کرم ضد آفتاب را جدی بگیرید! روش و نوع استفاده از کرم ضدآفتاب

به طور کلی باید بین بهار و اوایل پاییز که پرتوهای خورشید شدیدتر است، مراقب باشیم. در مناطق گرمسیری و نزدیک به خط استوا، بسته به نوع پوست افراد، ممکن است محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در تمام طول سال ضروری باشد.

-زمان روز

اشعه UV کمی در طی ساعات اولیه صبح یا اواخر بعد از ظهر به زمین می رسد. اما میزان UV می تواند در هنگام ظهر، یعنی دو ساعت قبل تا دو ساعت پس از ظهر خورشیدی بسیار بالا باشد.

-زمان تعطیلات

حضور در مکان های آفتابی، می تواند یک خطر جدی ناگهانی مواجهه با تابش شدید UV باشد. به ویژه برای افرادی که پوست روشن دارند، چنین مواجهه متناوبی یک عامل خطر جدی برای سرطان پوست است. بنابراین مهم است که از حساسیت UV خود آگاه باشید و از خود در برابر اشعه UV محافظت کنید.

-سطوح بازتابنده

سطوح می تواند تابش UV را منعکس کند و بنابراین اشعه UV را به میزانی بالاتر از مقدار پیک روزانه شاخص  UV، تشدید می کند. به عنوان مثال، برف می تواند 90 درصد از اشعه UV را منعکس کند، در حالی که نمای سفید حدود 20 درصد از تابش UV را منعکس می کند. مطمئن شوید که از خود در برابر UV  محافظت می کنید، به ویژه زمانی که به اسکی می روید، ورزش های آبی انجام می دهید یا زمان طولانی را در ساحلی با رنگ روشن می گذرانید.

آیا کرم ضد آفتاب حفاظت خوبی ایجاد می کند؟

کرم های ضد آفتاب یک روش حفاظت از پوست شما در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش را تأمین می کند. با این حال، نمی تواند به طور کامل اشعه UV را مسدود کند و باید در ترکیب با سایر روش ها از قبیل دوری از نورخورشید و لباس استفاده شود. به یاد داشته باشید که هدف استفاده از کرم ضد آفتاب، طولانی کردن مدت زمان ماندن شما در زیر نورخورشید نیست. کرم های ضد آفتاب ممکن است حاوی فیلترهای فیزیکی یا شیمیایی اشعه UV باشد. در حالی که فیلترهای فیزیکی UV تشعشعات UV را منعکس یا پراکنده می کند، فیلترهای شیمیایی UV از طریق جذب اشعه UV عمل می کند. کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده امروزی، پرتوهای UV را در محدوده  Aو UV-B فیلتر می کند.

فاکتور حفاظت در برابر نورخورشید (SPF)  درجه محافظت در برابر اشعه  UV-Bرا مشخص می کند، نه اشعه UV-A .

از چه نوع کرم ضدآفتابی و چطور باید استفاده کنم؟

همیشه از کرم ضدآفتابی استفاده کنید که هم UVA و هم UVB را فیلتر کرده و دارای 30 SPF یا بالاتر باشد. برای دستیابی به حفاظت خوب، 20 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن، کرم ضد آفتاب را به صورت ضخیم و یکنواخت روی تمام قسمت های بدن که در معرض نورخورشید است، بمالید. به قسمت هایی از قبیل گوش ها، بینی، پیشانی و گردن که بیشتر در معرض مواجهه است، توجه ویژه ای داشته باشید.

لازم است کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار و به ویژه پس از حمام کردن و تعریق، دوباره استفاده کنید، زیرا کرم ضد آفتاب هنگام خشک کردن پاک می شود. استفاده از بالم لب حاوی کرم ضد آفتاب نیز از ما در برابر جوش های عودکننده تبخال لب حفاظت می کند.

برخی مطالعات نشان داده است که اکثر مردم به میزان کافی از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنند و بنابراین به SPF تعیین شده دست نمی یابند. حدود 35 میلی لیتر کرم ضد آفتاب باید روی سطح کل بدن یک فرد بزرگسال استفاده شود تا به SPF ذکر شده منجر شود. استفاده خیلی زیاد از کرم ضد آفتاب بهتر از استفاده خیلی کم آن است. کرم های ضد آفتاب را نباید با کرم های پس از آفتاب که پوست های خشک و آفتاب سوخته را مرطوب یا تسکین می کند، اشتباه گرفته شود. لوسیون های پس از آفتاب، نه در برابر اشعه UV محافظت می کند و نه آسیب DNA ناشی از UV را ترمیم می کند.