قدم به قدم آموزش تکثیر و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) با دستان خودتان

گل قاشقی یا پپرومیا یکی از گل‌های زینتی است که به دلیل داشتن برگ‌های زیبای چرمی شکل، در آپارتمان‌های امروزی مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. این گیاه دارای قیمت بسیار مناسب بوده و مقاومت زیادی در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد دارد. شاید به جرات بتوان گفت که گل قاشقی یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است که در ساختمان‌های امروزی به وفور دیده می‌شود.

نگهداری پپرومیا دارای شرایط مخصوص به خود است که شناخت آن باعث می‌شود تا عمر گل خریداری شده را افزایش دهد. برگ‌های این گل از حساسیت زیادی برخوردار بوده و در انواع مختلف قابل خریداری هستند. در این مقاله سعی داریم تا در مورد فوت و فن تکثیر گل قاشقی مطالب جالب توجهی را با شما در میان بگذاریم.

قدم به قدم آموزش تکثیر و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) با دستان خودتان

آشنایی با گل قاشقی

گل قاشقی دارای تنوع زیادی است که با توجه به بررسی‌های انجام شده، این گیاه دارای 400 گونه مختلف از جمله گل قاشقی لب ماتیکی، گل قاشقی گلدار، گل قاشقی بلک، گل قاشقی هلندی، گل قاشقی مخملی، گل قاشقی رونده، گل قاشقی ابلق، گل قاشقی رنگی و... است. در ایران مدل‌های گل قاشقی ابلق و سبز به وفور دیده می‌شود چرا که دارای برگ‌های خوش رنگ و زیبا است که نگهداری آن آسان است. بسیاری از افراد برای تنوع در محیط داخلی آپارتمان خود از گل قاشقی استفاده می‌کنند. این گیاه برای رشد نیاز به نور متوسط و هوای خنک دارد. 

زمانی که گل قاشقی را جا به جا کنید، ممکن است به دلیل تغییر هوا، برگ‌های آن دچار ریزش شوند که در صورت مساعد بودن شرایط جوی مکان جدید، مجدد برگ‌های آن شروع به رشد می‌نمایند. برای نگهداری گل قاشقی  بهتر است آن را در مکانی قرار دهید که مرطوب باشد. البته بدانید که آبیاری بیش از اندازه گیاه قاشقی، باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. دمای مورد نیاز برای این گل چیزی حدود 25 درجه سانتی‌گراد است. شرایط نگهداری گل قاشقی بسیار آسان است و برای حفظ سلامت این گیاه بهتر است به نکات گفته شده در این بخش توجه داشته باشید.

شیوه‌های تکثیر گل قاشقی چگونه است

گیاه قاشقی یک گیاه سایه دوست بوده که برای قرارگیری در محیط داخلی ساختمان مناسب است. این گیاه را می‌توان به شیوه‌های مختلف تکثیر نمود که انتخاب هر شیوه متناسب با سلیقه افراد امکان پذیر است. به صورت کلی می‌توان بیان کرد که برای تکثیر این گل از سه روش کاشت بذر، قلمه ساقه و برگ استفاده می‌شود. در ادامه به فوت و فن تکثیر گل قاشقی اشاره خواهیم داشت:

قلمه زدن ساقه گل قاشقی

بهترین زمان برای این کار فصل بهار و تابستان است چرا که برای قلمه زدن این گیاه نیاز به دمای گرم احساس می‌شود که در این فصول می‌توان این نیاز را در گیاه تامین کرد. برای قلمه زدن گل قاشقی انتخاب ساقه سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است با چاقو یک ساقه تمیز را انتخاب کرده و به شکل مورب برش دهید. طول قلمه‌ها باید چیزی بین 8 الی 10 سانتی‌متر باشد. 

قدم به قدم آموزش تکثیر و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) با دستان خودتان

 

 

 

پس از جدا کردن ساقه، برگ‌های انتهایی آن را جدا کرده و به انتهای قلمه‌ها هورمون ریشه‌زایی بزنید. پس از استفاده از هورمون آن را در عمق 5 سانتی‌متر خاک قرار دهید. در این مرحله آبیاری کردن گیاه می‌تواند برای تکثیر گل قاشقی مؤثر باشد. بعد از حدود یک ماه قلمه‌ها ریشه داده و تکثیر می‌شوند.

  • فوت و فن قلمه زدن ساقه گل قاشقی

حال که با شیوه قلمه زدن ساقه این گل آشنا شدید، کافی است تا فوت و فون قلمه زدن را یاد بگیرید تا در نهایت بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید:

  • خاک این گل باید ترکیبی از ماسه، خاک برگ و خاک باغچه باشد. در صورت عدم تامین خاک‌های بیان شده می‌توانید از کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس استفاده کنید. 
  • برای دریافت نتیجه بهتر، کافی است زهکشی خاک را بررسی کرده تا در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.
  • دمای مورد نیاز برای قلمه زدن ساقه گل پیرومیا چیزی حدود 20 الی 25 درجه سانتی‌گراد است.
  • در زمان قلمه زدن بهتر است گلدان را به دور از نور خورشید قرار دهید. 
  • تامین رطوبت گیاه در طول دوره قلمه زدن بسیار مهم است و بهتر است رطوبت گیاه را با استفاده از یک کیسه پلاستیکی تامین کنید.

قلمه زدن برگ گیاه قاشقی

گیاه قاشقی را می‌توان از طریق برگ آن نیز تکثیر کرد. قلمه زدن برگ گیاه قاشقی از متداول‌ترین شیوه‌هایی است که می‌توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد. برای این کار کافی است به نکات گفته شده در این بخش توجه داشته باشید تا یک نتیجه مطلوب دریافت کنید. انتخاب یک برگ سالم و بزرگ از جمله پیش‌نیازهای قلمه زدن برگ گیاه پیرومیا است. با چاقو برگ گیاه انتخابی را جدا کرده و در یک مکان مناسب قرار دهید. قلمه برگ را درون خاک قرار داده به صورتی که کل طول دم برگ در خاک قرار بگیرد. در این مرحله خاک را آبیاری کرده تا قلمه در خاک محکم شود. برای نتیجه بهتر کافی است گلدان را در یک مکان مرطوب قرار دهید. 

  • فوت و فن قلمه زدن برگ گیاه قاشقی

در قلمه زدن برگ گیاه قاشقی نیز یک سری نکات وجود دارد که شناخت آن باعث می‌شود تا از نتیجه کار رضایت کامل را داشته باشید:

  • قلمه زدن در این شیوه نیاز به استفاده از هورمون ریشه‌زایی ندارد.
  • بهترین خاک برای قلمه زدن برگ گیاه قاشقی، ترکیب پیت ماس، پرلیت و کوکوپیت است.
  • گلدان را تا دریافت نتیجه نهایی در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

قدم به قدم آموزش تکثیر و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) با دستان خودتان

قلمه زدن گل قاشقی در آب

ساده‌ترین شیوه تکثیر گل قاشقی استفاده از قلمه زدن این گیاه در آب است. برای این کار بخشی از ساقه را به همراه برگ‌هایش جدا کرده و قسمت انتهایی ساقه را درون آب قرار دهید. پس از گذشت یک ماه گیاه قرار گرفته در آب شروع به ریشه‌زایی خواهد کرد. برای کاشت گل قاشقی در این شیوه کافی است چند هفته صبر کرده و سپس گل را به یک گلدان کوچک منتقل کنید. تامین رطوبت گیاه می‌تواند در رشد مؤثرتر گل قاشقی مؤثر باشد.

آشنایی با روش نگهداری گل قاشقی و خرید آن از کافه گلدون

زمانی که به دنبال نگهداری گل‌های آپارتمانی هستید، باید اطلاعات خود را در مورد آنها افزایش دهید. کافه گلدون به عنوان مرجع تخصصی گل و گیاه است که شامل بخش‌های مختلف می‌شود. اگر بخواهید با شیوه نگهداری گل قاشقی و نحوه تکثیر آن آشنا شوید، می‌توانید به این وب سایت سر بزنید. همچنین فروشگاه کافه گلدون خرید گل قاشقی را با تضمین کیفیت به خریداران عزیز ارسال می‌نماید. در صورت تمایل برای بازدید از بخش‌های مختلف این وب سایت، کافی است به نشانی  کافه گلدون مراجعه کنید.