اول پوست خود را بشناسید، سپس از آن مراقبت کنید!

انواع پوست شامل معمولی، ‌پوست خشک، چرب، مختلط (خشک و چرب) و حساس است. نوع پوست شما معمولاً توسط ژنتیک از پیش تعیین می شود و باعث می شود پوست شما هیدراته باشد یا نباشد، چربی اضافی تولید کند یا تعادل کاملی بین هیدراتاسیون و چربی پوست داشته باشد. عوامل محیطی مانند آسیب نور خورشید، تغییرات هورمونی و شرایط سلامتی نیز می توانند بر نوع پوست شما تأثیر بگذارند.

شناخت نوع پوست می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه از پوست منحصر به فرد خود مراقبت کنید، بنابراین می توانید پوستی سالم تر و شادتر داشته باشید.

پوست معمولی

پوست معمولی دارای چربی متعادل و آبرسانی است، بنابراین احساس خشکی یا چربی بیش از حد نمی کنید. اگر نوع پوست معمولی دارید، معمولاً با جوش های آکنه یا حساسیت دست و پنجه نرم نمی کنید. اساساً، پوست شما تعادل کاملی بین هیدراتاسیون و تولید چربی دارد. اگر پوستی شفاف، صاف و هیدراته داشته باشید، احتمالاً پوست طبیعی دارید.

پوست خشک

پوست خشک، با نام مستعار گزروسیس یا زیرودرم، فاقد آبرسانی و توانایی حفظ رطوبت است. اپیدرم یا لایه بالایی پوست به گونه ای طراحی شده است که مقادیری اب داشته باشد تا از پوست شما محافظت و آبرسانی کند. اگر پوست خشکی دارید، این سد پوستی خیلی سریع رطوبت خود را از دست می دهد و باعث می شود پوست آبرسانی و رطوبت کافی نداشته باشد. افرادی که پوست خشک دارند، پوست خشن، سفت، پوسته پوسته یا خارش دار را تجربه می کنند. بیماری های پوستی مانند روزاسه، اگزما و پسوریازیس نیز می توانند باعث خشکی بیش از حد پوست شوند.

اول پوست خود را بشناسید، سپس از آن مراقبت کنید!

پوست چرب

پوست چرب سبوم اضافی تولید می کند؛ سبوم در واقع روغنی است که توسط غدد چربی در منافذ شما تولید می شود و به محافظت از پوست کمک می کند. اگر پوست چرب دارید، پوست شما اغلب براق یا چرب به نظر می رسد. انواع پوست های چرب نیز بیشتر مستعد آکنه هستند زیرا سبوم اضافی می تواند منافذ را مسدود کند. اگر پوست چرب دارید، احتمالاً با برق زدن پوست صورت، جوش، دانه‌های سر سیاه و سر سفید مبارزه می‌کنید.

پوست ترکیبی

پوست مختلط هم چرب و هم خشک است. اگر پوست مختلط دارید، مناطقی از پوست شما خیلی سریع رطوبت خود را از دست می دهند و خشک می شوند. در همان زمان، نواحی دیگر سبوم اضافی تولید می کنند و احساس چربی می کنند. به طور معمول، پوست چرب در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) و پوست خشک روی گونه ها قرار دارد. در نتیجه، افرادی که پوست مختلط دارند، ممکن است پوستی سفت، خشن و پوسته پوسته روی گونه ها و همچنین پوست براق و چرب روی پیشانی، بینی و چانه دارند.

پوست حساس

پوست حساس دارای یک سد پوستی ترک خورده و آسیب دیده است که باعث خارش، سوزش یا احساس کشش پوست می شود. این نوع پوست به طور کامل شناخته نشده است، اما احتمالاً ناشی از آب و هوا، محصولات یا شرایط زمینه ای خاص است که پوست را تحریک می کند. اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بعد از یک واکنش پوستی با قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن پوست و لکه های زبر پوست مواجه شوید.

نوع پوست فیتزپاتریک شما چیست؟

نوع پوست فیتزپاتریک (یا فتوتایپ) مقیاسی است که برای طبقه بندی انواع پوست بر اساس نحوه واکنش پوست به نور خورشید ایجاد شده است. برخی از پزشکان از این مقیاس برای تعیین میزان احتمال ابتلا به سرطان پوست استفاده می کنند . نوع پوست فیتزپاتریک شما به میزان رنگدانه پوست (معروف به ملانین) بستگی دارد که از پوست شما در برابر قرار گرفتن در معرض آسیب خورشید محافظت می کند.

انواع پوست فیتزپاتریک عبارتند از:

نوع اول: پوست رنگ پریده یا سفید که همیشه می سوزد و برنزه نمی شود.

نوع دوم: پوست روشن که به راحتی می سوزد و به سختی برنزه می شود.

نوع سوم: پوست سفید تیره تر که پس از سوختن برنزه می شود.

نوع چهارم: پوست قهوه ای روشن که به سختی می سوزد و به راحتی برنزه می شود.

نوع پنجم: پوست قهوه ای که به ندرت می سوزد و به راحتی برنزه می شود.

نوع ششم: پوست قهوه ای تیره یا سیاه که هرگز نمی سوزد و به راحتی برنزه نمی شود.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

اگر مطمئن نیستید که چه نوع پوستی دارید، با مشاهده پوست خود به راحتی می توانید نوع پوست خود را در خانه آزمایش کنید.

این مراحل ساده را برای تشخیص نوع پوست خود دنبال کنید:

صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید.

حدود یک ساعت در مقابل میل به لمس صورت خود مقاومت کنید.

بعد از یک ساعت، ناحیه T خود را با یک ورقه بلات یا دستمال کاغذی پاک کنید.

حالت دستمال را چک کنید و صورت خود را از نظر علائم زیر بررسی کنید:

پوست معمولی: بدون پوسته یا چربی روی دستمال و بدون قرمزی یا سوزش صورت

پوست خشک: بدون چربی روی بافت است، اما پوست پوسته پوسته، سفت یا زبر است.

پوست چرب: بافت پوست چرب است و صورت براق به نظر می رسد. منافذ نیز ممکن است بزرگ یا ملتهب به نظر برسند.

پوست مختلط: بافت پوست چرب است و ناحیه T براق به نظر می رسد. سایر نواحی صورت پوسته پوسته و خشک هستند.

پوست حساس: بافت پوست ممکن است چرب باشد یا نباشد و پوست تحریک شده و قرمز به نظر برسد.

آیا نوع پوست تغییر می کند؟

با گذشت زمان، پوست معمولاً خشک‌تر می‌شود، اما نوع پوست شما به دلایل مختلف می‌تواند تغییر کند. عواملی که بافت پوست را تغییر می دهند عبارتند از:

افزایش سن: افزایش سن باعث از دست رفتن کلاژن پوست می شود، پروتئینی که به صاف و الاستیک بودن پوست کمک می کند. در نتیجه، پوست بالغ‌تر نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر به نظر می‌رسد که اغلب باعث ایجاد خطوط و چین و چروک می‌شود. پوست نازک تر می تواند ظریف تر، حساس تر و مستعد خشکی باشد.

تغییرات هورمونی: نوجوانانی که دوران بلوغ را پشت سر می گذارند معمولاً سبوم بیشتری تولید می کنند که باعث ایجاد پوست چرب و مستعد آکنه می شود. با افزایش سن افراد سبوم کمتری تولید می کنند که باعث خشک شدن پوست می شود. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی نیز باعث خشکی پوست می شود زیرا پوست برای حفظ آب کافی تلاش می کند.

آب و هوا و محیط: هوای سرد زمستانی و آب و هوای کم رطوبت یا فاقد رطوبت منجر به خشکی پوست می شود. همچنین استفاده از وسایل گرمایشی در هوای سرد رطوبت پوست را کاهش می دهد و پوست را خشک می کند. آب و هوای مرطوب و هوای گرم تابستان نیز باعث می شود پوست چربی بیشتری تولید کند و در نتیجه پوست چرب تر شود.

آسیب خورشید: قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده می تواند به پوست آسیب برساند و آن را حساس، خشک و نازک کند. همچنین می تواند باعث ایجاد لکه های تیره (هیپرپیگمانتاسیون) و خطوط ریز زودرس شود.

استعمال دخانیات: سیگار کشیدن می تواند به طور مشهودی پوست را پیر کند و باعث خشکی و نازک شدن پوست شود. سیگار همچنین می تواند بهبود زخم پوست را به تاخیر بیندازد و خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.

شرایط زمینه ای و کمبود مواد مغذی: دیابت، بیماری کلیوی و بیماری تیروئید می تواند منجر به خشکی بیش از حد پوست شود. کمبود ویتامین A، روی، نیاسین یا آهن نیز می تواند باعث خشکی پوست شود.

چگونه از نوع پوست خود مراقبت کنید

برای هر نوع پوستی باید با پاک کننده، مرطوب کننده و ضد آفتاب مخصوصی استفاده کرد و داشتن یک روتین مراقبت از پوست با نوع پوست خاص شما می تواند به درمان هر گونه مشکل پوستی و بهبود سلامت پوست شما کمک کند.

پوست معمولی

اگر پوست معمولی دارید، همچنان باید پوست خود را تمیز، مرطوب و محافظت شده نگه دارید. از آنجایی که شما هیچ مشکلی با خشکی پوست یا ظاهر شدن جوش ندارید، می توانید حداقل یک روال مراقبت از پوست را انجام دهید که شامل موارد زیر است:

صورت خود را با یک پاک کننده ملایم و آب ولرم بشویید.

از مرطوب کننده برای آبرسانی به پوست استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 را فراموش نکنید.

اول پوست خود را بشناسید، سپس از آن مراقبت کنید!

پوست خشک

پوست خشک نیاز به رطوبت رسانی بیشتری دارد، بنابراین بهتر است روتین مراقبت از پوست شما به افزایش رطوبت به سد پوست شما کمک کند. برای کمک به رفع پوسته پوسته شدن، کدر شدن و زبری پوست، روتین مراقبت از پوست شما باید شامل موارد زیر باشد:

صورت خود را با یک پاک کننده مرطوب کننده یا یک شوینده مبتنی بر روغن بشویید.

از کرم های غلیظ یا مرطوب کننده های مبتنی بر روغن با موادی مانند سرامیدها و گلیسیرین برای ترمیم سد پوست و حفظ رطوبت استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 (می توانید ضد آفتاب های مرطوب کننده را نیز امتحان کنید.) را فراموش نکنید.

اگر خشکی پوست شما ناشی از یک بیماری پوستی مانند اگزما، روزاسه یا پسوریازیس است، به متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا روتین و درمان های مناسب برای درمان و مدیریت پوست خشک و حساس خود را پیدا کنید.

پوست چرب

پوست های چرب برای متعادل کردن تولید چربی و اجتناب از محصولاتی که می توانند منافذ شما را مسدود کنند به کمک نیاز دارند. همیشه به دنبال محصولاتی باشید که فاقد چربی و غیر کومدون زا هستند تا از ایجاد جوش جلوگیری کنید. برای کمک به درمان آکنه و کاهش تولید چربی، روتین مراقبت از پوست شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

صورت خود را با یک شوینده ملایم و بدون روغن بشویید.

استفاده از تونرها با مواد قابض مانند اسید سالیسیلیک یا فندق جادوگر که چربی اضافی را کاهش می دهد فراموش نکنید.

استفاده از سرم یا درمان آکنه با موادی مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید برای کمک به پاک کردن منافذ. اسید سالیسیلیک همچنین به حذف چربی از سطح پوست کمک می کند.

استفاده از رتینول یا رتینوئید تجویزی در شب برای کمک به تحریک گردش سلولی و کاهش جوش‌ه گزینه ای مناسب می تواند باشد.

از مرطوب کننده های بدون چربی و غیر کومدون زا یا مرطوب کننده های ژل سبک وزن با اسید هیالورونیک برای آبرسانی به پوست بدون انسداد منافذ استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را فراموش نکنید.

پوست ترکیبی

مراقبت از پوست مختلط شامل مرطوب نگه داشتن نواحی خشک و متعادل نگه داشتن پوست چرب است. ممکن است مجبور شوید از محصولات آکنه در نواحی چرب و مستعد آکنه و مرطوب‌کننده‌های غلیظ در نواحی خشک، استفاده کنید. یک روال مراقبت از پوست برای پوست مختلط ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پوست خود را با یک پاک کننده ملایم و بدون چربی بشویید.

از سرم یا درمان آکنه با موادی مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید برای مناطق چرب و مستعد آکنه استفاده کنید.

از مرطوب‌کننده‌های کرم غلیظ با سرامید و گلیسیرین در نواحی خشک و مرطوب‌کننده‌های سبک در مناطق چرب استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را فراموش نکنید.

پوست حساس

از آنجایی که پوست حساس به راحتی تحریک می شود، بهتر است روتین مراقبت از پوست به آرام کردن پوست قرمز و خارش دار کمک کند. روال شما همچنین باید به جلوگیری از واکنش های پوستی در آینده کمک کند. در صورت لزوم با یک متخصص پوست صحبت کنید تا مشخص شود چه چیزی ممکن است باعث واکنش های پوستی حساس شما شود. برخی از راه هایی که روتین مراقبت از پوست شما می تواند پوست حساس را تسکین دهد عبارتند از:

پوست خود را با یک پاک کننده ملایم، بدون صابون و بدون عطر بشویید.

از هر گونه مراقبت از پوست، محصولات زیبایی و شوینده های لباسشویی دارای عطر خودداری کنید.

از یک مرطوب کننده بدون عطر و ضد حساسیت با اسید هیالورونیک آبرسان و سرامیدهای ترمیم کننده پوست استفاده کنید.

استفاده از کرم های هیدروکورتیزون بدون نسخه برای پوست ملتهب را در نظر بگیرید.

هر روز صبح از ضدآفتاب ضد حساسیت یا مواد معدنی با حداقل SPF 30 استفاده کنید.

اول پوست خود را بشناسید، سپس از آن مراقبت کنید!

خلاصه

افزایش سن، آب و هوا، شیوه زندگی و شرایط سلامتی همگی می توانند بر نوع پوست شما تأثیر بگذارند اما، به طور معمول، ژنتیک شما تعیین می کند که پوست معمولی، خشک، چرب، مختلط (خشک و چرب) یا حساس داشته باشید.

شناخت نوع پوست می تواند به شما در انتخاب محصولات مراقبت از پوست کمک کند. این بدان معناست که از محصولاتی استفاده کنید که به پوست خشک کمک می کند تا رطوبت را افزایش داده و حفظ کند، چربی پوست چرب را متعادل کند و منافذ را باز کند و پوست حساس را آرام و تحریک کند. اگر مطمئن نیستید که چگونه از پوست خود مراقبت کنید، با یک متخصص پوست صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا نوع پوست خود و هر شرایطی را که ممکن است باعث ایجاد هر گونه مشکل پوستی شود، دریابید.