ضربه ۱۰۰ هزار میلیاردی به بنیان‌های مالی قاچاقچیان

امروزه مسئله مواد مخدر دیگر یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود یک جامعه یا منطقه نیست؛ بلکه از محدودیت‌های جغرافیایی فراتر رفته و ضمن پیوند با جرایم سازمان یافته، فساد و پولشویی تقریباً تمام مرزهای جهانی را درنوردیده است و نکته دردناک این است که جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده جوامع به شمار می‌آیند.

بر اساس آمارهای بین المللی ۵۰۰ هزار نفر سالانه به دلیل سو مصرف مواد مخدر در جهان فوت می‌کنند. همچنین کشت، تولید، قاچاق و مصرف موادمخدر در منطقه و جهان، روندی نگران کننده را دنبال می‌کند، روندی که توقف آن مستلزم عزم و اراده جدی همه کشورها و نیز مجامع جهانی بر مبنای عمل به اصل مسؤولیت مشترک است. البته اقدامات ایران در عرصه مبارزه جهانی با موادمخدر اثرات بارزی در حوزه ملی و فراملی داشته است و فقط پلیس ایران در راه مبارزه با مواد مخدر نزدیک به ۴ هزار شهید تقدیم کرده است.

سردار مسعود زاهدیان معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اینکه پایش مرزها برای مقابله با ورود مواد مخدر به چه صورت بوده و نیاز به چه تجهیزاتی در این حوزه است؟ گفت: کنترل بیش از ۸۷۵۵ کیلومتر مرزهای پیرامونی کشور و همجواری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای؛ افغانستان (بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر) و پاکستان (که یکی از مسیر اصلی ورودی مواد مخدر به کشورمان است) با مرزهای مشترک ۱۹۲۳ کیلومتری همواره به عنوان مهم‌ترین اولویت مرزبانان جان بر کف و سایر دستگاه‌های نظامی و امنیتی بشمار می‌رود.

ضربه ۱۰۰ هزار میلیاردی به بنیان‌های مالی قاچاقچیان

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از این رو؛ یگان‌های مسئول در حوزه مرزها همچون: فرماندهی مرزبانی فراجا، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بکارگیری تجهیزات و امکانات پایشی، زمینی و هوایی و لجستیکی روزآمد که از توان متخصصین داخلی بهره گیری شده است به حفظ و حراست مرزهای پیرامونی مبادرت می‌کنند.

وی همچنین در خصوص آخرین اخبار و اطلاعات از شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و سرشبکه‌های اصلی گفت: شبکه‌ها و باندهای فعال قاچاق و ترانزیت مواد مخدر همواره توسط دستگاه‌های انتظامی و امنیتی کشور در عرصه‌های متخلف داخلی و بین المللی مورد رصد و ضربه قرار می‌گیرند به شکلی که در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان ضربه به بنیان‌های مالی و پولشویی قاچاقچیان وارد شده است.