۸ کاری که آدم‌های خیلی موفق در تعطیلات انجام نمی‌دهند

 عادات تعطیلات آخر هفته می‌تواند آدم‌ها را به دو دسته موفق و ناموفق تبدیل کند. می‌پرسید چگونه؟ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم آدم‌های موفق آخر هفته‌ها چه نمی‌کنند!

1.وقت‌شان را هدر نمی‌دهند؛ منظور چیست؟

معنایش این نیست که معتادین به کار هستند و تمام آخر هفته را هم پشت سیستم مشغول انجام کار هستند. اتفاقا آخر هفته‌شان با این تصویر فاصله زیادی دارد. درحقیقت، آن‌ها به اهمیت استراحت وقوف دارند. اما می‌دانند که لحظات به هر حال ارزشمند هستند مثلا این لحظات را به تماشای فیلم مورد علاقه یا صرف یک ناهار مفصل با عزیزان‌شان سپری می‌کنند تا اینکه بخواهند کل روز روی تخت دراز بکشند و شبکه‌های اجتماعی را برای تماشای محتواهای بی‌ارزش بالا و پایین کنند. آن‌ها حتی ساعات بیکاری را نیز هدفمند سپری می‌کنند. ممکن است آخر هفته را به انجام کاری مولد مثل مطالعه، کلاس رفتن یا کار کردن روی یک پروژه دلی بگذرانند. یا حتی فقط سعی کنند انرژی مجدد به دست آورند و سرگرمی‌های مورد علاقه‌شان را دنبال کنند. اینجا هدفمند عمل کردن اهمیت دارد. آن‌ها اوقات‌شان را آگاهانه و با تصمیمات ذهن‌آگاهانه سپری می‌کنند و سعی می‌کنند لحظه‌ها مطابق با ارزش‌ها و اهداف‌شان سپری شود.

۸ کاری که آدم‌های خیلی موفق در تعطیلات انجام نمی‌دهند

2.از خود-مراقبتی غافل نمی‌شوند

وقتی صحبت از موفقیت می‌شود، بسیاری‌مان ساعات پر دردسر و شلوغ کاری را تصور می‌کنیم. اما روان‌شناسی پیشنهاد می‌کند که افراد بسیار موفق کسانی هستند که هرگز از سلامتی روانی و جسمی‌شان فروگذار نمی‌کنند. قطعا سخت کار کردن اهمیت دارد اما خودمراقبتی نیز مهم است. ذهن و بدنی که خوب استراحت کرده و مواد مغذی دریافت کرده توانایی خلاقیت، حل مسئله و تفکر انتقادی را دارد. هر سه مورد مولفه‌های اصلی برای موفقیت هستند. آخر هفته آدم‌های موفق اغلب شامل فعالیت‌هایی مثل پرورش ذهنی و روانی است. ممکن است این ساعات را به دویدن، یوگای آرامش‌بخش یا صرفا خواب راحت اختصاص دهند. این امر شامل پرورش سلامت ذهنی از طریق انجام فعالیت‌هایی مثل خاطره‌نویسی روزانه، شرکت در جلسات روان‌درمانی و بازاندیشی در سکوت نیز می‌شود.

3.خودشان را منزوی نمی‌کنند

آخر هفته آدم‌ها خیلی موفق در تنهایی و انزوا سپری نمی‌شود. آن‌ها از اهمیت ارتباط با دیگران و پرورش روابط‌شان مطلع هستند. ممکن است تعجب کنید که آن‌ها اهمیت زیادی به روابط می‌دهند، هر چه باشد اغلب آن‌ها را متمرکز روی کار و در حال تلاش برای توسعه فردی دیده‌اید. اما برای آن‌ها برقراری ارتباط با دیگران یک استراتژی برای موفقیت است. انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند. آن‌ها به دنبال ارتباط، گفت‌وگو و زیستن در جمع هستند. برای همین آدم‌های موفق اغلب آخر هفته‌ها به سراغ دوستان و اعضای خانواده می‌روند و سعی می‌کنند در رویدادهای اجتماعی شرکت کنند.  این نوع تعاملات علاوه‌برآنکه برایشان آرامش و لذت به همراه می‌آورد، فرصتی برای شبکه‌سازی، یادگیری و دستیابی به رویکردهای تازه نیز فراهم می‌کند.

۸ کاری که آدم‌های خیلی موفق در تعطیلات انجام نمی‌دهند

4.به نیازهای دیگران بی‌توجه نیستند

درحالیکه رشد فردی و موفقیت در فهرست افراد موفق وجود دارد، آن‌ها به ارزش بودن با دیگران واقف هستند. آن‌ها فهمیده‌اند که موفقیت صرفا به موفقیت‌ها و دستاوردهای فردی آن‌ها مرتبط نیست بلکه در مورد تأثیرگذاری مثبت روی زندگی اطرافیان‌شان نیز هست. آن‌ها ممکن است آخر هفته‌شان را به انجام کارهای داوطلبانه یا خیریه‌های محلی بگذرانند به دوستان‌شان در انجام پروژه‌ها کمک کنند یا صرفا گوش شنوایی برای کسانی باشند که نیاز به صحبت کردن دارند.  عمل مهربانانه نه تنها به بهبود حال دیگران کمک می‌کند بلکه تجربه‌های خودشان را نیز غنی می‌کند و حسی از هدفمندی و زندگی غنی به آن‌ها می‌دهد.

5.آن‌ها از اشتیاق و کار دلی غافل نمی‌شوند

خیلی ساده می‌توان در شلوغی‌های زندگی روزمره غرق شد و فراموش کرد که چه چیزهایی حقیقتا لبخند را روی لب‌هایمان می‌نشاند. افراد خیلی موفق، سعی می‌کنند به دنبال روش‌هایی باشند که حتی در سخت‌ترین لحظات زندگی آن‌ها را سرحال و پویا نگه می‌دارد. نقاشی، آشپزی، پیاده‌روی، ساز نواختن، باغبانی همگی می‌توانند فعالیت‌هایی باشند که ما را به زندگی امیدوار می‌کنند. لازم نیست دلمشغولی‌های ما ارتباطی به تخصص و کارمان داشته باشد. آن‌ها صرفا فعالیت‌هایی هستند که ما از انجام‌شان لذت می‌بریم.

6.از هر فرصتی برای یادگیری استفاده می‌کنند

آدم‌های خیلی موفق حتی بعد از درس و دانشگاه نیز از یادگیری متوقف نمی‌شوند. آن‌ها این حقیقت را پذیرفته‌اند که هر فرصت تازه برای رشد و یادگیری، فرصتی برای موفقیت بیشتر نیز هست. مثلا، کارآفرینان موفق بخشی از آخر هفته را مطالعه می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که مطالعه کتاب‌هایی با موضوعات مختلف افق دید آن‌ها را وسیع‌تر می‌کند و ایده‌های تازه‌ای برای پیشرفت شغلی‌شان فراهم می‌کند. افراد موفق آخر هفته‌ها در کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کنند، به پادکست‌های آموزشی گوش می‌دهند یا مستندهای علمی و اطلاعاتی می‌بینند.

۸ کاری که آدم‌های خیلی موفق در تعطیلات انجام نمی‌دهند

7.بهانه‌تراشی نمی‌کنند

اگر فقط یک کار باشد که آدم‌های خیلی موفق انجامش نمی‌دهند، آن کار قطعا بهانه‌تراشی است. آن‌ها می‌دانند که موفقیت به تاب‌آوری، نظم و توانایی فائق آمدن بر موانع نیاز دارد. وقتی اوضاع سخت می‌شود، شرایط را مقصر نمی‌دانند بلکه سعی می‌کنند به ایرادات عمیقا فکر کنند و راهی برای حرکت رو به جلو پیدا کنند. مثلا، اگر هدف تعیین کرده‌اند که حتما آخر هفته‌ها ورزش کنند، به این هدف وفادار می‌مانند. فرقی نمی‌کند هوا چطور باشد و چه احساسی داشته باشند، به هدف‌شان پایبند می‌مانند. اگر هدف تعیین کرده‌اند که یک کتاب بخوانند یا پروژه‌ای را تکمیل کنند، حتما دست از اهمال‌کاری بر می‌دارند و به طریقی کار را شروع می‌کنند.

8.برنامه‌ریزی برای آینده را فراموش نمی‌کنند

از همه این‌ها فراتر همیشه یادشان هست که برای آینده برنامه داشته باشند. از آخر هفته‌ها برای برنامه‌ریزی در مورد هفته‌های نیامده و فراتر از آن بهره می‌گیرند. به موفقیت‌ها و آموزه‌هایشان در مورد گذشته توجه می‌کنند، هدف‌گذاری می‌کنند و استراتژی می‌چینند. آن‌ها درک می‌کنند که موفقیت یک‌شبه و اتفاقی رخ نمی‌دهد بلکه از طریق فعالیت سخت و تفکر آینده‌نگرانه رخ می‌دهد. برای رشد فردی، رابطه، سلامتی و سرگرمی‌هایشان برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها درک کرده‌اند که زندگی نظام‌مند، بنیانی برای موفقیت‌های پایدار است. بنابراین، آخر هفته‌ها، نظری نیز به آینده دارند.