آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم اظهار داشت: مسئلهای که من قبلاً اشاره کردم و باز هم رسانههای داخل و خارج روی آن مانور داده و غلط اندازی میکنند بحث حجاب است.
وی با بیان اینکه این افراد از کلمه حجاب استفاده نادرستی میکنند، ادامه داد: افرادی ناآگاه در داخل و برخی مغرض میگویند چرا حجاب باید اجباری باشد؛ آیا در اسلام چیزی اجباری است که حجاب هم باشد.
استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینکه اموری در اسلام مانند رشوه دادن، دزدی، خلاف عفت و بیحجابی و شرب خمر و استعمال و فروش مواد مخدر ... ممنوع است، اضافه کرد: گاهی فردی در خانه خود اعمالی انجام میدهد که ما مأمور به تجسس در امور خصوصی افراد نیستیم ولی گاهی فرد در ملأ عام یکی از این کارها را انجام میدهد که هم حکومت و هم مردم مأمور به امر به معروف و نهی از منکر هستند.
وی با بیان اینکه باید با شراب خواری و بیحجابی و دزدی علنی برخورد شود، اضافه کرد: بدحجابی در صحنه اجتماعی رخ میدهد و کاری به حریم خصوصی ندارد؛ درست مانند کسی که در ملأعام شراب میخورد و دزدی میکند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: از هر منکری باید جلوگیری کرد ولی معنای این مسئله، برخورد خشونت آمیز نیست البته تا جایی که افراد هم خشونتی به کار نبرند؛ فردی که با ماشین روی چند نفر میرود و اموال مردم را غارت میکند مجرم است و حتی ممکن است اعدام شود اما در سایر مسائل منکرات میتوان نهی از منکر کرد.
خودرو حریم خصوصی نیست
وی با بیان اینکه برخی میگویند خودرو حریم خصوصی است، گفت: ماشین اگر در پارکینگ منزل باشد و بیرون نیامده حریم خصوصی است اما ماشینی که شیشه روشن دارد و همه چیز در آن پیداست، حریم خصوصی نیست درست مانند کسی که برود در خیابان خانه شیشهای درست کند.
مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: عدهای ناآگاهانه و عدهای آگاهانه برای تضعیف نظام میخواهند محرمات را یکی یکی مجاز کنند؛ میگویند ما اگر اینها را بزنیم اصل نظام زیر سؤال خواهد رفت.
وی افزود: برخی میگویند از حجاب مهمتر هم داریم و باید سراغ آنها هم برویم؛ این درست مانند این است که کسی چشم درد و سرماخوردگی دارد و نزد پزشک برود ولی پزشک بگوید درد چشم خود را درمان کن و سرماخوردگی را رها کن.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: این کار هم مغالطه است؛ همه منکرات به مقدار توان باید نهی شود و منکر شدیدها هم باید بیشتر مورد توجه باشند ولی به معنای بیتوجهی به منکرات دیگر نیست.