نشانه‌های عفونت گوش را بشناسیم

دکتر شریفیان، ضمن بیان این مقدمه که گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با قدمتی 70 ساله منشأ خدمات بسیاری در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی و درمانی بوده و با کسب رتبه های برتر بورد تخصصی، در سال های پیاپی و از جمله سال 1402 افتخارات ارزشمندی را در کارنامه فعالیت های خود به ثبت رسانده افزود: عفونت گوش در بالغین، معمولا توسط یک بیماری زمینه ای همچون آلرژی و انحراف بینی شدید، پولیپ بینی و انسداد در بینی در فصل سرما به وجود می آیند و نشانه های آن با علامت بیماری های گوش کودکان مانند گوش درد، افت شنوایی، احساس سنگینی در گوش شباهت دارد.

وی ادامه داد: عفونت های گوش، با تب و علائم عمومی یک بیماری تب دار، تظاهرمی کند و پس از معاینات پزشکی، در صورت لزوم آنتی بیوتیک تجویزمی گردد. ضمن اینکه توصیه می شود از تجویز خودسرانه آنتی بیوتیک و دیگر درمان های جانبی اکیدا خودداری شود، چرا که آنها باعث بوجودآمدن عارضه و مشکلات متعدد می شود.

دکتر شریفیان در خصوص مشکلات مربوط به گوش در افراد سالخورده نیز گفت: افراد سالمند که به طور ناگهانی دچار گرفتگی و سنگینی گوش می شوند، معمولا همزمان دچار گرفتگی بینی در ناحیه پشت بینی که تنها علامت آن، احساس سنگینی و گرفتگی یک طرفه گوش است می شوند و این علامت می تواند نشان دهنده یک تومور بدخیم باشد. لذا کم شنوایی های یک طرفه گوش  که به تدریج و همزمان با پارگی وسنگینی گوش در فرد سالمند و گاهی در فرد جوان ایجاد می شود، علامت یک بدخیمی است، که حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود.