مشکلاتی که تلفن همراه برای سلامت روان ایجاد می‌کند

احتمالا شما هم جملاتی همچون من عاشق گوشیم هستم، بدون گوشی کنترل همه چیز از دست خارج است و امثال اینها را شنیده اید و دیده اید افرادی را که حتی بجای رفتن به باشگاه، با یک اپلیکیشن بخصوص حرکات ورزشی را انجام میدهند؛ این افراد همان افرادی هستند که باید مرزهای سالمتری میان خود و گوشی موبایل شان ایجاد کنند.
نگران نباشید، قرار نیست تلفن شما را بگیریم بلکه فقط در غالب چند پیشنهاد ساده ولی بشدت تاثیرگذار خواهیم گفت که چگونه عاقلانه تر از آن استفاده کنید.

استفاده از شبکه های اجتماعی را متعادل کنید

ما موجوداتی اجتماعی هستیم و ارتباط برایمان مهم است و میتوان گفت همه روابط ایجاد شده از طریق دنیای دیجیتال بد نیستند اما اگر این نوع ارتباط کنترل شده نباشد، آسیبی که وارد میسازد بسیار جدی خواهد بود. از همین امروز برای خود باید نبایدهای جدی در استفاده از فضای مجازی در نظر بگیرید.

زمان را مدیریت کنید

استفاده بیش از حد از گوشی و فضای مجازی اعتیاد آور است و باعث می شود زمان زیادی را صرف این کار بکنید. هنگام استفاده از گوشی زمان را مدیریت کنید تا با اتلاف وقت و عقب افتادن کارها دچار استرس نشوید. زمانی مشخص برای استفاده از تلفن همراه بگذارید؛ مثلا آخر شب همه ی پیام های پیام رسان ها را پاسخ دهید.

اگر زندگی خود را با دیگران مقایسه میکنید، اینفلوئنسرها را آنفالو کنید

وظیفه یک اینفلوئنسر این است که بر شما تأثیر بگذارد. اینفلوئنسرها نمایه‌های جذاب با تصاویر هوشمندانه انتخاب‌شده ایجاد می‌کنند که آن‌ها را شادتر، خوش‌شانس‌تر و زیباتر از شما نشان دهد. اگر این احساس در شما ایجاد شده و این حس را دوست ندارید، مجبور نیستید از او پیروی کنید؛ بدون معطلی تمامش کنید.

کاهش اضطراب و استرس ناشی از تلفن همراه

بازی ها را حذف کنید

اگر انجام برخی بازی ها با گوشی شما را دچار استرس و اضطراب می کند، بازی های نصب شده ی روی گوشی خود را حذف کنید و اینترنت خود را قطع کرده که کم تر به بازی های آنلاین بپردازید.

از برنامه هایی مانند Offtime یا Space کمک بگیرید

لازم است به اینکه چند وقت یکبار و چه مدت از تلفن خود استفاده می کنید، توجه بیشتری داشته باشید. برای ساده تر شدن این مسئله می توانید از برنامه هایی مانند Offtime یا Space برای پیگیری میزان استفاده از تلفن خود استفاده کنید.

اعلان هایی را که نیاز ندارید خاموش کنید

اگر تلفن شما دائماً در حال لرزش است یا همیشه منتظر بصدا درآمدن یک اعلان هستید یا مرتب برای اطلاع از وضعیت آنها تلفن خود را چک می کنید، باید بگوییم که این علامت خوبی نیست و با بروز استرس و ناآرام شدن زندگی تان ارتباط دارد.

همیشه به اینترنت متصل نباشید

استفاده مداوم از گوشی‌های هوشمند، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند به افزایش اضطراب و استرس منجر شود. مقایسه خود با دیگران و ترس از دست دادن ارتباطات (FOMO) از جمله عوامل مؤثر هستند.

اجازه ندهید موبایل تان خواب شما را مختل کند

خواب کم به تشدید ناآرامی روحی و استرس شما منجر میشود و تلفن همراه دست داشتنی تان در این مورد نقش بسزایی خواهد داشت پس تحت هیچ شرایطی قبل از خواب یا هنگام چرت نیمروزی، در معرض استفاده از تلفن همراه تان قرار نگیرید.