غذاهای نفاخ و پرادویه مصرف نکنید
افکارنیوز:

دکتری تخصصی بهداشت باروری و عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهارداشت: تغییرات دستگاه گوارش در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی و بزرگ شدن تدریجی رحم و فشار آن بر روی معده، در دستگاه گوارش تغییراتی بوجود می آید که علائم شایع آن بصورت سوزش سردل، نفخ شکم، کند شدن حرکات روده(یبوست) می یابد.

بهناز انجذاب با تاکید بر اجتناب از از خالی یا خیلی پر نگه داشتن معده در مادران باردار همچنین توصیه کرد: مادر باردار سعی کند از خم شدن یا خوابیدن به پشت خودداری کند.

وی به انجام تمرینهای مناسب به منظور کاهش و بهبودی سوزش سردل در این دوران اشاره کرد و افزود: به منظور بهبودی و کاهش نفخ شکم در این دوران از مصرف زیاد مواد غذایی نفاخ و سرخ کردنی پرهیز شود.
وی یبوست را از دیگر مشکلات در این دوران دانست و توصیه کرد: مصرف نان سبوس دار(سنگک)، مایعات فراوان، سبزی و میوه، روغن زیتون و آب آلو برای رفع این عارضه نیز مفید است.

اين دکتري تخصصي بهداشت باروري با اشاره به بروز بواسير در اين دوران گفت: از آنجايي كه يبوست زمينه ساز بواسير است بنابراين با استفاده از پمادهاي موضعي، كمپرس گرم، مصرف سبزي و ميوه براي رفع يبوست، مي توان درد و التهاب را تسكين داد.