رئیسی: اراده مردم، استقرار عدالت، ‌ پیشرفت و آزادی در کشور است/ تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد

رئیس جمهور پس از ادای سوگند رو به حاضران گفت:طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید. قانون اساسی به عنوان میثاق ملی همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است.

سید ابراهیم رئیسی ادامه داد:اینک بار دیگر اراده مردم تجلی یافت تا این خدمتگزار به آرمانهای بلندی سوگند یاد کند که توسط امام بزرگوار به ثمر نشست. مردم عزمی راسخ دارند و اراده آنان قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت، پیشرفت، آزادی و عزت است. فرهنگ و تمدن ایران بزرگ آنگاه که پذیرای تمدن اسلامی شد، سرآمد دانش و ادب در جهان شد. در طلیعه قرن جدید، بسیار مفتخرم با رای ملت قهرمان ایران به نگاهبانی از چنین میراث گرانبهایی موظف شده‌ام رئیسی افزود: طلوع انقلاب اسلامی ایران، سرفصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رسانیدقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی، دراصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است.  

 سیزدهمین رئیس جمهور گفت:اینک، در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰، بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرده است تا این خدمتگزار، به آرمانهای والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۳ سال پیش، توسط مردم ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه به ثمر نشست.   مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب، عزمی راسخ دارند. اراده آنها، قرارگرفتن کشور در مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزت است.

سرنوشت ایران بزرگ، به همت امتِ تاریخ ساز و به رهبری امامِ خداشناس، متحول گردید و ملت ایران، به واسطه انقلاب اسلامی، زنجیرِ اسارتِ زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم گردید. در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردمسالاری دینی، شیوه نوینی از حکمرانی است که می تواند «استقلال و آزادی»، «دین و دنیا» و «سنت و پیشرفت» را در کنار هم، به ارمغان بیاورد. ایرانِ بزرگ، ایرانِ پرافتخار و ایرانِ تاریخ ساز، در حالی وارد قرن جدید می شود که بیش از چهل سال است خورشیدِ مردم سالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود، در آغاز گام دوم قرار دارد.

دولتِ جدید، امروز بر بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه، آن را ساخته است. فرهنگی که قرن ها در تاریخ بشریت، پیشرو بوده و با ترکیبِ یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایرانِ بزرگ، آنگاه که پذیرای اسلام شد، همین الگویِ پیشرفت را بازآفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب جهان گردید.

ملتِ بزرگ ِایران، اکنون بر فراز این قلّه بلند ایستاده و «خشنود» از انتخابهای تاریخی خود، به «چشم اندازِ امیدبخشِ پیش رویِ کشورش، می‌نگرد.  

ایرانِ جدید، ایرانِ قرن پانزدهم

رئیسی گفت: اراده ملت بزرگ ایران، در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوه ای «رَشک برانگیز» از نظام مردم سالاری دینی را در تاریخ معاصر، به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا، قرار داشتیم.

نیک می دانیم که انتخابات، "نقطۀ آغازِ" مشارکتِ مردم است، نه"نقطۀ پایانِ" آن؛ و دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود.

خواسته‌های مردم از دولت مردمی در بیان رئیس جمهور

 ابراهیم رئیسی پیرامون خواسته های اجتماعی از دولت گفت:مردم از دولتِ برگزیده خود می خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالَم باشد و به ظلم و بی عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.  

ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوقِ انسان‌های بی گناه و بی دفاع را قبول نداریم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و ولی نعمتان انقلاب باشیم.  

 رئیس جمهور ادامه داد:مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود. مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگیها و خصائص انقلاب اسلامی، در ساختارها، فرآیندها و همچنین باورهای دولتمردان مشاهده‌ پذیر باشد.   مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها را بهبود ببخشیم و «نشاط ملی» و «شور اجتماعی» را در جامعه بگسترانیم. دولت برخاسته از اراده ی ملت، برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی ناپذیر، به پیش خواهد رفت. اینجانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستم.

رئیس‌جمهور: تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد

سید ابراهیم رئیسی در تببین مسائل دیپلماتیک رو به میهمانان خارجی گفت:در دولت مردمی، همه مؤلفه های قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد؛ و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تامین نماییم.

رئیس جمهور گفت:قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت ساز است. ظرفیت های منطقه ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت های سلطه گر و ظالم، بکار گرفته می شود.  

 رئیس جمهور ادامه داد:بحران‌های منطقه، باید از طریق گفتگوهای واقعیِ «درون منطقه ای» و براساسِ تامینِ حقوقِ ملت ها، حل و فصل شود و دخالتهای بیگانگان نه موجب رفع مشکل که خود، مشکل است. من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز میکنم.  

برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، کاملا صلح آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی حرام می داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد.

 سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.  

سید ابراهمی رئیسی گفت:تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست.  

 رئیس جمهور افزود:جمهوری اسلامی ایران، کشور ها و ملت های همسایه را خویشاوند خود می داند و مهم ترین و اصلی ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه ی خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست.

 دیپلماسی، باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر، و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید. جهان، در حال دگرگونی است و تامینِ منافعِ ملت ها، منوط به درکِ جهان ِجدید و «تعاملِ راهبردی» با «قدرت هایِ نوظهور» است و سیاست خارجیِ موفق، سیاستِ خارجیِ متوازن خواهد بود.

رئیسی در پایان سخنان خود گفت: با توجه به تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی اعضای کابینه در هفته آینده به مجلس معرفی می شوند.

این مراسم با تشکر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس از حاضرین و اعلام مهلت قانونی دو هفته ای برای اعلام منتخبان کابینه به مجلس به پایان رسید.