علیرضا خمسه پست زیر را در صفحه رسمی خود منتشر کرد. علیرضا خمسه نوشت: سه چهار سال پیش برای رفتن به سر صحنه فیلمبرداری با یک سواری دربست عازم کرج شدم. پس از پرداخت کرایه به راننده، خدا حافظی کردم و رفتم. امروز در حال عبور از یکی از محله های قدیمی تهران، همان راننده مرا اتفاقی دید و صدا زد. ابتدا اورا نشناختم و ماجرایی را تعریف کرد که مرا به تحسین واداشت. ایشان گفت: اون روز که شما کرایه رو پرداخت کردید بجای اسکناس پونصد تومنی این اسکناس پنجاه هزار تومنی رو به من دادید. و الان چند ساله که من دنبال شما میگردم که این پول رو بشما برگردونم. یک بار دیگر به خداشناسی و پاک دستی و سلامت این ملت شریف پی بردم .
بیوگرافی علیرضا خمسه
علیرضا خمسه در ۹ بهمن ماه سال ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد. علیرضا خمسه از هنرجویان مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بود. خمسه در سال ۱۳۵۷ به فرانسه رفت و یک سال و نیم در مدرسه ون سن، آتلیه اگوستوبوال و آتلیه سیته یونیور سیته پاریس، دورههای مربوط به پانتومیم، حرکات بدنی و بازیگری را فرا گرفت .
علیرضا خمسه در سال ۱۳۵۹ به ایران بازگشت و در سال ۱۳۶۰ برای اولین بار مقابل دوربین سینما رفت و در فیلم « مرگ یزدگرد » بازی کرد. نوع خطوط چهره خمسه و تسلط او بر حرکات صورت ( میمیک ) و نرمی ای که در حرکات بدن او وجود دارد، از همان ابتدای ورود او به حیطه بازیگری، توجه کارگردانهای کمدی ساز را به خود جلب کرد و بعد از فیلم جدی « مرگ یزدگرد » برنامه سازان تلویزیون سراغ او رفتند و در برنامههایی مانند « نوروزنامه » ، « هوشی و موشی » ، « بورزید و بخندید » ، « حواستو جمع کن » و « نگاه سوم » با اجرای قطعات نمایشی طنز در بین مخاطبان تلویزیون جایگاه ویژهای پیدا کرد .
در سال ۱۳۶۷، علیرضا خمسه در فیلم پرفروش « روز باشکوه » ساخته کیانوش عیاری در کنار « علی نصیریان » « ایرج طهماسب » و « گوهر خیراندیش » بازی کرد . هر چند این فیلم از سوی تماشاگران با اقبال خوبی روبه رو شد اما بازی در مجموعه تلویزیونی « هوشیار و بیدار » که سال ۱۳۶۷ از تلویزیون پخش شد، خمسه را بین مخاطبان عام و خاص کوچک و بزرگ به شهرت خاصی رساند و او را محبوب همه کرد . درهمان سال که کیومرث پوراحمد فیلم خوب « لنگرگاه » را ساخت، خمسه در نقشی کاملا متفاوت در آن ظاهر شد . او در این فیلم، نقش « حمزه » را بازی میکرد که در یک مسافرخانه در شهربندرعباس کار میکرد و پناهگاه دونوجوانی شده بود که از تهران گریخته و به بندرعباس رفته بودند . نوع بازی و بیان لهجه خمسه، او را به یکی از دوست داشتنیترین شخصیتهای فیلم تبدیل کرد .
در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم « آپارتمان شماره ۱۳ » به کارگردانی یدالله صمدی در کنار زنده یاد « جمشید اسماعیل خانی » صفحه جدیدی در بازی کمدی علیرضا خمسه گشوده شد . در این فیلم، خمسه صاحب آپارتمانی در تهران بود که برای فروش آن از کرمان به تهران آمد . او با بیان خوب لهجه کرمانی و بازی روان خود توانست جایزه بهترین بازی ار از جشنواره پیونگ یانگ کره شمالی در سال ۱۹۹۲ از آن خود کند . این فیلم جشنواره نامزد ۷ سیمرغ بود و برنده ۲ سیمرغ نیز شد .
در سال ۱۳۷۲ ابوالحسن داوودی فیلم متفاوت و کمدی « من زمین را دوست دارم » را ساخت . در این فیلم، علیرضا خمسه نقش مردی فضایی را با گریمی کاملا متفاوت بازی کرد . بازی خوب خمسه و تروکاژهای تصویری این فیلم « من زمین را دوست دارم » را با اقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو کرد. در همین سال حسن هدایت فیلم « چشم شیطان » را با ژانری حادثهای و کاملا متفاوت از دیگری کارهای خمسه مقابل دوربین برد و نقش اول آن را به خمسه داد . در این فیلم، بازی پرتنش و فعال او را کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول مرد در سال ۱۳۷۲ و دوازدهمین فیلم فجر کرد . « چشم شیطان » از این دوره جشنواره نامزد دریافت ۵ سیمرغ و برنده ۳ سیمرغ شد .
در همان سال، خمسه مجموعه بشین، پاشو، بخند را برای گروه کودک و نوجوان شبکه اول ساخت . در این مجموعه، مورد استقبال خانوادهها و کودکان قرار گرفت . سالهای بعد، خمسه بدون حضور در سینما، در مجموعه تلویزیونی « میگی نه نگاه کن » بازی کرد و در بخشهای مختلف، تواناییهای خود را به نمایش گذاشت . در سال ۱۳۸۷ خمسه در فیلم بیست به ایفای نقش پرداخت و به خاطر بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد.
علیرضا خمسه بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است
گفتگو با علیرضا خمسه
اولین بار چه زمانی متوجه شدید به بازیگری علاقه دارید؟
علیرضا خمسه: 13 عدد شانس من است. اولینبار هم در 13سالگی متوجه شدم به بازیگری علاقه دارم. یکسری کارها وجود دارد که وقتی انجام میدهی متوجه میشوی دغدغه ذهنیات از بین رفته است. برای من هم بعد از بازی در اولین کارم این اتفاق افتاد. اگر بخواهم اصطلاح کوچهبازاری آن را بگویم، میگویم «کرمکشی»، در واقع با بازیگری کرمهای ذهنیام از بین رفت و این علاقه تا 13 سال بعد که اولین بازیام در فیلم «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی بود ادامه داشت. واقعیت این است که هر 13 سال در زندگی من برابر با رسیدن به یک قله شهرت است. بعد از بازی در اولین کارم دقیقا 13 سال بعد بود که موفق به دریافت اولین جایزه بینالمللی تیونیانک از کرهشمالی به دلیل بازی در فیلم «آپارتمان شماره 13» شدم و درست 13 سال بعد در 52 سالگی برای بازی در فیلم «بیست» اولین جایزه فجر را دریافت کردم.
اولین بار وقتی خودتان را روی پرده سینما دیدید چه حسی داشتید؟
علیرضا خمسه: اولین احساس هر کسی از تماشای تصویر خودش انزجار است. هر آدمی وقتی خودش را روی پرده سینما میبیند، مطمئنا از تصویرش بدش میآید؛ به این دلیل که آن تصور ذهنی که از خودمان داریم با واقعیتی که هست یکی نیست اما به مرور با این فیزیک و هیکل، هیبت و صدا آشنا میشوی و میتوانی خودت را از پشت سر تماشا کنی و با حالتهای خوابیده، خزیده و نخزیده و پاشده و نپاشدهات ارتباط برقرار کنی. (میخندد) بنابراین طبیعی است که اولین واکنش خودم از تماشای بازیام واکنش مثبتی نبود اما وقتی برای اولینبار روبهروی دوربین قرار گرفتم اضطراب و دلهره نداشتم؛ در واقع اضطرابها را گذاشتم برای رودررویی با حضرت عزرائیل!
اولین دستمزدی که دریافت کردید چقدر بود و با آن چه کردید؟
علیرضا خمسه: یادم میآید در سال 1360 برای بازی در فیلم «مرگ یزدگرد» که اولین فیلم سینماییام بود 9 هزار تومان دستمزد گرفتم. دقیقا نمیدانم با این پول چه کردم؛ فقط میدانم خانه و ویلا نخریدم.
فکر میکنید تا چند سالگی بازیگری را ادامه دهید؟
کار ما بازنشستگی ندارد اما از کارافتادگی دارد. من هم تا وقتی که بتوانم بازیگری را ادامه میدهم.
از بعد انسانی به نظر خودتان چطور آدمی هستید؟
علیرضا خمسه: من خودم را با عینک میبینم، بدون عینک تار میبینم.(میخندد) خودم نمیتوانم از خصوصیات خودم بگویم. ترجیحم این است که مورد داوری قرار بگیرم. به نظرم این سؤالات را باید از یک زندانی پرسید، اگر دقت کنید همه زندانیها میگویند من آدم خوبی بودم، مسئولان من را درک نکردند، من را به زندان انداختند. ما همه سعی میکنیم آدمهای خوبی باشیم اما از بین ما جنایتکار و قاتل و کلاهبردار هم درمیآید.
شما چقدر درباره آدمها قضاوت میکنید، با توجه به اینکه خودتان بازیگر هستید و خواهناخواه مورد قضاوت قرار میگیرید؟
من میگویم همه آدمها خوب هستند مگر خلاف آن ثابت شود.
حسادت خصیصهای است که هر کسی ممکن است در وجودش داشته باشد. شما هیچ وقت به بازیگر یا کمدین خاصی حسادت کردهاید؟
نه هرگز حسود نبودم.
با توجه به اینکه هرچه میگذرد آدمها پیچیدهتر میشوند، خود شما هیچ وقت متوجه این پیچیدگی شدهاید؟
من تقریبا همیشه در خودم پیچیده شدهام. آنقدر در خودم پیچیدهام که خودم را گم کردهام. گاهی پیش میآید که حتی نمیدانم قاشق غذاخوری را کجا گذاشتهام.
مهمترین خصیصهای که در جامعه رنجتان میدهد؟
وقتی مثانهات پر باشد و توالت عمومی پیدا نمیکنی. (میخندد)
آخرین دروغی که تا به حال گفتهاید؟
علیرضا خمسه: در روز خواستگاریام. خانواده همسرم هرچه از خصوصیات منفی میپرسیدند تکذیب میکردم. پدر عروس به من گفتند اینطور که شما از خودتان تعریف میکنید به نظر خیلی معصوم میآیید. یعنی شما هیچ اشکالی ندارید؟! گفتم چرا من یک مشکل بزرگ دارم آن هم دروغگویی من است (میخندد).
بزرگترین دروغ زندگیتان؟
اینکه به دروغ میگویم من آدم خوبی هستم.
اولین دروغ عمرتان؟
موقعی که به دنیا آمدم به جای اینکه گریه کنم، خندیدم.
به صورت عمومی بدجنسی هم دارید؟
بله. در مواجهه با مادرزن بدجنسیهای خودم را دارم.
یعنی در دوران جوانی هم به شخص خاصی حسادت نکردهاید؟
من هیچ وقت جوان نبودم. من همیشه کودک بودهام و هستم.
علیرضا خمسه از هنرجویان مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بود
بهترین کسی که در بین اطرافیان خود میشناسید؟
حضرت آدم!
شما اصالتا کجایی هستید؟
تهرانی.
فکر میکنید خصوصیات تهرانیها چیست؟
بگویم نمیتوانید چاپ کنید (میخندد).
شما در دوران شروع کارتان تبدیل شده بودید به یک ستاره. ستاره شدن با خود چه چیز به همراه دارد؟
علیرضا خمسه: من فکر میکنم لفظ ستاره حداقل در مورد خودم اشتباه است. البته در مورد دیگران هم همینطور. چون ما بازیگرانی هستیم که به ما نقشی محول میشود که بعضی از ما توانایی ایفای این نقشها را به نحو مطلوب داریم و بعضیها نه، بنابراین ما بازیگران خیلی خوب، بازیگران متوسط و همینطور بازیگران عالی داریم. بازیگران همه درصدد ایجاد باور هستند و طبیعی بازی کردن نقشها، در نتیجه هر بازیگری که موفق میشود و موقعیت شهرت پیدا میکند دچار کذب غرور میشود و این یک اصل است و امر کلیای نیست اما در مورد شخصیت افراد فرق میکند. در مشاغل دیگر هم این اتفاق وجود دارد. پزشکانی هستند که کارشان رونق دارد و به مرور ممکن است متکبر شوند. پزشکانی هم هستند که هرقدر معروفتر میشوند، مردانهتر رفتار میکنند. هرکس که قرار است معروف شود، متکبر و خودخواه شود، حتما صفت ستاره برای او زیاد است.
در بین ستارههای جوانتر کسی را دیدهاید که دچار عارضه خودشیفتگی و غرور ستاره بودن شده باشد؟
علیرضا خمسه: ما حرفهمان بازیگری است و چون یکدیگر را دوست داریم متوجه این عارضه نمیشویم. این موضوع را شما خبرنگارها و مردم عادی بیشتر متوجه میشوید. چون ما در مواجهه با هم ارتباطهای صمیمانهای داریم که عاری از غرور، تکبر و خودپسندی است. به هر حال بین بچههای تئاتر و سینما یک رفاقتی وجود دارد که اجازه نمیدهد این خصوصیات خودش را بروز دهد.
آن دورانی که با اکبر عبدی شانه به شانه هم بازی میکردید، هیچ وقت بینتان رقابت پیش نیامد؟
علیرضا خمسه: اتفاقا اکبر عبدی از رفیقهای خوب من است. سالها با هم کار کردیم و این اتفاق خیلی خوب است که 2 بازیگر سعی کنند کارشان بهتر شود اما اسم این موضوع را رقابت نمیگذارم بلکه میگویم همدلی و همکاری برای بهتر شدن کار است.
به نظر شما فضای جامعه ما را به سمت خوب بودن سوق میدهد یا بد بودن؟
فضای جامعه ما مثل آسمان کشور ماست، گاهی آفتابی است و گاهی ابری.
اگر میتوانستید یکی از خصوصیاتتان را پاک کنید کدام را پاک میکردید؟
علاقه مفرط به مادرزنم را (میخندد)
بعد از بازیگر شدن روند زندگیتان چه تغییری کرد؟
علیرضا خمسه: اینکه زیر ذرهبین مردم بوده و همیشه مورد قضاوت باشی سخت است. شهرت باعث میشود برای مردم تماشایی باشی و همین مسئله باعث میشود تو نتوانی راحت رفتار کنی.
علیرضا خمسه در فرانسه دورههای مربوط به پانتومیم، حرکات بدنی و بازیگری را فرا گرفت
آثار علیرضا خمسه
فیلم های سینمایی علیرضا خمسه
۱۳۹۲ | نیکان و بچه غول | |
۱۳۹۱ | از تهران تا بهشت | |
۱۳۹۱ | عملیات مهد کودک | |
۱۳۹۰ | سلام بر فرشتگان | |
۱۳۸۹ | نخودی | |
۱۳۸۹ | فرش قرمز | محسن میردامادی |
۱۳۸۹ | شکلات داغ | حامد کلاهداری |
۱۳۸۹ | عروسک | ابراهیم وحیدزاده |
۱۳۸۹ | خوابهای دنبالهدار | پوران درخشنده |
۱۳۸۹ | دختر شاه پریون | |
۱۳۸۹ | قبرستان غیرانتفاعی | |
۱۳۸۷ | بیست | عبدالرضا کاهانی |
۱۳۸۷ | میزاک | |
۱۳۸۵ | قاعده بازی | احمدرضا معتمدی |
۱۳۷۹ | یکی بود یکی نبود
(با حضور افتخاری) |
ایرج طهماسب |
۱۳۷۶ | کلید ازدواج | |
۱۳۷۵ | مینا و غنچه | |
۱۳۷۴ | پاکباخته | |
۱۳۷۴ | ماه پیشونی | |
۱۳۷۳ | بوی خوش زندگی | ابوالحسن داوودی |
۱۳۷۳ | مهریه بیبی | اصغر هاشمی |
۱۳۷۲ | چشم شیطان | حسن هدایت |
۱۳۷۲ | من زمین را دوست دارم | ابوالحسن داوودی |
۱۳۷۱ | چهارشنبه عزیز | |
۱۳۷۱ | مأموریت آقای شادی | محمدرضا زهتابی |
۱۳۷۱ | دلاوران کوچه دلگشا | حسن هدایت |
۱۳۷۰ | جیببرها به بهشت نمیروند | ابوالحسن داوودی |
۱۳۷۰ | دو نفر و نصفی | یدالله صمدی |
۱۳۶۹ | آپارتمان شماره ۱۳ | یدالله صمدی |
۱۳۶۸ | شکار خاموش | کیومرث پوراحمد |
۱۳۶۸ | زیر بامهای شهر | اصغر هاشمی |
۱۳۶۷ | لنگرگاه | |
۱۳۶۷ | روز باشکوه | کیانوش عیاری |
۱۳۶۶ | شاید وقتی دیگر | |
۱۳۶۱ | مرگ یزدگرد | بهرام بیضایی |
علیرضا خمسه در سال ۱۳۶۰ برای اولین بار مقابل دوربین سینما رفت
فیلم های تلویزیونی علیرضا خمسه
۱۳۹۴–۱۳۹۵ | بیمار استاندارد | بازیگر | سعید آقاخانی | شبکه ۱ / در نقش نصرت |
۱۳۹۴ | خندوانه | استندآپ کمدین | رامبد جوان | شبکه نسیم |
۱۳۹۴ | حالت خاص | بازیگر | افشین اربابی | شبکه نسیم / بازیگر مهمان |
۱۳۹۴ | پایتخت ۴ | بازیگر | سیروس مقدم | شبکه ۱ |
۱۳۹۴ | میکائیل | بازیگر | سیروس مقدم | شبکه ۱ در نقش آقا خان |
۱۳۹۴ | مسابقه ثانیهها | مجری | سهیل سلیمانی | شبکه ۲ |
۱۳۹۱–۱۳۹۳ | جلالالدین | بازیگر | شهرام اسدی | پخش از دی ۱۳۹۳ از شبکه ۱ |
۱۳۹۲–۱۳۹۳ | پایتخت ۳ | بازیگر | سیروس مقدم | پخش در نوروز ۱۳۹۳ |
۱۳۹۲–۱۳۹۳ | تلهفیلم «به من نگو قراضه» | بازیگر | محسن یوسفی | شبکه ۱ |
۱۳۹۲ | سرزمین کهن | بازیگر | کمال تبریزی | شبکه ۳ |
۱۳۹۲ | تلهفیلم «ورود زندهها ممنوع» | بازیگر | جواد مزدآبادی | سینما و شبکه خانگی |
۱۳۹۱–۱۳۹۲ | پایتخت ۲ | بازیگر | سیروس مقدم | در نقش «پنجعلی معمولی» (پدر نقی)؛
در نوروز ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳از شبکه ۱ پخش شد. |
۱۳۹۱ | تلهفیلم «داستان عوضی» | بازیگر | فریدون جیرانی | نوروز ۱۳۹۲ از شبکه ۱ پخش شد. |
۱۳۹۱ | تهران پلاک یک | بازیگر | مهدی مظلومی | در نقش «کرم» (سرایدار/ مدیر ساختمان) |
۱۳۹۱ | تلهفیلم «رباعی» | بازیگر | محسن دامادی | در نقش «کمال طراوت» / شبکه ۱ |
۱۳۹۰ | تلهفیلم «گنج پنهان» | بازیگر | بابک محمدی | محصول صدا و سیمای مرکز کیش[۲] |
۱۳۹۰ | مهمانان ویژه | بازیگر | سیدجواد رضویان | پخش در خرداد ۱۳۹۱ از شبکه تهران |
۱۳۸۹–۱۳۹۰ | پایتخت | بازیگر | سیروس مقدم | در نقش «پنجعلی معمولی» (پدر نقی)؛
در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ پخش شد. |
۱۳۸۹ | چاووش بهار | بازیگر | افشین اربابی | شبکه آموزش |
۱۳۸۹ | دارا و ندار | بازیگر | مسعود دهنمکی | شبکه تهران |
۱۳۸۹ | تلهفیلم «تنها حامی» | بازیگر | بیژن شیرمرز | شبکه نمایش خانگی |
۱۳۸۹ | تلهفیلم «دزدان غیر دریایی» | بازیگر | بیژن شیرمرز | شبکه ۳ و شبکه نمایش خانگی |
۱۳۸۹ | تلهفیلم «بلور باران» | بازیگر | شاهد احمدلو | شبکه ۳ |
۱۳۸۸ | تلهفیلم «ما خونه نیستیم» | بازیگر | شاهد احمدلو | پخش در نوروز ۱۳۸۹ |
۱۳۸۸ | کلاهقرمزی ۸۸ | بازیگر مهمان | ایرج طهماسب | شبکه ۲ |
۱۳۸۸ | تلهفیلم «فرزند افیون» | مجید جوانمرد | شبکه ۳ | |
۱۳۸۸ | تلهفیلم «روز هشتم» | بازیگر | مهدی کرمپور | شبکه ۱ |
۱۳۸۸ | تلهفیلم «بلور باران» | بازیگر | شاهد احمدلو | سیما فیلم |
۱۳۸۸ | تلهفیلم «جا مانده» | بازیگر | بهروز شعیبی | سیما فیلم |
۱۳۸۷–۱۳۸۸ | همهٔ بچههای من | بازیگر | مرضیه برومند | کارگردان تلویزیونی: «مسعود فروتن» |
۱۳۸۷–۱۳۸۸ | شب هزار و یکم | بازیگر | علی بهادر | شبکه ۱ |
۱۳۸۶ | برنامه زنده «سالاد فصل» | مجری | ؟ | پخش از شبکه جهانی جامجم |
۱۳۸۶ | مرد هزارچهره | بازیگر | مهران مدیری | در نوروز ۱۳۸۷ از شبکه ۳ پخش شد. |
۱۳۸۵–۱۳۸۶ | تلهفیلم «با هم در خانه» | بازیگر | بهمن زرینپور | شبکه ۲ |
۱۳۸۴ | یک مشت پر عقاب | بازیگر | اصغر هاشمی | در نقش «استوار شهپرست» |
۱۳۸۳ | آریشگاه | مجری
کارگردان |
علیرضا خمسه | در تابستان ۱۳۸۳ از شبکه ۳ پخش شد. |
۱۳۸۳ | فیلبانان | بازیگر | کاظم راستگفتار | در نوروز ۱۳۸۴ از شبکه ۲ پخش شد. |
۱ | برنامهٔ زنده «جمعه تعطیل نیست» | بازیگر، نویسنده
مجری، کارگردان |
علیرضا خمسه | جمعههای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ از شبکه تهران
پخش میشد. |
۱۳۸۲ | مسافر زمان | بازیگر | مسعود نوابی | شبکه ۲ |
۱۳۸۲ | حیاط خلوت | کارگردان
نویسنده |
علیرضا خمسه | برنامه کودک و نوجوان شبکه ۲ |
۱۳۸۳ | برنامهٔ زنده «آریشگاه» | بازیگر، نویسنده
کارگردان |
علیرضا خمسه | در تابستان ۸۳ هر جمعه شب از شبکه ۳
پخش میشد. |
۱۳۸۱ | عسلها و مثلها | بازیگر | مجتبی یاسینی | در ماه رمضان ۱۳۸۱ از برنامه کودک و نوجوان
شبکه ۱ پخش میشد. |
۱۳۷۹–۱۳۸۰ | چراغ جادو | بازیگر | همایون اسعدیان | شبکه ۱ |
۱۳۷۹ | معجزه ازدواج | بازیگر، نویسنده
کارگردان |
علیرضا خمسه | در نوروز ۱۳۷۹ از شبکه ۲ پخش شد. |
۱۳۷۸ | میگی نه؟ نگاه کن! | بازیگر | کاظم بلوچی | از برنامه کودک و نوجوان شبکه ۱ پخش میشد. |
۱۳۷۸ | هتل پیادهرو | بازیگر | بهمن زرینپور | در نوروز ۱۳۷۸ از شبکه ۱ پخش شد. |
۱۳۷۷ | برنامه «سیاحتنامه» | بازیگر، نویسنده
مجری، کارگردان |
علیرضا خمسه | در تابستان ۷۷ و در ۱۳ قسمت از شبکه ۳ پخش شد. |
۱۳۷۶–۱۳۷۷ | برنامه ترکیبی «بهارنامه» | بازیگر، نویسنده
کارگردان |
علیرضا خمسه | در نوروز ۱۳۷۷ در ۱۳ قسمت از شبکه ۳ پخش شد. |
۱۳۷۶ | بشین، پاشو، بخند | بازیگر، نویسنده
مجری، کارگردان |
علیرضا خمسه | در ۲۶ قسمت از برنامه کودک شبکه ۲ پخش شد. |
۱۳۷۵ | جشن خاطرهها | مجری | علیرضا خمسه | برنامه کودک شبکه ۱ |
۱۳۷۵ | ب مثل بهار | بازیگر | مسعود شاهمحمدی | شبکه ۲ |
۱۳۷۵ | مسابقه «ستارهها» | مجری | ؟ | شبکه تهران |
۱۳۷۴ | مسابقه «رنگینکمان» | مجری
بازیگر پانتومیم |
؟ | شبکه تهران |
۱۳۶۸ | سلامتی چه خوبه! | بازیگر، نویسنده
و کارگردان هنری |
علیرضا خمسه
ایرج طهماسب |
شبکه ۱ |
۱۳۶۷ | ماجراهای آقای دوستی | بازیگر | مسعود نوابی
مسعود رشیدی |
شبکه ۱ |
۱۳۶۵–۱۳۶۷ | هوشیار و بیدار | بازیگر | صادق عبداللهی
محمد اوزی |
کارگردان تلویزیونی: «داود جم» |
۱۳۶۶ | زنگ بیداری | کارگردان | علیرضا خمسه | شبکه ۱ |
۱۳۶۵ | خانه در انتظار | بازیگر | منوچهر عسگرینسب | شبکه ۲ |
۱۳۶۵ | مسابقه تلویزیونی «حواستو جمع کن» | مجری | ؟ | یکی دیگر از مجریهای آن، «عزتالله رمضانیفر» بود. |
۱۳۶۴ | تلهتئاتر «دست بالای دست» | بازیگر | اسماعیل شنگله | کارگردان تلویزیونی: «مهوش جزایری» |
۱۳۶۴ | هفتخوان | مجری | ؟ | برنامه کودک و نوجوان شبکه ۱ |
۱۳۶۴ | تلهفیلم «نردبام» | بازیگر | شهرزاد مهدوی | شبکه ۱ |
۱۳۶۴ | جُنگ هفته | بازیگر | اسماعیل شنگله | شبکه ۱ |
۱۳۶۴ | هوشی و موشی | بازیگر | مهناز جهانگیری | کارگردان تلویزیونی: «محسن احمدی»
اواسط دهه شصت، در برنامه کودک و نوجوان پخش میشد. |
۱۳۶۳ | تلهتئاتر «پاتلن وکیل» | بازیگر | اسماعیل شنگله | شبکه ۱ |
۱۳۶۳ | نگاه سوم | بازیگر | ؟ | بازی در قطعات نمایشی این برنامه که از شبکه ۱
پخش میشد. |
۱۳۶۳ | تلهفیلم «روزنامه» | بازیگر | شهرزاد مهدوی | شبکه ۱ |
۱۳۶۳ | بورزید و بخندید | بازیگر | بهروز خوش رزم | شبکه ۱ |
۱۳۶۱ | نوروزنامه | بازیگر | بهروز خوش رزم | شبکه ۱ |
علیرضا خمسه از همان ابتدای ورود به حیطه بازیگری، توجه کارگردانهای کمدی ساز را به خود جلب کرد
علیرضا خمسه در شبکه خانگی
۱۳۹۳ | عشق تعطیل نیست | بازیگر | بیژن بیرنگ | یک مجموعهٔ ویدئویی ۲۶ قسمتی که از ۶ بهمن ۱۳۹۳ در
شبکه نمایش خانگی انتشار یافت.[۳] |
۱۳۹۳ | کوچه مروارید | بازیگر | سعید سالارزهی | یک مجموعه طنز عروسکی، محصول شبکه نمایش خانگی،
که اولین سریال مختص به کودکان و نوجوانان است.[۴] |
عضویت در هیئتهای داوری
عضو هیئت داوران بخش بینالملل بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان | اصفهان | ۱۳۹۰ |
عضو هیئت داوران سومین جشنواره فیلمهای ایرانی | تورنتو (کانادا) | سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۱ |
عضو هیئت داوران سومین جشنواره بینالمللی پانتومیم | بوشهر | |
عضو هیئت داوران تئاتر تک نفره | بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران | ۱۳۸۹ |
عضو هیئت داوران بخش جنبی جشنواره بینالمللی فیلم فجر | ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ | |
عضو هیئت داوران جشنواره سینمای جوان | بجنورد | ۱۳۸۷ |
عضو هیئت داوران جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان | اصفهان | ۱۳۸۷ |
عضو هیئت داوران دو دوره جشنواره نمایشنامه خوانی | فرهنگسرای نیاوران | ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ |
عضو هیئت داوران هفتمین جشنواره سراسری تئاتر تجربه | دانشگاه تهران | ۱۳۸۳ |
عضو هیئت داوران نخستین جشنواره بینالمللی طنز | تهران | ۱۳۸۲ |
عضو هیئت داوران دومین جشنواره بینالمللی نمایشهای طنز | اصفهان | ۱۳۸۲ |
عضو هیئت داوران هفتمین و هشتمین جشن سینمای ایران | تهران | ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ |
عضو هیئت داوران دومین جشنواره سینمای کمدی | شهرکرد | ۱۳۷۹ |
عضو هیئت داوران تئاترهای استانی | کل کشور | سالهای مختلف |
عضو هیئت داوران اولین و دومین جشنواره بینالمللی پانتومیم | تهران | ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ |
عضو هیئت داوران جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان | تهران | ۱۳۷۷ |
عضو هیئت داوران جشنوارههای سینمای جوان | زاهدان | ۱۳۷۷ |
عضو هیئت داوران جشنوارههای سینمای جوان | اصفهان | ۱۳۷۶ |
عضو هیئت داوران جشنوارههای سینمای جوان | خرمآباد | ۱۳۷۶ |
عضو هیئت داوران جشنوارههای سینمای جوان | ارومیه | ۱۳۷۵ |
عضو هیئت داوران هفتمین جشنواره سراسری نمایشهای مذهبی، آیینی و سنتی | تهران | ۱۳۷۴ |
عضو هیئت داوران فیلمهای ایرانی شرکت کننده در هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان | اصفهان | ۱۳۷۱ |