تأثیر شگفت‌انگیز داروی جدید پارکینسون؛ از لرزش شدید تا زندگی عادی

 این ویدئو که توسط سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده، تفاوت چشمگیری را در توانایی یک بیمار ۵۲ ساله برای آماده کردن یک فنجان چای، قبل و بعد از مصرف دارو نشان می‌دهد.

دامین گث، بیماری که در این ویدئو دیده می‌شود، پیش از درمان با لرزش‌های شدید در حین راه رفتن به سمت آشپزخانه و ریختن آب در فنجان مواجه بود. اما پس از شروع درمان، او همین کار را تقریباً بدون هیچ لرزشی انجام می‌دهد.

داروی جدید برای درمان پارکینسون

کلید این تحول شگفت‌انگیز، دستگاه مستطیلی است که آقای گث بر بدن خود نصب کرده است. این پمپ قابل حمل، داروی جدید درمان پارکینسون به نام فوسلوودوپا-فوسکاربیدوپا (foslevodopa- foscarbidopa) که با نام پرودودوپا (Produodopa) نیز شناخته می شود، به آرامی در بدن آزاد می‌کند.

این دارو با افزایش میزان دوپامین در مغز، که در حرکت و خلق و خو نقش دارد، عمل می‌کند. در بیماری پارکینسون، سلول‌های مغزی مسئول تولید این هورمون از بین می‌روند و منجر به کمبود آن می‌شوند.

آقای گث یکی از اولین بیمارانی بود که این داروی تحول‌آفرین را دریافت کرد. او می‌گوید: «این تغییر فوق‌العاده و زندگی‌بخش بوده است. تفاوت عمده این است که دیگر نوساناتی در وضعیتم وجود ندارد. خیلی زود پس از شروع درمان، توانستم راحت‌تر قهوه درست کنم، به سوپرمارکت بروم و خیلی بهتر بخوابم.»

همسر دامین، آماندا، که این ویدئوها را ضبط کرده، اضافه می‌کند: «گاهی اوقات مقابله با عدم درک اطرافیان دشوار بود و این باعث می‌شد من خیلی نسبت به دامین محافظه‌کار شوم. اما حالا، ما مثل هر زوج دیگری از زندگی‌مان لذت می‌بریم.»

پارکینسون بیماری‌ای است که در آن بخش‌هایی از مغز به تدریج در طول سال‌ها آسیب می‌بینند. این بیماری منجر به لرزش و حرکات سخت و غیرقابل انعطاف می‌شود که در نهایت می‌تواند استقلال افراد را از آن‌ها بگیرد. بیماران همچنین ممکن است از مشکلات دیگری مانند افسردگی و اضطراب رنج ببرند.

این داروی جدید، امید تازه‌ای در راستای بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به پارکینسون زنده خواهد کرد.