مهمترین نکات در خصوص دکلره کردن موها در خانه/ مقدار و نحوه استفاده از پودر دکلره و اکسیدان

وقتی تصمیم می‌گیریم موهایمان را دکلره کنیم، اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم، ترکیب درست مقدار پودر دکلره و اکسیدان است. این دو ماده باید به نسبت دقیقی با هم مخلوط شوند تا بتوانند به‌خوبی عمل کنند. عموما نسبت اکسیدان و پودر دکلره یک به یک است اما این موضوع با توجه به رنگ مورد نظر شما متغیر است.

دکلره چیست و چگونه عمل می‌کند؟

دکلره کردن برای رنگ کردن موها استفاده می‌شود. این فرایند، رنگ طبیعی مو را از بین می‌برد و موها را روشن‌تر می‌کند. دکلره با ملانین، ماده‌ای که به مو رنگ می‌دهد، واکنش می‌دهد و آن را بی‌رنگ می‌کند. بعد از دکلره، موها ممکن است زرد کم‌رنگ شوند چون کراتین و پروتئین موجود در مو، به‌طور طبیعی زرد است. دکلره با رنگدانه‌های تیره سریع‌تر از روشن واکنش می‌دهد، بنابراین موها ممکن است بعد از دکلره طلایی یا قرمز شوند. هیدروژن پراکسید یکی از رایج‌ترین مواد دکلره است که ساقه مو را باز کرده و با ملانین واکنش می‌دهد تا موها روشن شوند.

مراحل دکلره کردن مو

برای داشتن یک نتیجه مطلوب از دکلره کردن مو، باید از مقدار پودر دکلره به اکسیدان به طور مناسب استفاده کنید. همچنین علاوه بر این موضوع باید مراحل آن را به طور کامل و دقیق انجام دهید. نیازی نیست در این خصوص نگران باشید، زیرا درست کردن یک مخلوط مناسب که در ادامه توضیح داده‌ایم و قرار دادن آن روی موها می‌تواند رنگ مو دلخواه شما را ایجاد کند.

1. مخلوط کردن پودر دکلره و اکسیدان

ابتدا پودر دکله را با اکسیدان به نسبت 1/2 مخلوط کنید. پودر دکلره را در یک کاسه پلاستیکی بریزید و اکسیدان را به آن اضافه کنید. مواد را خوب مخلوط کنید تا مخلوطی یکدست و صاف به‌دست بیاید. بهتر است از یک همزن استفاده کنید. اگر مخلوط خوب مخلوط نشود، ممکن است بخشی از موها فقط با اکسیدان و بخشی فقط با پودر دکلره آغشته شود. اگر این دو ماده جدا از هم باشند، موهایتان روشن نمی‌شود. بلافاصله بعد از مخلوط کردن، با استفاده از برس مخصوص رنگ مو را شروع کنید.

2. آغشته کردن مو به مخلوط دکلره و اکسیدان

ابتدا رنگ را به انتها و ساقه موها، تا حدود 2.5 سانتی‌متر با فاصله از پوست، بمالید. دلیل این کار این است که موهای نزدیک به پوست سریع‌تر روشن می‌شوند. این موضوع، به دلیل گرمای تولید شده توسط سر است. به همین دلیل، این قسمت از موها که نزدیک به پوست سر است را تا آخر نگه دارید. از پشت سر به سمت جلو بروید. بگذارید تا مدت‌زمان تعیین‌شده بماند. کمی قبل از پایان زمان رنگ کردن مو، همان مخلوط را آماده کنید و آن را به‌صورت یکنواخت به ریشه‌ها بزنید، سپس بگذارید چند دقیقه دیگر بماند.

نسبت پودر دکلره به اکسیدان

برای اینکه بدانید مقدار پودر دکلره و اکسیدان چقدر باید باشد، باید توجه کنید که پودر دکلره با واحد پیمانه مخصوص خودش اندازه‌گیری می‌شود. به عبارت دیگر، به ازای هر پیمانه پودر دکلره‌ای که استفاده می‌کنید، باید ۱۲۰ میلی‌لیتر اکسیدان اضافه کنید؛ بنابراین نسبت دقیق برای دکلره کردن مو ۱/۲ (پودر دکلره به اکسیدان) است. در جدول زیر می‌توانید مقدار پودر دکلره و اکسیدان را مشاهده کنید. این نسبت‌ها کمک می‌کنند تا شما بتوانید به نتیجه‌ای یکنواخت و دلخواه برسید و موهایتان به‌درستی و بدون آسیب‌دیدگی روشن شوند.

 

جدول نسبت پودر دکلره به اکسیدان

مقدار پودر دکلره مقدار اکسیدان
نیم پیمانه ۶۰ میلی‌لیتر
۱ پیمانه ۱۲۰ میلی‌لیتر
۲ پیمانه ۲۴۰ میلی‌لیتر
۳ پیمانه ۳۶۰ میلی‌لیتر
۴ پیمانه ۴۸۰ میلی‌لیتر
۵ پیمانه ۶۰۰ میلی‌لیتر

چند پیمانه پودر دکلره برای موهای کوتاه نیاز است؟

مقدار پودر دکلره و اکسیدان نسبت به موهای بلند متفاوت است. برای موهای کوتاه، ۱ تا ۲ پیمانه پودر دکلره کافی است. این مقدار، برای پوشش‌دادن موهای کوتاه و رسیدن به نتیجه دلخواه، کافی خواهد بود. البته اگر موهایتان ضخیم‌تر باشد یا حجم بیشتری داشته باشد، نیاز است کمی بیشتر از این مقدار استفاده کنید. اگر هم بعد از شروع کار متوجه شدید که مقدار پودر دکلره کافی نیست، می‌توانید کمی بیشتر به همان نسبت اضافه کرده و مخلوط کنید.

به‌عنوان مثال، اگر موهایتان خیلی ضخیم است، ممکن است به ۲ پیمانه پودر دکلره نیاز داشته باشید. ولی اگر موهایتان نازک و کم‌حجم است، ۱ پیمانه کافی است. مهم‌ترین نکته این است که مطمئن شوید تمامی موهایتان به‌خوبی پوشانده شده و دکلره به تمام بخش‌ها رسیده باشد. شما می‌توانید هنگام بررسی قیمت محصولات در سایت ترب، مشخصات کامل محصول را نیز بررسی کنید و از عمکرد مناسب آن بری روی موهای خود مطمعن شوید.

تاثیر اکسیدان بر روشنی یا تیرگی مو

اکسیدان به‌تنهایی نمی‌تواند موها را روشن‌تر یا تیره‌تر کند. وظیفه اصلی اکسیدان فعال کردن مولکول‌های رنگی در مو است و به این مولکول‌ها کمک می‌کند تا به عمق ساقه مو نفوذ کرده و یک رنگ دائمی ایجاد کند؛ بنابراین اگر به دنبال روشن‌تر یا تیره‌تر کردن موهای خود هستید، باید به رنگ مویی که انتخاب می‌کنید توجه کنید. استفاده بیش از حد اکسیدان، می‌تواند به موها آسیب برساند. ویژگی دو نوع از اکسیدان را در ادامه مشاهده می‌کنید.

1. اکسیدان‌های با درصد بالا (۳۰ یا ۴۰ ولوم)

   . می‌توانند تا چند درجه موهای شما را روشن کنند

   . استفاده بیش از حد از این نوع اکسیدان‌ها می‌تواند موها را خشک، شکننده و آسیب‌دیده کند

2. اکسیدان‌های با درصد پایین (۱۰ یا ۲۰ ولوم)

    .تاثیر کمتری در روشن کردن موها دارند

   . بیشتر برای تثبیت رنگ‌های تیره‌تر یا پوشش دادن موهای خاکستری و سفید استفاده می‌شوند

   . کمتر به موها آسیب می‌زنند و برای موهای حساس یا آسیب‌دیده مناسب‌تر هستند

انتخاب اکسیدان مناسب به نتیجه‌ای که می‌خواهید به دست بیاید و همچنین به نوع و وضعیت موهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال روشن کردن موها هستید و موهایتان سالم است، می‌توانید از اکسیدان‌های با درصد بالاتر استفاده کنید. اما اگر موهایتان آسیب‌دیده یا نازک است، بهتر است از اکسیدان‌های با درصد پایین‌تر استفاده کنید تا خطر آسیب به موها کاهش یابد.

دکلره مو در خانه

برای دکلره کردن موها در خانه، ابتدا موهایتان را به چهار بخش تقسیم کنید تا بتوانید محصول را به‌طور منظم و دقیق بزنید. سپس دکلره را به قسمت‌های کوچکتر در هر بخش بزنید تا مطمئن شوید که تمامی موها به‌خوبی پوشیده شده‌اند.

ابتدا دکلره را از حدود یک سه سانتی‌متر دورتر از پوست سر بزنید و به سمت پایین مو حرکت کنید. این کار برای جلوگیری از تغییر رنگ بیش‌ازحد به دلیل گرمای بدن است. پس از اینکه همه موها را دکلره زدید، به ریشه‌ها برگردید و دکلره را روی ریشه‌ها هم بزنید. اجازه دهید دکلره بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه بر روی موها بماند، این مدت زمان بسته به رنگ مو، نتایج دلخواه و دستورالعمل‌های موجود روی بسته‌بندی متغیر است. وقتی زمان به پایان رسید، بلافاصله موهایتان را کامل و بادقت با شامپو بشویید.

سخن پایانی

برای موهای کوتاه ۱ تا ۲ پیمانه پودر دکلره کافی است و باید آن را با اکسیدان به نسبت ۱ به ۱٫۲ مخلوط کنید. به طور کلی برایی نسبت پودر دکلره به اکسیدان باید از نسبت ۱/۱ یا ۱/۲ استفاده کنید. این نسبت می‌تواند بر اساس رنگ مو انتخابی شما متفاوت باشد. برای مثال اگر شما نیم پیمانه پودر دکلره استفاده کنید باید به آن ۶۰ میلی‌لیتر اکسیدان اضافه کند تا نتیجه دلخواه شما ایجاد شود.