آیا صورت‌های فلکی تاثیری بر رفاه و سلامت ما دارند؟

ارتباط نشانه‌های ماه تولد با ویژگی‌های شخصیتی، وضعیت زندگی و سلامتی افراد، همچنان در میان بسیاری از مردم و فرهنگ‌های مختلف رایج است. اما مطالعه‌ی جدیدی با اثبات اینکه صورت‌های فلکی و ماه تولد (یا همان زودیاک ساین) هیچ ارتباطی با رفاه و وضعیت زندگی افراد ندارند، باورهای رایج در شبه‌علم «طالع‌بینی» را رد می‌کند. مطالعه‌ جدید می‌گوید ماه تولد هیچ ارتباطی با خوشنودی و بدبختی شما ندارد؛ در واقع، ارتباطات و امور انسانی بر اساس حرکت، موقعیت و روابط ستاره‌ها و سیاره‌ها شکل نمی‌گیرند.

در مطالعه‌ی جدید، محسن جوشن‌لو، روانشناس از دانشگاه کمیونگ در کره جنوبی، داده‌های ۱۲٬۷۹۱ نفر را بررسی و وضعیت سلامتی این افراد را بر اساس هشت مؤلفه، ارزیابی کرد: ناخشنودی عمومی، علائم افسردگی، اضطراب روان‌شناختی، نارضایتی از کار، نارضایتی مالی، احساس بی‌میلی به زندگی، سلامتی خود‌ارزیابی‌شده و نارضایتی نسبت‌به ازدواج.

آیا صورت‌های فلکی تاثیری بر رفاه و سلامت ما دارند؟

سپس، جوشن‌لو تاریخ تولد شرکت‌کنندگان مطالعه را بررسی کرد تا دریابد که آیا نشانه‌های ماه تولد یا « برج فلکی »، تأثیری بر وضعیت رفاه و زندگی این افراد دارد یا خیر. همان‌طور که انتظار می‌رفت، تقریبا هیچ پیوندی میان این دو وجود ندارد و هرگونه ارتباط، کاملاً تصادفی است.

هرگونه ارتباط میان برج فلکی و وضعیت زندگی افراد، کاملاً تصادفی است

جوشن‌لو در مقاله‌ی منتشر‌شده نوشته است: «میزان تأثیر ماه تولد در تمامی نتایج بررسی‌شده‌ی رفاه و سلامتی افراد، تقریباً صفر بود. این امر نشان می‌دهد که دانستن نشانه‌ی برج فلکی افراد، اطلاعات معنی‌داری را برای پیش‌بینی سطح رفاه آن‌ها ارائه نمی‌دهد. این نتایج با تحقیقات تجربی گذشته که به‌طور کلی نتوانسته‌اند به شواهدی برای حمایت از ادعاهای طالع‌بینی در زمینه‌ی ویژگی‌های شخصیتی یا نتیجه‌ی ازدواج افراد دست پیدا کنند، مطابقت دارد.»

جوشن‌لو می‌افزاید که نتایج مطالعه با ادعاهای شبه‌علم طالع‌بینی در تضاد است. زیرا طالع‌بینی ادعا می‌کند که تمایلات، سرنوشت و استعداد افراد در زمینه‌های مختلف، از‌جمله احساس شادی و موفقیت، بر اساس نشانه‌های برج‌های فلکی شکل می‌گیرد.

امروزه بسیاری از مردم طالع‌بینی را خرافات می‌دانند، اما بر اساس یک نظرسنجی که سال ۲۰۱۸ توسط مرکز تحقیقاتی پیو در آمریکا انجام شد، حدود ۲۹ درصد از آمریکایی‌ها، به طالع‌بینی اعتقاد داشتند. طالع‌بینی در ایران نیز بسیار رایج است و بر اساس شواهد، محبوبیت آن در میان جوانان امروزی نیز رو‌به‌افزایش است.

مردم اغلب باور دارند که «نشانه‌های ستاره‌ای» یا «نشانه‌های خورشیدی» بر شخصیت، دستاوردهای زندگی و رفاه انسان تأثیر می‌گذارند. ایده جالب و وسوسه‌انگیز، اما از نظر علمی، کاملاً بی‌معنی است. علم بارها این ادعاها را سنجیده است و هیچ مدرک علمی معتبری برای پشتیبانی از فرضیه‌هایی که می‌گویند اجرام آسمانی از طریق معنای عرفانی بر زندگی انسان‌ها در زمین تأثیر می‌گذارند، وجود ندارد.

آیا صورت‌های فلکی تاثیری بر رفاه و سلامت ما دارند؟

مطالعه‌ی اخیر نتیجه می‌گیرد که این امر، باید به مردم اثبات شود. طالع‌بینی، یکی از باورهای اصیل در شبه‌علم است که هیچ نشانه‌ی بنیادینی در واقعیت زندگی ندارد. جوشن‌لو در نتیجه‌گیری مقاله نوشته است:

یافته‌ها بر نیاز فوری به افزایش آگاهی عمومی در زمینه‌ی نبود شواهد علمی حمایت‌کننده از باورهای اختربینی، از طریق ایجاد راه‌های خلاقانه و پایدار در آموزش عمومی، تأکید می‌کند. در نتیجه، چنین ابتکاراتی می‌تواند در ارتقای سواد علمی و مهارت‌های تفکر انتقادی، تجهیز افراد به ابزارهای منطقی برای تصمیم‌گیری آگاهانه و به‌چالش‌کشیدن باورهای شبه‌علمی که پشتوانه‌ی تجربی ندارند، نقشی اساسی را ایفا کند.