسته شود اما موتورسیکلت های برقی آزادانه در شهر تردد کنند.

عضو شورای شهر تهران برای من شغل محسوب می شود

وی با بیان اینکه عضو شورای بودن شغل محسوب می شود و باید تمام وقت در کف خیابان برای مردم کار کرد گفت: باید دغدغه مردم را داشت و برای حل مشکلات تنها به مکاتبات اداری بسنده نکرد.

توسعه دولت الکترونیک از ترافیک می کاهد

وی توسعه دولت الکترونیک را سبب کاهش ترافیک پایتخت دانست و گفت: زمانی که مسئول توزیع آرم های طرح ترافیک بودم تمام نهادهای دولتی و غیردولتی را ملزم کردم تمام مراحل را از طریق اینترنت انجام دهد در ابتدا مقاومت هایی از سوی نهادهای دولتی انجام شد اما وقتی من پافشاری کردم که اگر عوارض، معاینه فنی و هزینه های آرم طرح ترافیک اینترنتی پرد اخت نشود آرمی داده نمی شود آن وقت تمام ادارات مجبور شدند کار با کامپیوتر را یاد بگیرم.