قصه فروش داروهای لاغری اعتیادآور در آرایشگاه های زنانه

سلمان اسحاقی درباره وجود مواد مخدر شیشه در قرصهای لاغری از نبود بازرس کافی در کشور انتقاد کرد و گفت: هر جا که ما حاضر نباشیم، کسانی حضور می‌یابند که منافع مردم برای شأن اهمیت ندارد.

وی افزود: اکثر چاقی و عدم لاغری‌ها تا ۸۰ درصد به تغذیه باز می‌گردد و ۲۰ درصد به ورزش و تمرین بستگی دارد.

اسحاقی ادامه داد: ما بر بازار و توزیع این قبیل داروها نظارتی نداریم و چون این داروها حاوی مواد مخدر است، مصرف کنندگان به نوعی اعتیاد دچار می‌شوند و با احساس خوشایندی که در فرد ایجاد می‌کند، موجب مصرف مداوم می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد که افراد سودجو با جان مردم بازی می‌کنند و افزود: کمیسیون بهداشت و درمان به این موضوع ورود کرده و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پاسخگو باشد. امروز مواد مخدر برای مصارف دارویی وارد و افراد سودجو وقیح شده اند چون مواد مخدر را در قالب دارو به جوانان ما عرضه می‌کنند و ما در این راستا به ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار می‌دهیم. کمیته غذاودارو هم بخشی از این مسئله است و سازمان تعزیرات و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز مسئولیت دارند.

وی افزود: برخی مجریان قانون نسبت به جایگاه خود بی تفاوت برخورد می‌کنند که گویی صرفاً حضور شلن در این جایگاه اهمیت دارد ولی ما نسبت به این مسئله گلایه داریم و مجلس به موضوع ورود کرده و اجاره نمی‌دهد این رویه ادامه یابد.

آمفتامین و لاغری

همچنین اخگری، پژوهشگر سم شناسی از مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اظهار کرد: فراورده‌هایی که به شکل کپسول و قرص در اختیار مردم قرار می‌گیرد حاوی یکسری مواد و داروهاست.متأسفانه در سال‌های اخیر یکسری داروها به ما ارجاع شده که فاقد برچسب اصالت و مجوز وزارت بهداشت هستند و عمدتاً به شکل کپسول و قرص‌های دست ساز می‌باشند و بسته بندی غیر استاندارد دارند و نشانی هم روی آن ما مشخص نیست.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی این اقلام را در راستای داروی تقلبی دسته بندی کرده است ولی یکسری افراد سودجو برای کسب درآمد بیشتر این داروها را می‌فروشند و داروهای کاهش وزن از این قبیل است.

اخگری با بیان اینکه چنین داروهایی عمدتاً در آرایشگاه‌های زنانه تجویز می‌شود، افزود: طی آزمایش‌های سم شناسی این داروها حاوی خانواده آمفتامین است که عوارض برگشت ناپذیری برای افراد ایجاد می‌کنند.

وی در بخشی دیگر قسمی دیگر از داروها را حاوی موادی دیگر خواند و افزود: دیگر داروها افزاینده وزن و ترک اعتیاد به سیگار و مواد مخدر هستند که به شکل گسترده در شکبه های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود و آنها را حاوی ماده گیاهی معرفی می‌کند. ما با تهیه این داروها و آزمایش آن طیف وسیعی از داروها را مشاهده کردیم که روی برچسب آنها درج نشده بود.