خنده عصبی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اگر در شرایط سخت گیر افتاده اید و سعی داشتید که با خندیدن های بیجا و بی مورد شرایط را مدیریت کنید، بدانید که این خنده عصبی است؛ یعنی ممکن است شما در شرایط نامناسبی لبخند بزنید که این اتفاق برای همه رخ می دهد و مطمئن باشید شما تنها کسی نیستید که این علامت عصبی را تجربه می کنید که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و دانستن آنها می تواند به شما در کنترل خنده کمک تان کند.

مکانیسم دفاعی

خنده عصبی یک نوع مکانیسم دفاعی برای بعضی از افراد است. به آن ها کمک می کند تا به اضطراب خود غلبه کنند و یک حس راحتی به آن ها می بخشد.‌ وقتی می خندید، این راهی است برای اینکه به خودتان بفهمانید وضعیت آنقدرها هم که به نظر می رسد؛ بد نیست.

کنار آمدن با شرایط

خنده در مراسم ختم شبیه به گریه در مراسم عروسی است.‌ در واقع گریه است که در مراسم ختم بیشتر قابل قبول می‌ باشد و نشان دهنده درگیر شدن احساسات عمیق است؛ اما اگر در چنین حالتی خندیدید، بدانید که می خواهید با این رفتار واکنشی به یک تجربه دراماتیک یا تغییر در زندگی تان داشته باشید و بدن به گونه ای متفاوت و غیر قابل انتظار به شرایط پاسخ می دهد و می خواهد با این روش حواس شما را پرت کند و با شرایط کنار بیاید.

اختلال در خویشتن داری عاطفی

خویشتن داری عاطفی زمانی اتفاق می افتد که احساسات خیلی عمیق می شوند و با شرایط سازگار نیستند و از تحت کنترل شما خارج خواهند شد؛ البته این واکنش ها خیلی کوتاه هستند اما ممکن است باعث ایجاد حس خجالت و اضطراب شوند و فرد را از جامعه دور کرده و منزوی خواهد کرد.

اختلال آسپرگر یا اوتیسم

مطالعه ای در سال 2021 انجام شد و نشان داد که بچه های مبتلا به اوتیسم معمولاً راه های غیر طبیعی تری برای نشان دادن احساسات خود دارند، زیرا افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند، خیلی شرایط اجتماعی را متوجه نمی شوند و ممکن است به چیز هایی که بامزه نیستند هم بخندند.

بیماری کورو​

کورو یک نوع بیماری عفونی است که مولکول های پروتئین در آن حالتِ طبیعی و شکل خود را از دست می دهند و مولکول هایی که در بافت مغز تجمع پیدا کرده اند، این بیماری عاطفی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شوند که آن قسمت از مغز آسیب ببیند و پاسخ عاطفی نامناسب داشته باشد.

تیروئید پرکار

وقتی که غده تیروئید مقدار زیادی هورمون تولید کند، باعث ایجاد تیروئید پرکار می شود. این هورمون ها انرژی سلولی مغز را مدیریت می‌ کنند و ممکن است عامل ایجاد مشکلات مختلفی از جمله خنده عصبی باشند.

ناراحتی و نگرانی

خیلی از افراد هنگام ناراحتی می خندند و این زمانی اتفاق می افتد که یک تجربه ناراحت کننده یا نگران کننده برایشان رخ داده؛ از طرفی ممکن است بعد از یک اتفاق ترسناک هم چنین حالتی به وجود بیاید.

بیماری گریوز یا بازدو

اگر سیستم ایمنی مقدار زیادی پادتن تولید کند و به سلول های تیروئید بچسبد، باعث ایجاد این بیماری می‌ شود.‌ وقتی که سلول ها به تیروئید می رسند، بیش از حد تحریک می شوند و این باعث می‌ شود که تولید هورمون خیلی زیاد افزایش پیدا کند که روی سیستم عصبی اثر گذار است و عاملی برای خنده عصبی خواهد بود.

دیدن خنده دیگران

وقتی می ‌شنوید یا می ‌بینید که شخص دیگری می‌ خندد، باعث می ‌شود که شما هم بخندید. این تجربه حتی در موقعیت های نامناسب نیز رخ می دهد. اگر یک نفر شروع به خندیدن کند، ممکن است شما هم این کار را انجام دهید، حتی اگر چیزِ خنده داری وجود نداشته باشد.